تاریخ : 1397/10/25

فونداسیون تیر و پایه قسمت دو

 

فونداسیون با یکپارچه سازی کف امکان فرو رفتن تیر در خاک زیر آن را از بین می‌برد. همانطور که در مقاله قبل گفته شد در زیر تیر اصلی، فضاهای خالی یا حفره‌های خالی وجود دارند.

 

چرا به این حفره نیاز خواهید داشت؟

 

شما این را برای زمانی می‌خواهید که خاک اطراف آب را جذب کرده و گسترش می‌یابد، به این ترتیب خاک به فضای زیر تیر اصلی فشار وارد نمی‌کند.

داشتن این شکاف چیزی است که به شما اجازه می‌دهد نگران ترک‌های موجود در مصالح آجری و یا چارچوب درب نباشید. پایه‌ها و تیرها بر روی بستر سنگی قرار می‌گیرند، تیرهای اصلی بر روی پایه قرار گرفته و عدم وجود خاک در زیر تیرهای اصلی شما و یا ساخت فونداسیون به این معنی است که خانه شما حرکت نمی‌کند.

حتی زمانی که از تیرچه فولادی در سازه خود استفاده می‌کنید هم یکپارچه سازی کف می‌تواند در پایداری سازه بسیار مفید باشد.

من همه چیز را به شما گفتم و حالا شاید این توضیحات کمی برای شما قابل درک باشند. ما اخیرا تیرهای اصلی در یک پروژه مسکونی را بتن ریزی کرده‌ایم.

ریختن 13 کامیون بتن با فاصله 30 دقیقه‌ای باعث شد تا این فونداسیون تمام شود و اکنون حدود 80 درصد از کار کامل شده است. تمام چیزی که باقی مانده است، دیوارهای زیرزمینی، راهروهای تردد، پیاده رو و پله‌های بیرونی است.

برای رسیدن به همه نقاط سایت بدون آسیب رساندن به درختان، پیمانکار مجبور به استفاده از یک پمپ بتن با بازوی غول پیکر روی آن بودیم.

این دستگاه بتن را از عقب دستگاه دریافت می‌کند و آن را از طریق یک دسته از لوله‌های متصل به بازوی فشار می‌رساند.

تمام بتن در آخر وارد قیف می‌شود ... به همین سادگی.

این یک نکته مهم در تصمیم گیری در مورد چگونگی بتن ریزی بود. من در اغلب موارد نمی‌توانم از این پمپ‌های بتن در پروژه‌های مسکونی استفاده کنم، اما در پروژه‌های تجاری بسیار رایج هستند.

 

ریختن بتن فونداسیون

بازوی پمپ می‌تواند گسترش پیدا کرده و در تمام نقاط فونداسیون بتن ریزی کند. شما باید از قبل پیش‌بینی‌های لازم را در خصوص طول بازوی بتن ریزی داشته باشید.

ریختن بتن فونداسیون فوق العاده دشوار و منحصر به فرد است، من اغلب فکر می‌کنم که بتن ریزی در فصلی غیر از تابستان یکی از بدترین مراحل ساخت و ساز است، البته به جز فردی که بازوی پمپ را کنترل می‌کند، مراحل اجرای فونداسیون در عین حال یکی از شیرین‌ترین مراحل اجرای یک پروژه ساختمانی است.

در اینجا نگاهی به کنترل کننده بازوی پمپ می‌اندازیم. این واقعا مثل انجام دادن بازی‌های ویدئویی در تمام طول روز است، حداقل این چیزی است که اپراتور مربوطه به من گفت.

او در سایه ایستاده است و با دسته کنترل همه کارها را انجام می‌دهد، در حالی که افراد دیگر در حال حمل بتن مرطوب به نقاط مختلف هستند.

در برخی از پروژه‌های فونداسیون بتن با استفاده از تخته‌های سه لا مهار می‌شوند اما نگهدارنده‌های فلزی، طول عمر بیشتر و راحتی بیشتری را در زمان استفاده دارند.

در زمان بتن ریزی فونداسیون نباید در مقابل لوله تخلیه بتن قرار گرفت. اگر هوایی در لوله وجود داشته باشد باعث خواهد شد بتن به شما پاشیده شود.

تمام فونداسیون را می‌توان در یک مرحله بتن ریزی کرد. هنگامیکه که بتن در قالب ريخته شد، دستگاه ویبره وارد بتن شد تا مطمئن شود که کل سنگدانه‌ها به طور یکنواخت توزیع شده و هیچ حباب هوایی در آن وجود ندارد.

این کار بسیار ساده است اما به کمی مهارت نیز نیاز دارد. با میزان ویبره کم توزیع بتن شما نامتوازن خواهد بود و ویبره بیش از حد باعث می‌شود مخلوط بتن به سمت پایین برود و توزیع آن یکنواخت نباشد.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم