تاریخ : 1397/12/07

مبانی مقدماتی ساخت و ساز با تیرچه و ستون بخش یک

 

در مورد این نوع ساده و ظریف از ساخت و ساز خانه‌ها، که یک جلوه سخاوتمندانه از خانه شما ایجاد می‌کند مطالبی را یاد بگیرید.

ساده و شفاف در عین حال که بیان ظریفی از هنر و صنعت را ارائه می‌دهد، آشنایی با روند ساخت و ساز و روش اجرای تیرچه بتنی و ستون می‌تواند مزایای را به همراه داشته باشد. این یکی از روش‌های ساختمانی مورد علاقه مهندسین است و در اکثر ساختمان‌ها بهترین گزینه خواهد بود.

اولا، ساخت و ساز با تیرچه و ستون بسیار ساده است. ما نمی‌توانیم هیچ چیز را جایگزین المان‌های عمودی کنیم که مستقیما بار وارده از تیرچه‌های افقی را حمل کنند و همگی از میلگرد و بتن ساخته شده باشند.
این طراحی مستقیم چیزی است که می‌تواند منجر به ایجاد ظرافت بصری شود، چرا که سازه‌های ایجاد شده تشکیل دهنده ریتم و الگوهای مختلفی است، در حالی که امکان تعریف فضاهای مختلف از جمله اتاق خواب و پذیرایی را نیز ایجاد می‌کند.

در این مورد شما می‌توانید انواع مختلف طرح‌ها را با کمترین مشکل اجرا کنید و از حداکثر مقاومت بهره‌مند شوید.

ثانیا، سادگی سازه اصلی، فرصتی برای شناخت اتصالات ایجاد می‌کند.

این اتصالات، فارغ از اینکه از ورق‌های پیچ و مهره شده یا به وسیله میلگردهای به هم تابیده شده ساخته شوند، به طور ذاتی خاصیت‌های مکانیکی دارند. به همین ترتیب، آنها فرصت‌های طراحی فوق العاده‌ای را در اختیار ما قرار می‌دهند که طراحی زیبایی شناسی خاص خود را ایجاد کنیم، به طوری که کاملا جدید و مدرن باشند یا بیشتر جلوه‌ای روستایی و دست ساز داشته باشند و در تمام این موارد سازه از استحکام بالایی برخوردار خواهد بود.

بیایید نگاهی به مبانی مقدماتی ساخت و ساز تیرچه‌ها و ستون‌ها و نحوه اتصال آنها داشته باشیم

 

ساخت و ساز با ستون‌ها و تیرچه‌های بتنی

در حالی که ساخت و ساز تیرچه‌ها و ستون‌ها می‌تواند برای هر نوع فونداسیونی مورد استفاده قرار گیرد، آنها در واقع می‌توانند متکی به یک سیستم مبتنی بر ستون به جای پایه‌های پیوسته باشند. این امر منطقی است، زیرا وزن خانه را می‌توان به صورت مجموعه‌ای از بارهای نقطه‌ای در نظر گرفت که در واقع محل قرار گیری ستون‌ها هستند و این ستون‌ها در زیر به وسیله فونداسیون کف به هم متصل خواهند شد.

 

برخی از ملاحظات طراحی تعیین کننده در خصوص این ستون‌ها شامل شکل ستون (مربعی، گرد یا غیره) و همچنین نحوه اتصال ستون‌ها به پایه است. در حالی که پایه‌های طراحی شده می‌توانند مستطیلی شکل باشند، انواع گرد هم کاربرد زیادی دارند، بسته به شرایط خاک محل، می‌توانند گزینه‌ای ارزان‌تر باشند.

فقط در ذهن داشته باشید این که بعد از اتمام ساختمان می‌خواهید ستون‌ها دیده شوند یا در داخل و زیر نما قرار بگیرند، به شدت وابسته اندازه و شکل پایه و طرح نمای ساختمان خواهد بود. شما می‌توانید در ساخت و ساز به وسیله بتن انواع مختلف طرح‌ها را اجرا کنید.

 

همچنین، قبل از ساخت و ساز شما باید از روش‌هایی برای ایمن سازی ستون‌های خود در اتصال به فونداسیون استفاده کنید. محل اتصال ستون‌ها به صورت سفارشی و از جنس فولاد ساخته می‌شوند. بسیاری از گیره‌ها در بتن جاسازی شده‌اند تا سازه را به هم متصل کنند.

در طرح ساختمانی خود، گیره‌ها پس از نصب ستون‌ها در معرض دید قرار نخواهند گرفت. با این حال، می‌توانید از گیره‌های ستونی استفاده کنید که در بتن جاسازی شده و درون ستون‌ها به طور کامل پنهان می‌شوند.

با استفاده از این طرح یک روش ساخت دال بر روی تیرچه قابل پیاده سازی خواهد بود. این دال شبیه به هر دال دیگری بر روی تیرچه‌ها ساخته شده است که با یک لایه سنگ خرد شده، یک عایق نرم و یک لایه عایق سخت در زیر دال بتنی واقعی همراه شده است.


 

 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم