تاریخ : 1397/09/13

تاثیر دما بر کارایی بتن

 

زمانی که بتن تازه در مکان مورد نظر قرار می‌گیرد، باید مراقبت لازم از آن انجام شود، چرا که سازه‌ها در معرض محیط قرار می‌گیرند و اگر در این شرایط نگهداری لازم بر علیه محیط انجام نشود، کارایی بتن تحت تاثیر عوامل زیادی قرار خواهد گرفت و دما یکی از آنها می‌باشد.

دما تقریبا از هر لحاظ تاثیراتی منفی بر روی ویژگی‌های بتن دارد و همین امر در مورد کارایی بتن تازه نیز صادق است. در ساخت تیرچه بتنی تمام موارد استاندارد لحاظ خواهد شد تا مقاومت بالایی داشته باشد.

زمانی که دما افزایش می‌یابد، کارایی بتن تازه نیز به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند. این امر به خاطر این است که "در زمان افزایش دما، سطح تبخیر نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل آب بتن سریع‌تر کاهش یافته و سیمان زودتر خشک می‌شود". به دلیل سرعت زیاد از دست دادن آب بتن، سفت شدن آن زودتر اتفاق می‌افتد و همین امر کارایی بتن را با مشکل روبرو می‌کند.

بنابراین، نگهداری از بتن بسیار سخت‌تر می‌شود. اما در دماهای پایین سیمان دیرتر خشک شده و زمان کافی برای برقراری پیوند بین اجزاء سیمان خواهد بود که تاثیر بالایی در مقاومت نهایی خواهد داشت.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر تیرچه استاندارد به صفحه آن مراجعه کنید.

تاثیر بر روی روانی بتن

زمانی که دما افزایش پیدا می‌کند، چسبندگی سیمان نیز زیاد می‌شود و این پدیده روانی سیمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روانی سیمان کاهش می‌یابد که در نتیجه به کاهش کارایی بتن می‌انجامد. همچنین به دلیل کاهش روانی، فضاهای خالی درون بتن بیشتر می‌شوند و از مقاومت آن کاسته خواهد شد.

دلیل چنین پدیده‌ای این است که فضاهای خالی داخل بتن تنها در صورتی پر می‌شوند که بتن توانایی حرکت کردن به سمت داخل خود را داشته باشد. در مورد کنونی، به دلیل دمای زیاد چسبندگی بتن بیشتر شده و همین دلیل مانع حرکت بتن می‌شود و فضاهای خالی بیشتری شکل خواهد گرفت.

در صورتی که فضاهای خالی زیادی در داخل بتن وجود داشته باشند، نقاط ضعف آن بیشتر شده و در نهایت استحکام بتن پایین می‌آید و در مقابل فشارهای وارده تحمل بالایی نخواهد داشت.

نتیجه گیری

این بررسی نشان می‌دهد که دما تاثیری منفی بر روی کارایی و استحکام بتن دارد. دما از طریق تبخیر آب باعث کاهش زمان سخت شدن بتن شده و همین رویه به کاهش استحکام آن می‌انجامد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که دمای پایین و زیر صفر هم باعث یخ زدگی آب خواهد شد که بر کارآیی بتن تاثیر خواهد گذاشت.

 

چنین چیزی می‌تواند در صورت انجام دادن سریع کارها یک مزیت محسوب شود، اما در هر صورت باعث استفاده نادرست از بتن در مراحل اولیه ساخت و ساز می‌شود. همچنین اگر بتن به صورت صحیح در جای خود قرار نگیرد، توزیع قدرت آن در کل بتن به صورت یکسان نخواهد بود و تحمل فشار وارده برای هر قسمتی متفاوت خواهد بود.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم