تاریخ : 1398/01/22

اجزاء مورد استفاده در ساخت ملات

 

ماسه

ماسه مورد استفاده در ساخت ملات باید به شکل زاویه دار و تیز بوده و در اندازه‌های مختلف و بدون گرد و غبار، خاک رس یا سنگ‌های بزرگ باشد. به طور کلی ضروری است که شن و ماسه را از فیلترهایی عبور دهید تا از اندازه مناسب آنها مطمئن شوید. برای سازه‌های سنگی باید از ترکیبی از شن و ماسه درشت و شن و ماسه با اندازه مناسب برای تهیه ملات استفاده کنید.

 

برای ساخت تیرچه صنعتی لازم است از شن و ماسه با اندازه مناسب استفاده کنید. معمار یا سرپرست کارگاه باید به دقت ماسه مورد استفاده برای تهیه ملات را بررسی کند و اگر هر گونه شک و تردیدی در مورد اندازه آن داشته باشد، تغییر اختلاط میکسر می‌تواند این تردید را حل کند، زیرا در غیر این صورت ذرات خاک جدا شده و به سمت بالا حرکت می‌کنند.

 

 

یکی دیگر از روش‌های ساده آزمایش ماسه این است که بخشی از ماسه مرطوب را با دست خود فشرده کنید و اگر هنگام باز کردن دست، ماسه شکل خود را حفظ کند، حاوی لوم یا خاک رس است، اما اگر به راحتی فرو بریزد می‌تواند به عنوان ماسه شسته در نظر گرفته شود. ماسه‌ای که حاوی لوم یا خاک رس است باید در حین سفارش رد شود و از خرید آن اجتناب کنید.

 

به عنوان یک قاعده، بهتر است که شن و ماسه بیش از حد خشن باشد تا اینکه بیش از حد شسته باشند، زیرا شن و ماسه درشت آهک و سیمان بیشتری را جذب کرده و ملات قوی‌تری را تشکیل می‌دهند. برخی از بناهای غیرحرفه‌ای ممکن است سعی در استفاده از ماسه‌های ریزدانه داشته باشند، زیرا آنها می‌توانند جایگزین مناسبی برای آهک و سیمان باشند. اما، این می‌تواند موجب تضعیف سازه شود و استفاده از آن باید ممنوع باشد.

 

ملات‌های سفید و رنگی

ملات‌های سفید و رنگی که برای چسباندن آجر نما استفاده می‌شوند باید از بتونه‌های آهکی و شن و ماسه ریزدانه ساخته شوند. بعد از اینکه آهک خرد شده برای چند روز خشک شد، آب آن تبخیر می‌شود و آهک به یک خمیر سنگین، بسیار شبیه بتونه، تبدیل می‌شود به همین دلیل است که تحت عنوان بتونه آهکی شناخته می‌شوند.

 

با گذشت زمان پودر تشکیل شده، به خوبی با آهک پوشش داده می‌شود که از تورم و یا آماس کردن آن جلوگیری می‌شود. ملات‌های رنگی با افزودن رنگ‌های معدنی به ملات سفید ساخته می‌شوند. ملات رنگی هرگز نباید با آهک تازه ساخته شوند، بلکه حداقل سه روز باید از تولید آن گذشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رنگ‌های معدنی با ما تماس بگیرید.

 

پس از خشک شدن آهک معمولی و تبخیر شدن رطوبت آن می‌تواند برای مدتی نامحدود بدون تضعیف نگهداری شود. اگر از تماس آن با هوا جلوگیری شود، خشک نخواهد شد. این یک امر معمول است که خمیر آهک را در مخازن یا جعبه‌هایی نگهداری کنید که با ماسه پوشانده شده‌اند، سپس می‌توانید آن را برای ساختن ملات استفاده کنید. پودر آهک را می‌توانید برای مدت زمانی طولانی در مخازن نگهداری کنید، برای استفاده در ساخت ملات رنگی، بهتر است فقط یک مقدار کمی از آن را تهیه کنید.

 

تحکیم

خمیر آهک مانند سیمان تحکیم نمی‌شود، اما به تدریج اسید کربنیک را از هوا جذب می‌کند و سفت می‌شود؛ اما با توجه به میزان ضخامت ملات و قرار گرفتن در معرض هوا، این روند می‌تواند از شش ماه تا چند سال طول بکشد. اگر مجبور باشید آن را بیش از حد سریع خشک کنید هرگز به مقاومت نهایی خود نخواهند رسید. اگر دچار یخ زدگی شوند، فرایند تحکیم به تأخیر می‌افتد و دچار آسیب می‌شود. انجماد و تبخیر مکرر مقاومت ملات را کاملا از بین می‌برد. ملات آهک تحت هیچ شرایطی در معرض آب و یا در مکان‌های مرطوب، و یا زمانی که از تماس با هوا محروم باشد دچار تحکیم نمی‌شود.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم