تاریخ : 1398/01/27

داده‌های مربوط به مقاومت سیمان مصنوعی

 

در گزارش كميته انجمن مهندسان عمران آمريكا در آزمایش‌های یکپارچه سيمان نتايج ميانگين حداقل و حداكثر مقاومت كششی در هر اینچ مربع را برای برخی از سيمان‌های خوب تحت شرايط آزمايش ذکر شده نشان می‌دهد.

 

مقادیر ذکر شده در ستون "حداقل" به طور متوسط ​​مقاومت میانگین سیمان‌های ضعیف پرتلند و رزنتیل را نشان می‌دهد و موارد موجود در ستون "حداکثر" میانگین ​​مقاومت را برای سیمان‌ های قوی‌تر نشان می‌دهد. با مقایسه نتایج واقعی با مقادیر این جدول، معمار یا سرپرست کارگاه می‌تواند تصمیم بگیرد که کدام سیمان نتایج رضایت بخش‌تری را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر می‌توان از تیرچه بتنی در سازه استفاده کرد و از مزایای آن بهره برد.

 

محدوده افزایش مقاومت با سن، پس از آزمایش‌های انجام شده توسط آقای گرانت در انگلستان با سیمان سنگین، او به این نتیجه رسید که حداکثر مقاومت پس از غوطه‌وری مداوم به مدت دو سال به دست می‌آید و هیچ دلیلی برای ترس از اینکه سیمان خوب کیفیت خود را از دست بدهد وجود ندارد. در صورت استفاده از سیمان سبک، حداکثر مقاومت احتمالا خیلی زود بدست می‌آید.

 

مشخصات سیمان

در مواردی که استفاده از سیمان درجه یک مهم است، مشخصات زیر باید برآورده شود و تمامی برندهای ارائه شده باید با دقت مورد آزمایش قرار گیرند و مواردی که پیش نیازها را برآورده نمی‌کنند باید مردود شوند:

 

مشخصات - کل سیمان باید پرتلند از بهترین کیفیت باشد، باید به خوبی الک شوند به طوری که کمتر از 10 درصد از آن از غربال 2500 مش در هر اینچ مربع ( شماره سیم 35) رد شوند و قادر به مقاومت 350 پوند در هر اینچ مربع بعد از سخت شدن یک روزه در هوا و شش روزه در آب و بیست و چهار ساعت در زیر آب باشند.

 

هر سیمانی که این الزامات را برآورده می‌کند، به اندازه کافی قوی بوده تا برای ساخت هر سازه یا فونداسیونی مناسب باشد.

 

سیمان Lafarge

این یک روش آماده سازی سیمان مشابه با سیمان پرتلند بوده که از سنگ آهک با خواص هیدرولیک ساخته شده است. این سیمان خواص هیدرولیکی دارد اما بر خلاف سیمان پورتلند و رزنتیل در هنگام استفاده با سنگ مرمر، سنگ آهک و دیگر سنگ‌های متخلخل لکه ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل برای سازه‌های ساخته شده از این سنگ‌ها مطلوب است.

برای ساخت سازه‌های سنگی بزرگ، 1 واحد خمیر آهک با 4 واحد سیمان مخلوط می‌شود. برای اتصال هر چه بهتر سنگ‌ها باید این مخلوط را به خوبی ترکیب کنید.

 

نگهداری ملات آهک و سیمان

آهک پردازش شده تازه به راحتی رطوبت را از یک محیط مرطوب جذب می‌کند و در عین حال از بین می‌رود که در نتیجه تمام خواص ارزشمند خود را برای ساخت ملات از دست می‌دهد. بنابراین مهم است که مراقبت‌های ویژه‌ای برای حفاظت از آهک پردازش شده انجام شود و از آن در برابر رطوبت محافظت شود تا بتوانید در ساخت ملات آن را مورد استفاده قرار دهید. اگر آهک در بطری‌هایی خریداری شده باشد، باید در انبار خشک یا با بوم محافظت شده نگهداری شود و اگر آن را به صورت فله‌ای خریداری کرده‌اید، باید در جعبه‌هایی که برای این منظور ساخته شده‌اند از آنها نگهداری کنید.

 

سرپرست کارگاه به هیچ عنوان نباید مجوز  استفاده از آهک‌های در معرض هوا را صادر کند؛ زیرا ملات تهیه ملات خوب از آنها غیر ممکن است.

 

دوام و طول عمر ملات آهک

ملات آهک خوب، هنگامی که از رطوبت محافظت می‌شود، دارای مقاومت کافی برای کلیه ساخت و سازهای آجری معمولی است، به جز زمانی که به شدت تحت بارگیری قرار می‌گیرد، مانند پایانه‌ها، و با گذشت هر سال سخت‌تر و قوی‌تر می‌شود. نویسنده اغلب نمونه‌هایی را در دیوارهای قدیمی گزارش داده است که ملات آهک به اندازه خود آجرها قوی هستند و چسبندگی ملات به آجرها بیشتر از چسبندگی ذرات آجر به یکدیگر است.

 

نمونه‌ای از ملات، که به نظر قدیمی‌ترین مورد در دسترس است، از یک معبد مدفون در جزیره قبرس گرفته شده است. این نمونه بسیار سخت و محکم بوده و بر اساس تجزیه و تحلیل‌ها از مخلوطی از آهک سوخته، شن و ماسه تیز و سنگ، برخی از قطعات که قطر حدود ½ اینچ دارند ساخته شده است. آهک تقریبا به طور کامل کربنیزه شده بود.

 

با این حال، ملات آهک، مقاومت خود را به آرامی کسب می‌کند و هنگامی که ساختمان‌های بلند به سرعت ساخته می‌شوند، ملات موجود در طبقات پایین‌تر، زمان لازم برای سخت شدن را ندارند تا وزن طبقات بالاتر را تحمل کنند و برای چنین کارهایی باید سیمان طبیعی را به ملات آهک اضافه کنید.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم