تاریخ : 1398/04/25

مروری اجمالی بر تیرچه فولادی با جان باز

 

صاحبان یا مدیران ساختمان که به دنبال سیستم‌های قاب باز به وسیله تیرچه فولادی برای ساخت کف و یا سقف خود هستند ممکن است گاهی اوقات دچار ابهام شوند که آیا آنها به اندازه کافی قوی هستند تا از بارهای جدید و یا اضافی پشتیبانی کنند در غیر این صورت آیا می‌توانند آنها را اصلاح کنند یا خیر. این مطالب به گونه‌ای آماده شده است تا صاحبان و مدیران ساختمان یک درک پایه و اولیه از این اعضای سازه‌ای، تاریخچه آنها، ویژگی‌های منحصر به فرد آنها و چالش‌های خاصی که در ارتباط با ارزیابی و اصلاح آنها وجود دارد آشنا شوند.

بارهای جدید و یا اضافی در اتصالات مقاطع فولادی با جان باز در ساختمان‌های موجود معمولا در مواردی اعمال می‌شود که صاحبان خانه‌ها می‌خواهند تغییرات خاصی انجام دهند، مانند نصب سیستم‌های جدید و سنگین سقف، جایگزینی واحدهای مکانیکی در پشت بام‌ها با تجهیزات ارتقا یافته یا نصب واحدهای مختلف در پشت بام که قبلا وجود نداشته‌اند، تغییراتی از قبیل نصب مواد سنگین‌تر به عنوان کفپوش یا سیستم‌های پرکننده از مواد با چگالی بالا.

در حالی که تغییرات در فضای اشغال شده ممکن است موجب افزایش بارگذاری کف یا تغییرات در ساخت سقف شود تا در برابر بارهای رانش برف نیز مقاومت کند در حالی که ساختمان‌ها در اصل بر این اساس طراحی نشده بودند. هنگامی که موقعیت‌های این چنینی به وجود می‌آیند، اغلب پرسشی مطرح می‌شود: آیا سیستم کف یا سقف موجود در ساختمان من قابلیت تحمل این بارهای جدید را دارد؟ در غیر این صورت، آیا می‌توان انواع تیرچه صنعتی را تقویت کرد تا بتوانند این دسته از بارگذاری‌ها را تحمل کنند؟

 

برآورد ظرفیت بارگذاری تیرچه فولادی

همانند بسیاری از اجزای سازنده سازه‌ای یا سیستم‌های موجود، ظرفیت بارگذاری تیرچه فولادی با جان باز را می‌توان برآورد کرد.

با این حال، قابلیت اطمینان چنین ارزیابی ممکن است تحت عوامل مختلف تحت تاثیر قرار گیرد. ظرفیت باربری تیرچه فولادی با جان باز با بیشترین قطعیت زمانی قابل محاسبه است که طرح‌های اولیه، ساخت و ساز و یا نقشه‌های شاپ آنها موجود باشند.

هنگامی که دسترسی به این اسناد وجود نداشته باشد، بهترین گزینه این است که ببینیم آیا برچسب‌های موجود بر روی تیرهای آسیب دیده همچنان وجود دارد یا خیر.

این برچسب‌ها، یک برچسب فلزی هستند که در طول ساخت هر تیرچه بر روی آن نصب می‌شوند که اطلاعاتی مانند نام سازنده، شماره کاربری، علامت گذاری، محل کار و تاریخ ساخت را ارائه می‌دهند.

هنگامی که این برچسب‌ها موجود باشند، این احتمال وجود خواهد داشت که سازنده قابل شناسایی باشد و اطلاعاتی در مورد طراحی و ساخت تیرهای مورد نظر شما ارائه کند. همچنین، زمانی که نقشه‌ها و برچسب‌های تیرچه در دسترس نباشند صاحبان ساختمان‌ها، مهندسین و پیمانکاران می‌توانند مشخصات انواع تیرچه را در بازار تشخیص دهند که برای این منظور می‌توانند از طریق فرم شناسایی تیرچه اقدام کنند. این روش معتبر و یک منبع با ارزش برای احراز هویت تیرچه‌های شما است.

در نهایت، اگر نقشه‌ها و یا برچسب‌های فوق الذکر در دسترس نباشند، و نتوانید بهره‌ای از جدول مشخصات ببرید، ظرفیت تیرچه فولادی همیشه می‌تواند توسط یک مهندس سازه با تجربه، با استفاده از اندازه گیری‌های هندسه کلی و اندازه گیری بال‌ها و شبکه‌ها، همراه با ارزیابی اتصالات قطری به جان قابل محاسبه باشد.

ارزیابی‌هایی مانند این نیز نیاز به فرضیه‌های مربوط به استحکام عملکرد فولادی دارد که می‌تواند معمولا با دقت قابل قبولی با استفاده از مشخصات استاندارد مشخص شود که در طراحی و ساخت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، در جایی که قابلیت اطمینان بیشتر مورد نیاز است، نمونه‌ها را باید به دقت مورد ارزیابی قرار داده و مواد مورد استفاده در آنها را توسط آزمایشات معتبر ارزیابی کنید. ما می‌توانیم انواع تیرچه را بنا به نیاز شما طراحی کرده و بسازیم، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم