تاریخ : 1397/10/18

فونداسیون تیر و پایه قسمت یک

 

در بخش عملیات مسکونی، ما تعداد بسیاری فونداسیون تیر و پایه را ساخته‌ایم. گزینه‌های دیگری نیز برای ما وجود دارد، بعضی از آنها عبارتند از دال پس کشیده با تیرهای جانبی و دال‌های ساده با تیرهای جانبی که تمام این گزینه‌ها تحت شرایط خاص فونداسیون مناسب هستند، اما اگر انتخاب با من باشد (که من معمولا انجام می‌دهم) توصیه می‌کنیم از فونداسیون سازه‌ای برای تیرها و پایه‌ها استفاده کنیم.

در جاهایی که خاک در منطقه مورد عملیات بسیار شل است، بخاطر اینکه حاوی مقدار زیادی رس بوده و با ورود و خروج رطوبت دچار تورم و انقباض می‌شود.

با اضافه شدن آب از طریق باران و آبیاری، خاک گسترش می‌یابد و با حذف آب در شرایط آب و هوایی گرم و خشک نیز خاک دچار انقباض می‌شود. تمام این حرکات خاک باعث ایجاد ترک در خانه می‌شود.

از آنجا که ما دوست داریم مسائل مربوط به حرکت خاک شل را حذف کنیم، فونداسیون را برای پایه و تیرچه صنعتی طراحی کرده‌ایم.

اکثر مردم ممکن است مطالبی را در مورد فونداسیون پایه‌ها و تیرها شنیده باشند، اما اغلب آنها واقعا با چگونگی کارکرد فونداسیون آشنا نیستند، حتی کارشناسان نیز در این باره اشتباه می‌کنند.

یک بازرس خانه در هنگام بررسی خانه‌ای که من در حال خرید آن بودم به من گفت که این خانه دارای برخی مشکلات سازه‌ای است زیرا در زیر پایه‌های آن خاکریزی وجود ندارد.

بازرس خانه: این خانه دارای مشکلات سازه‌ای است.

باب: واقعا؟ چه چیزی پیدا کردی؟

بازرس خانه: زمانی که در فضای نشیمن بودم متوجه شدم که ترک‌هایی در زیر تیر اصلی وجود دارد که ناشی از شستگی خاک زیر آن بوده است.

باب: دقیقا مشکل چه چیزی است؟

بازرس خانگی: در صورتی که این تیر به درستی پشتیبانی نشود، در نهایت سقوط خواهد کرد. شما نیاز دارید که کسی را استخدام کنید تا مقداری خاک در زیر آن قرار دهد.

باب: چی؟ آیا باید خاکی در زیر پایه وجود داشته باشد. شما می‌دانید که خاک نمی‌تواند تیر را پشتیبانی کند، این کار پایه‌ها است.

بازرس خانه: پسر، من این کار را برای مدتی طولانی انجام داده‌ام.

باب: آره ... صحیح.

اگر مسئله هنوز برایتان روشن نیست، خاک نمی‌تواند از تیرپایه در فونداسیون پایه و تیر پشتیبانی کند به ادامه مطلب توجه کنید.

 

استحکام فونداسیون برای شرایط مختلف

از آنجا که تعداد زیادی از مردم به نظر می‌رسند این مفهوم را درک نمی‌کنند، فکر کردم بهتر است در این مقاله‌ها به درک این مسئله کمک کنم. در اینجا توضیحاتی را خواهیم داشت، امیدوارم توضیحات من به اندازه کافی برای شما مناسب باشد.

در اینجا یک قسمت دیوار معمولی از طریق یک پایه و تیر را در نظر می‌گیریم. بخش مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که یک پایه (به عنوان مثال یک ستون بتنی) باید از طریق خاک حفاری شود تا به بستر سنگی برسد. این از آن جهت مهم است که سنگ بر اساس محتوای آب قادر به تورم و انقباض در محیط اطراف خود نیست.

تیر پایه نیز یک تیر بتنی است که از ستونی تا ستون دیگر گسترش می‌یابد، درست مثل یک تیر که احتمالا در سقف بالای سر شما از دیواری به دیوار دیگر گسترده داده شده است.

در زیر تیر اصلی، فضاهای خالی یا حفره‌های خالی وجود دارند. باور کنید یا نه، این شکل‌های تو خالی از قوطی‌هایی ساخته می‌شوند و بتن در بالای آنها ریخته می‌شود.

آنها به اندازه کافی قوی هستند تا بتوانند وزن بتن مرطوب را تحمل کنند، بلافاصله پس از بتن ریزی و عمل آوری آن، این قوطی‌ها جدا شده و حفره‌هایی در زیر آنها خالی باقی می‌ماند.

آخرین چیزی که در طرح بالا باید به آن توجه کنید، تخته نگهدارنده خاک است. این‌ها اساسا تخته‌هایی پلاستیکی هستند که هرگونه آلودگی را در خارج از فضای نگهداری شده نگه می‌دارند.

این فونداسیون با یک تیر پایه معمولی پس از حذف قوطی‌های توخالی است. در حال حاضر یک فضای خالی بین پایین تیر اصلی و خاک زیر آن وجود دارد. این یک خبر خوب و بسیار مهم است چرا که شما به این حفره نیاز دارید.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم