تاریخ : 1398/11/21

تفاوت بین تیر و تیرچه در چیست؟

تیر اصلی‌ترین عضو باربر یک سقف است که وزن تیرچه‌ها و سایر عناصر ساختمانی را تحمل می‌کند.  تیرچه یک عضو افقی است که به طور کلی در یک ساختمان اجرا و توسط یک تیر پشتیبانی می‌شود.

تیر از تیرچه‌ها پشتیبانی می‌کند. معمولا فقط یک تیر وجود دارد که از تعداد زیادی از تیرچه‌ها پشتیبانی می‌کند، اما هر دو به یک اندازه مهم هستند. به عنوان مثال، در پشت بام هر خانه یک تیر را می‌بینید که از یک دهانه طولانی در طول خانه حمایت می‌کند، در حالی که تیرچه‌ها بر روی آن قرار دارند. این محصولات انواع مختلفی دارند که  تیرچه صنعتی یکی از آنها است که در ساخت و ساز کاربرد بالایی دارد.

تیرهای سقفی

تیرهای سقفی یک عضو باربر هستند که استحکام ساختمان را تضمین می‌کنند. این عناصر از کف یا سقف بالا پشتیبانی کرده، در حالی که یکپارچگی را به دیوارها اضافه می‌کنند. همچنین از تیرچه‌ها، خرپاها و سایر عناصر بام نیز پشتیبانی می‌کنند. تیر سقفی ضخیم‌ترین و مهم‌ترین عنصر یک سقف یا کف در یک سازه است.

ممکن است بیش از یک تیر سقفی وجود داشته باشد، اما آنها معمولا در کل طول فضا پخش می‌شوند. به طور معمول، تیرهای سقفی می‌توانند از جنس فولاد، بتن یا چوب ساخته شده باشند. تیرهای سقفی ممکن است وزن کف یا سقف را تحمل کنند، اما آنها همچنین یک مولفه اساسی در یکپارچگی سازه به شمار می‌روند. تیرهای سقفی به دیوارها وصل می‌شوند و باعث بالا رفتن مقاومت آنها شده و به یکپارچه شدن سازه کمک می‌کنند.

تیرچه سقفی

تیرچه سقفی یک عضو افقی است که در یک فضای باز اجرا می‌شود. بسته به نوع سازه، ممکن است صاف یا دندانه‌دار باشد. آنها را می‌توان به صورت مخفی یا در معرض دید اجرا کرد و شایان ذکر است که همیشه تعداد تیرچه‌های بیشتری نسبت به تیرها وجود خواهند داشت. تیرچه‌های سقفی به طور کلی به دیوارهای روبرو متصل شده و از سقف و یا کف پشتیبانی می‌کنند. تیرچه‌ها به طور معمول از فولاد و یا میلگرد و بتن ساخته می‌شوند و بسته به مشخصات ساختمان، ضخامت‌ها و طول‌های مختلفی دارند. مصالح فولادی و بتنی برای ساخت تیرچه‌های سقفی استفاده می‌شوند و به خاطر کارایی مطلوب و مقاومت بالا، آنها را می‌توان در بسیاری از سازه‌های مسکونی و یا تجاری مشاهده کرد.

تیرچه‌های سقفی همچنین از دیوارها، اما به میزان کمتری پشتیبانی می‌کنند. قرار دادن تیرها و تیرچه‌ها در محل معمولا بهتر است که به عهده پیمانکار حرفه‌ای گذاشته شود، زیرا در هنگام قرار دادن در جای تعیین شده باید از پشتیبانی و تکیه‌گاه‌های کافی استفاده شود. ضخامت، طول و غیره یک تیر و یا تیرچه باید در هنگام طراحی در نظر گرفته شود.

مزایای استفاده از تیرچه در سازه‌ها

استفاده از تیرچه‌ها در ساخت و ساز باعث سرعت بخشیدن به مراحل ساخت می‌شود. زمانی که از این عناصر در ساختمان استفاده می‌شود، می‌توان در کوتاه‌ترین زمان، کار ساخت سقف را انجام داد و با استفاده از مصالح مختلفی مانند بلوک و یا یونولیت بین آنها را پر کرد. بعد از اجرای تیرچه‌ها و پوشاندن بین آنها، عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود. بتن‌ریزی سقف باعث یکپارچگی و بالا رفتن مقاومت سقف و در پی آن سازه می‌شود.

در صورتی که طراحی با استفاده از تیرچه‌های فلزی انجام شده باشد، در زمان قرار دادن تیرچه‌ها در محل نصب، نیازی به شمع نگهدارنده نخواهد بود و تیرچه‌ها می‌توانند وزن خود را تحمل کنند. این نوع از تیرچه‌ها نیاز به تجهیزات اضافه را از بین می‌برند و می‌توان با سرعت بالاتری کار ساخت سقف را انجام داد.

می‌توان از تیرچه‌ها برای سقف بسیاری از ساختمان‌ها استفاده کرد. ساختمان‌هایی که سقف آنها باید وزن زیادی را تحمل کنند، مانند پارکینگ‌ها، نیاز به تیرچه‌هایی دارند که در فواصل نزدیک به هم قرار داشته باشند. حتی می‌توان از دو تیرچه در کنار هم استفاده کرد تا بتوانند وزن بیشتری را تحمل کنند. می‌توان برای سازه‌های مختلفی از تیرچه در سقف استفاده کرد. برای اطلاعات بیشتر و تهیه تیرچه‌های مورد نیاز، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا مقاوم‌ترین و باکیفیت‌ترین محصول را به شما ارائه دهیم.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم