تاریخ : 1397/07/03

خرپاها و شاهتیرهای مشبک قسمت پنج

 

برای طراحی اعضا در خرپاهایی که دارای تنش‌های خمشی ثانویه ناچیز هستند، فرض‌های زیر در نظر گرفته می‌شوند:

به منظور تجزیه و تحلیل، گره‌ها به صورت مفصلی در نظر گرفته می‌شوند.

برای محاسبه طول موثر، میزان گیرداری اتصالات و صلبیت اعضای مجاور ممکن است مورد توجه قرار گیرند.

در مواردی که موقعیت دقیق بارهای نقطه ای نسبت به اتصال اعضای جان معلوم نیست، لنگر خمشی موضعی باید به میزان WL / 6 در نظرگرفته شود.

برای دریافت اطلاعات و قیمت تیرچه صنعتی تماس بگیرید.

مطابق با بند 5.8.2 از قسمت 1.1 در Eurocode 3 [2]، طول کمانش اعضای افقی ممکن است به عنوان فاصله بین اتصالات تا اعضای جان در صفحه خرپا و فاصله بین پرلین‌ها و یا گره‌ها در خارج از صفحه خرپا در نظر گرفته شود.

برای اعضای جان، طول کمانش در صفحه ممکن است 0.9L باشد، جایی که L فاصله بین گره‌های خرپا است.

خرپاهای سقفی در محل یک ساختمان می‌توانند دارای تکیه گاه‌هایی به صورت پرلین برای اعضای افقی بالایی و یک سیستم مهاربندی برای پشتیبانی جانبی از اعضای افقی تحتانی باشند.

دو عضو رایج داخلی در خرپاها، تسمه‌های تکی غیرپیوسته متصل به صفحه اتصال یا یک عضو دیگر مشترک و یا تسمه‌های زاویه دار غیر پیوسته متصل به دو طرف صفحه اتصال یا یک عضو دیگر هستند. این موارد باید با حداقل دو پیچ یا معادل آن در جوشکاری متصل شوند. Eurocode 3: Part 1.1: Clause 5.8.3 می‌گوید که خروج از مرکزیت انتهایی ممکن است نادیده گرفته شود و تسمه‌ها به عنوان اعضای محوری بارگذاری شده مطابق با این بند طراحی شوند.

6.2 اعضای فشاری در پل‌ها

به طور کلی اعضای خرپایی در پل‌ها بسیار بزرگتر از ساختمان‌ها هستند و توجه بیشتری باید به طراحی دقیق این اعضا شود. Eurocode 3: Part 1.1 [2]  در مورد ساختمان‌ها استفاده می‌شود، و طول‌های کمانش به صورت محافظه کارانه L و 0.9L برای تسمه‌های نسبتا کوچک در خرپاها قابل ملاحظه نیست. با این حال، برای پل‌ها، جایی که قیمت پرداختی برای وزن فولاد بسیار حیاتی است، تصور می‌شود که موضوع طول موثر به طور کامل در Eurocode 3: Part 2 [3]  باید مورد بررسی قرار گیرد.

هنگام ساخت اعضای فشاری افقی، وضعیت ایده آل استفاده از مواد به گونه‌ای است که یک مقطع با شعاع ژیراسیون تولید کند که نسبت طول موثر به شعاع ژیراسیون در هر دو صفحه مشابه باشد. به عبارت دیگر، عضو به همان اندازه که احتمال دارد به صورت افقی کمانش کند ممکن است به صورت عمودی نیز کمانش کند.

عمق اعضا باید به گونه‌ای انتخاب شوند تا ابعاد صفحات منطقی باشد. اگر آنها بیش از حد ضخیم باشند، شعاع ژیراسیون کوچکتر از زمانی خواهد بود که یک سطح مقطع فولادی یک عضو بزرگتر را با استفاده از صفحات نازک تولید کند. صفحات باید تا حد امکان نازک باشند بدون اینکه مواد زیادی به دور ریخته شوند و مقطع را به طور موثر ایجاد کنند.

6.3 اعضای کششی برای ساختمان‌ها

مقاطع توخالی سازه‌ای که با اتصالات جوشی متصل شده‌اند ممکن است به طور کامل موثر باشند. منطقه موثر باید برای اتصالات زاویه دار که فقط یک طرف آنها متصل شده است در نظر گرفته شوند. به لحاظ تئوری می‌توان از اعضای گرد یا کابل استفاده کرد؛ اما این موارد به دلایل عملی مناسب نیستند، زیرا آنها فاقد سختی بوده و به آسانی آسیب می‌بینند. سطح مقطع‌های حداقلی برای اعضای زاویه دار تعیین شده برای اعضای فشاری باید برای اعضای کششی نیز استفاده شوند.

برای دریافت اطلاعات و قیمت تیرچه صنعتی تماس بگیرید.

6.4 اعضای کششی برای پل‌ها

اعضای کششی باید تا حد ممکن جمع و جور باشند، اما عمق آنها باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند فضای کافی برای پیچ‌ها در موقعیت‌های صفحات اتصال را فراهم کند. عرض خارج از صفحه خرپاها باید مشابه اعضای عمودی و قطری باشد، به طوری که صفحات اتصال را بتوان بدون نیاز به بسته بندی تولید کرد.

هنگامی که سوراخ‌هایی در مقطع برای قرارگیری پیچ‌ها ایجاد می‌شود، باید رواداری مجاز در نظر گرفته شود. باید با تنظیم دقیق محل پیچ‌ها، یک سطح مقطع خالص در حدود 85 درصد از سطح مقطع ناخالص را بوجود آورد.

 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم