تاریخ : 1397/08/15

سیمان‌های مصنوعی، آزمایش سیمان پرتلند بخش یک

 

در تمامی کارهای مهم مهندسی طبیعی است که پنجمین یا دهمین کیسه سیمان پرتلند را برای استحکام، کیفیت و قدرت آن امتحان کنند.

در هنگام ساختن پایه ستون‌ها در ساختمان‌های معمولی، بهترین کار ممکن این خواهد بود که ناظران ببینند تنها از محصولاتی با نام‌های معتبر استفاده می‌شود و اینکه سیمان‌های داخل کیسه‌ها پوسته نزده‌اند.

به هیچ وجه نباید از چنین سیمان‌هایی استفاده کرد.

برای خرید تیرچه کرومیت و تیرچه بتنی تماس بگیرید.

در جاهایی که قدرت و مقاومت بسیار بالایی مورد نیاز است، آزمون‌هایی دقیق باید بر روی هر کدام از سیمان‌های مورد استفاده انجام شوند، چرا که حتی سیمان‌هایی که یک اسم دارند نیز ممکن است با همدیگر متفاوت باشند.

رنگ سیمان پرتلند

از رنگ سیمان پرتلند می‌توان بعضی چیزها را در مورد آن فهمید، اما باید با استفاده از آزمون‌های بیشتری برای تایید صحت مشاهدات استفاده کرد، از آنجا که یک سیمان بد باز هم ممکن است رنگ خوبی داشته باشد.

سیمان پرتلند خوب باید به یکی از رنگ‌های خاکستری یا خاکستری مایل به آبی باشد.

رنگ قهوه‌ای یا خاکی مقدار بیش از اندازه خاک رس را مشخص می‌کند و نامطلوب بودن سیمان پرتلند را نشان می‌دهد، احتمال کوچک شدن و از بین رفتن آن بالا می‌باشد.

پودر زمخت خاکستری مایل به آبی احتمالا آهک زیادی دارد و احتمال ترکیدن آن بسیار است. نسبت نامناسب سوزاندن مواد نیز عموما با رنگ زرد نمایان می شود.

 

وزن

وزن سیمان پرتلند یکی از چیزهایی می‌باشد که باید گاهی اوقات به آن توجه ویژه داشت، اما از آنجا که هیچگاه چیز ثابتی نیست و نمی‌توان آن را دقیقا تعیین کرد، چندان نمی‌تواند در تعیین ارزش سیمان موثر باشد.

هرچه سیمان خردتر شود حجیم‌تر خواهد شد و متعاقبا وزن کمتری خواهد داشت؛ همچنین سیمانی که چندان زیاد سوخته نشده است نسبت به سیمان‌هایی که به خوبی سوخته شده‌اند وزن کمتری خواهند داشت. بنابراین وزن کمتر می‌تواند نشانگر خرد شدن مناسب یا سوختن نامناسب باشد.

وزن سیمان پرتلند را باید با استفاده از الک کردن آن در محفظه‌ای به ارتفاع 3 فوت (حدود 91 سانتی متر) و صاف کردن سطح آن اندازه گرفت.

اندازه‌های به دست آمده به این صورت را می‌توان به عنوان میانگینی برای سیمان‌های معمولی به حساب آورد.

کارآیی

ملات زمانی به بار نشسته است که به درجه‌ای از سختی رسیده باشد که بدون شکستن نتوان آن را تغییر داد، به عبارت دیگر زمانی که انعطاف پذیری خود را به صورت کامل از دست داده باشد.

سیمان‌هایی که سرعت صفه شدن زیاد دارند مخصوصا در سازه‌های زیر آب بسیار ارزشمند هستند.

آزمودن کارآیی، برای آزمودن فعالیت سیمان پرتلند در آب تنها آن را با مقداری آب تمیز مخلوط کنید (در دمای 343 تا 371 درجه سانتی گراد) تا خمیر سفتی درست کنید و دو یا سه قطعه با قطر 5 تا 7 سانتی متر و با قطر حدود یک ونیم سانتی متر درست کنید.

به محض اینکه قطعات آماده شدند، آنها را در آبی با دمای حدود 20 درجه سانتی گراد قرار دهید و به مقدار زمان سفت شدن دقت کنید که برای نگه داشتن یک سیم 30 سانتی متری نیاز دارد که به ترتیب دارای وزن های 120 و 1800 گرم می‌باشد.

زمانی که سیمان پرتلند وزن سبک‌تر را تحمل می‌کند، می‌گویند که به بار نشسته است؛ و زمانی که وزن سنگین‌تر را تحمل می‌کند، به این معنی می‌باشد که کاملا به بار نشسته است. با این حال، سیمان‌ها پس از مدتی بسیار سخت‌تر خواهند شد.

فعالیت سیمان‌ها بر اساس مدت زمانی اندازه گیری می‌شود که در بین قرارگیری اولین وزن و اضافه کردن دومین وزن وجود دارد.

برای اطلاع از نرخ تیرچه صنعتی تماس بگیرید

افزایش دما باعث می‌شود که سیمان زودتر سفت شود در حالی که سرما باعث تاخیر در این فرآیند می‌شود. معمولا سیمان پرتلند می‌تواند سیم سنگین‌تر را در بازه دو تا پنج ساعت تحمل کند.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم