تاریخ : 1397/09/27

مقایسه بین پل‌های با شاهتیر جعبه‌ای و شاهتیرهای T شکل بخش 2

 

با افزایش عرض عرشه، به تعداد بیشتری از شاهتیر طولی نیاز خواهید داشت که باعث کاهش سختی عرضی تیرها شده و انحنای عرضی بالایی را بوجود می‌آورد. جان سطح مقطع‌های شبکه‌ای باز با شعاع بالا از بالای عرشه گسترش می‌یابد. تحت خمش عرضی بالا این موارد دیگر در موقعیت اصلی خود قرار نخواهند گرفت.

برای حفظ آن در موقعیت اصلی خود بخش‌های پایینی آنها باید به هم متصل شده که به نوبه خود منجر به تکامل شاهتیر جعبه‌ای می‌شود. دهانه‌های طولانی با عرشه‌های گسترده‌تر و بارگذاری‌های خارج از مرکز در مقطع عرضی منجر به انحنای زیاد در جهت طولی و عرضی می‌شود و یک اعوجاج شدید در مقطع عرضی را بوجود می‌آورد.

از این رو، پل‌ها باید سختی پیچشی بالایی داشته باشند تا مقاومت در برابر اعوجاج سطح مقطع عرشه را به حداقل برسانند.

به این ترتیب، تیرچه فولادی با سطح مقطع جعبه‌ای برای دهانه‌های بزرگ و عرشه‌های گسترده مناسب‌تر هستند. آنها ظریف و شیک هستند. مسائل اقتصادی و زیبایی شناسی منجر به تکامل شاهتیر جعبه‌ای در فلنج‌های بالا و شبکه‌های چسبیده در سلول‌های وسط شده است. ابعاد سلول را می‌توان با پیش تنیدگی کنترل کرد.

با افزایش عرض و طول دهانه، تیرها و عرشه‌های پایین باید به هم متصل شوند تا هندسه مناسب را حفظ کنند که به نوبه خود منجر به تکامل شاهتیر جعبه‌ای می‌شود.

هرگونه  بار خارج از مرکز باعث بروز تنشهاي پیچشی می‌شود كه با استفاده از سطح مقطع‌های جعبه‌ای قابل رفع است. تجزیه و تحلیل چنین سطح مقطع‌هایی به دلیل ترکیبی از انعطاف پذیری، برش، پیچش، اعوجاج پیچیده‌تر است.

اما این گزینه مقطع کارآمدتری است. این سطح مقطع برای دهانه‌های بزرگتر با مقطع عرضی استفاده می‌شود. با توجه به روش‌های ساخت می‌توان از عرض تا 150 متر استفاده کرد. روش ساخت طره‌ای در این مورد بیشتر ترجیح داده می‌شود.

 

مزایای شاهتیر جعبه‌ای

در سال‌های اخیر، پل‌های با شاهتیرهای بتنی مسلح تک یا چند سلولی پیشنهاد شده است و به طور گسترده‌ای به عنوان راه حل‌های زیبایی شناختی و اقتصادی برای بیشتر گذرگاه‌ها، زیر گذرگاه‌ها، سازه‌های غیر همسطح و داکت‌های موجود در سیستم بزرگراه‌های مدرن مورد استفاده قرار گرفته است.

سختی پیچشی بسیار زیاد در سلول‌های جعبه‌ای، ساختارهای زیباتری را نسبت به سیستم‌های مقطع باز ارائه می‌دهد.

در مورد پلهای با دهانه طولانی، عرض‌های بیشتر برای عرشه برای قرار دادن کابل‌های پیش تنیدگی در سطح فلنج پایین در دسترس است.

فضای داخلی پل‌های با شاهتیر جعبه‌ای را می‌توان برای عبور خدمات تاسیساتی مانند لوله‌های گاز، شبکه‌های آب و غیره استفاده کرد.

برای دهانه‌های بزرگ، فلنج پایین را می‌توان به عنوان یک عرشه دیگر مورد استفاده قرار داد.

تعمیر و نگهداری از قاب‌های جعبه‌ای آسان‌تر است زیرا به طور مستقیم بدون استفاده از داربست قابل دسترس هستند.

فضای بسته جایگزین شده بسیار مستحکم بوده و هوای محصور می‌تواند خشک باشد تا یک فضای غیر خورنده را فراهم کند.

این گزینه دارای کارآیی سازه‌ای بالایی می‌باشد که نیروی پیش تنیدگی مورد نیاز برای مقاومت در برابر لنگر خمشی را فراهم می‌کند و مقاومت بالای پیچشی این گزینه در برابر بارهای زنده خارج از مرکز، پیش نیازهای لازم برای حمل آنها را فراهم می‌کند.

 

معایب

 

یکی از معایب اصلی عرشه‌های جعبه‌ای این است که آنها به دلیل عدم دسترسی به عرشه پایین و نیاز به استخراج شاتر داخلی، در محل کارگاه به سختی اجرا می‌شوند. در هر صورت جعبه باید به گونه‌ای طراحی شود که تمام قسمت‌های مقطع در یک مرحله بتن ریزی اجرا شود، یا اینکه بخش‌های مختلف مقطع باید در مراحل متفاوت اجرا شود.

 

مشخصات فنی

این می‌تواند طیف وسیعی از دهانه‌ها از 25 متر تا بزرگترین عرشه‌های غیرقطعی بتنی پیش ساخته را پوشش دهد؛ شاهتیر جعبه‌ای تکی ممکن است عرشه‌های تا 30 متر را پوشش دهد.

برای تیرهای با دهانه طولانی‌تر، فراتر از 50 متر، آنها عملا تنها گزینه عرشه قابل اجرا هستند. تیرهای پیش ساخته با طول کمتر از 30 متر با عرشه‌های لغزنده مناسب‌تر هستند، در حالی که شاهتیرهای جعبه‌ای تک سلولی برای دهانه‌های طولانی‌تر از 50 متر، اقتصادی‌تر هستند.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم