تاریخ : 1398/09/26

بازرسی و آزمایش مخلوط بتن برای استفاده در تیرچه

بازرسی و آزمایش مخلوط بتن برای اطمینان از این که تمام شرایط مشخص شده و معیارهای قابل قبول برای تولید تیرچه را برآورده می‌کند بسیار مهم است. مخلوط بتن، که در کارخانه تولید شده و توسط کامیون‌های میکسر به محل ساخت تیرچه منتقل می‌شود، معمولا مطابق با استانداردهای کمیته استاندارد ساختمان و بین المللی قابل اجرا مانند ASTM مورد بازرسی و آزمایش قرار می‌گیرند. یکی از موارد مهم در ساخت تیرچه در محل پروژه، بتن مورد استفاده است که باید از مقاومت کافی برخوردار باشد.

 

بازرسی مخلوط بتن

در مراحل مختلف باید از بتن آزمایشاتی گرفته شود که در زیر آنها را توضیح خواهیم داد.

بازرسی اولیه

در مرحله اول، بررسی و مشخص کنید که امکانات، مقیاس‌ها و میکسر کامیون شرایط مشخص شده را برآورده می‌کند یا خیر. در محل نگهداری انواع مواد مانند سیمان، سنگدانه‌ها و مواد افزودنی برای اطمینان از تمیز بودن آنها، عاری از آلودگی و همچنین محافظت صحیح از مواد در اثر انجماد جلوگیری کنید. بررسی و تایید کنید که تست‌های درجه‌بندی درشت و ریز مطابق با استانداردهای قابل اجرا مانند ASTM C 136 انجام شده است و نتیجه آن به الزامات پروژه و ساخت تیرچه رسیده است.

بازرسی مخلوط بتن در محل

هر کامیون میکسر باید بررسی شده تا از تهیه یک مخلوط با مواد صحیح اطمینان حاصل شود. بتن تحویل داده شده در محل پروژه را بازرسی کنید. قبل از تخلیه در محل ساخت و تولید تیرچه باید یکنواخت و به اندازه کافی مخلوط شود. آب و مواد افزودنی را در محل کار بررسی و نظارت کنید تا مطمئن شوید که این روند به درستی انجام شده است. زمان تحویل بتن و زمان ریختن بتن در قالب‌ها را بررسی کرده و بررسی کنید که آیا در محدودیت زمانی، الزامات تهیه تیرچه رعایت شده یا خیر.

آزمایش مخلوط بتن برای ساخت تیرچه

1. آزمایشات در محل

انواع خاصی از آزمایش وجود دارد که باید پس از رسیدن به مکان پروژه، روی بتن مخلوط انجام شود. برای ساخت تیرچه باید طبق محاسبات، بتن مناسب تهیه شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

2. آزمایشات آزمایشگاهی

خواص متفاوتی وجود دارد که نیاز به ارزیابی دارند. برای این منظور، نمونه مخلوط بتن در آزمایشگاه آزمایش می‌شود. برخی از آزمایشات را باید در آزمایشگاه انجام داد تا بتوان نتیجه را در شرایط استاندارد مشخص کرد.

نمونه برداری از مخلوط بتن

نمونه‌ها باید شرایط بتنی را که مورد نظر است را نشان دهند. تاریخ، زمان، محل قرارگیری، شماره کامیون باید مشخص باشند. برای هر مرحله از آزمایش، حداقل سه نمونه از بتن باید تهیه شود. در صورت نیاز به آزمایش استحکام بتن در محل، قبل از برداشتن قالب، محافظ یا قرار دادن تیرچه در سازه، باید نمونه‌های اضافی برای آزمایش‌ها برداشته شود. حداقل برای هر 76 متر مکعب از هر کلاس بتن که در هر روز ریخته می‌شود، باید حداقل یک نمونه برای تست مقاومت استفاده شود.

بهبود و بررسی نمونه آزمایشگاهی

نمونه‌هایی که برای اهداف آزمایش انتخاب شده‌اند، باید پس از قالب‌گیری تیرچه‌ها در سایت پروژه، حداکثر 48 ساعت نگهداری شده تا بر روی آنها آزمایش‌ها انجام شود. نمونه برداری باید مطابق با استانداردهای قابل اجرا مانند ASTM C 31 / C 31M باشد. نمونه‌ها باید در دمای 16 تا 27 درجه سانتیگراد نگهداری شوند. باید در محل نگهداری دما در درجه مناسب حفظ شود تا از خسارت به نمونه‌ها جلوگیری شود. نمونه‌ها باید ظرف 16 تا 48 ساعت پس از قالب‌گیری به آزمایشگاه منتقل شوند و زمان حمل و نقل نباید بیشتر از 4 ساعت باشد.

در شرکت تیرچه خرم‌دژ تمامی موارد مربوط به استانداردها با دقت کامل در زمان ساخت تیرچه رعایت می‌شود. تیرچه‌های تولید شده دارای مقاومت کافی برای استفاده در پروژه ساختمانی شما خواهند بود. با ما تماس بگیرید تا متناسب با نیاز شما، انواع تیرچه‌های سفارشی را ارائه دهیم.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم