تاریخ : 1397/12/28

استفاده از آهک و ملات در ساخت و ساز بخش یک

 

به سختی می‌توانید ماده‌ای را در ساخت و ساز پیدا کنید که به اندازه فرم‌های مختلف ملات توسط معماران و سازندگان استفاده شوند بر این اساس مهم است که معماران با انواع مختلف آهک و سیمان آشنا باشند و با درک خواص آنها، در خصوص کاربرد هر یک از آنها  در ساخت و ساز اطلاعاتی کسب کنند.

آنها همچنین باید بتوانند کیفیت مواد را با دقت کافی تعیین کنند تا از هرگونه استفاده بی رویه از آنها جلوگیری کرده و با قوانین کمیته استاندارد ساختمان هماهنگ باشد و با چگونگی مخلوط کردن ملات به طرز قابل قبولی آشنا باشند.

 

آهک

آهک معمولی، گاهی اوقات تحت عنوان آهک یا آهک سدیم شناخته می‌شود، با فرآیند کالینی (یا گرم کردن تا حد سرخ شدن) سنگ آهک با ترکیب‌های مختلف تولید می‌شوند. این کار با حرارت دادن سنگ در یک کوره با یک بخش عمودی تخم مرغی و بخش افقی دایره‌ای انجام می‌شود. سنگ شکسته و سوخت ( به طور کلی ذغال سنگ ) در لایه‌های مختلف قرار می‌گیرند، آتش روشن در پایین قرار می‌گیرد و هنگامی که آهک به پایین سقوط می‌کند لایه‌های جدید سنگ و زغال سنگ در بالای آن قرار داده می‌شوند، به طوری که ممکن است کوره برای چندین هفته روشن بماند تا تمامی فرآیند به طور کامل انجام شود.

 

سنگ آهک که از آن آهک و سیمان استخراج می‌شود به شدت دارای ترکیب‌های متفاوت است که از کربنات خالص آهک مانند گچ سفید یا سنگ مرمر تا سنگ‌هایی که حاوی 10 درصد و یا بیشتر ناخالصی‌هایی مانند سیلیس، آلومینا ( خاک رس ) ، منیزیم، اکسید منگنز و عناصر قلیایی هستند، متغیر هستند. در نتیجه کیفیت آهک به میزان زیادی به ناخالصی‌های موجود در سنگی که از آن ساخته شده است بستگی دارد. آهک تقریبا در هر استان تولید می‌شود و تقریبا هر استانی محصولات خاص خود را برای ساخت و ساز تولید و عرضه می‌کند.

 

با این حال، تفاوت‌های قابل توجهی در آهک‌های نقاط مختلف وجود دارد و قبل از استفاده از آهک جدید، معماران باید تحقیقات دقیقی را در زمینه کیفیت آن انجام دهند و اگر قبلا از آن استفاده نکرده‌اند بهتر است از آهکی که از کیفیت آن مطمئن هستند استفاده کنند، حداقل برای گچ کاری؛ برای ملات‌های معمول نیاز نیست به جزئیات توجه خاصی داشته باشید و رعایت اصول اولیه کافی خواهد بود.

 

در بسیاری از نقاط، آهک در بشکه فروخته می‌شود، اما در بسیاری از نقاط کشور به صورت عمده، در کیسه یا گونی فروخته می‌شود. البته آهک را می‌توانید به صورت فله هم خریداری کنید. البته باید توجه داشته باشید در ساخت سازه همیشه از یک نوع مشخص از آهک استفاده کنید تا بعد از ترکیب، نتیجه مشابه داشته باشید و مقاومتی که انتظار دارید را داشته باشد.

 

ویژگی‌های آهک خوب

آهک خوب برای ساخت و ساز باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

1. فاقد ساندرها و کلینکرها، با ناخالصی کمتر از 10 درصد.

2. باید دارای توده‌های سخت باشد، اما ممکن است کمی گرد و غبار نیز داشته باشد.

3. آن را باید بتوانید به راحتی در آب حل کرده و یک خمیر بسیار خوب، صاف بدون هیچ پسماندی تولید کنید.

4. باید قابل حل در آب باشد و خمیر یکنواختی ایجاد کند.

بعضی از آهک‌ها پس از خشک شدن، پسماند متشکل از سنگ‌های کوچک و سیلیس و آلومینا در جعبه ملات از خود به جای می‌گذارند که در ساخت و ساز وجود این پسماندها خوب نیست و تا حد امکان از آهک مرغوب استفاده کنید. چنین آهک‌هایی می‌تواند برای ساختن ملات برای اهداف ساخت و ساز مناسب باشند، اما اگر آهک باکیفیت بهتری در دسترس باشد برای اهداف گچکاری و روکار بهتر است از آن استفاده کنید.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم