تاریخ : 1397/12/14

مبانی مقدماتی ساخت و ساز با تیرچه و ستون بخش دو

  یک نکته مهم در طراحی دال در ساخت و ساز این است که بدانید از چه موادی برای کفپوش استفاده کنید، شما می‌توانید ضخامت این مواد را هنگام تنظیم ارتفاع و ابعاد دال و ستون تنظیم کنید.

در زمان طراحی، بتن که رنگ آمیزی شده است، می‌تواند به عنوان کف کامل شده استفاده شود و هیچ روکشی بر روی آن نباشد، بنابراین بالای دال در تراز بالای پایه‌ها قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر، اگر بخواهید از روکش سنگی یا برخی مواد ضخیم دیگر استفاده کنید، باید سطح تمام شده دال را کمی پایین‌تر از سطح در نظر بگیرید تا ملات، سنگ، سرامیک یا هر کفپوشی را بتوان بر روی آن اجرا کرد.

 

ساخت و ساز تیرچه صنعتی و ستون فقط به این صورت است: یک سیستم از تیرهای افقی که بارهای سازه‌ای را به یک سیستم از ستون‌های عمودی انتقال می‌دهند. ساخت و ساز سنتی تیر و ستون همچنین از مجموعه‌ای از مهاربندهای مورب تشکیل شده است که تیرها را تقویت می‌کنند و به ایجاد یک ساختار صلب و مستحکم کمک می‌کنند.

 

تیر و ستون به لحاظ بصری بسیار متمایز هستند. بر خلاف یک دیوار معمولی که از آجر، بلوک یا سفال ساخته شده است، تیرها و ستون‌ها یک فضای باز و شفاف را ایجاد می‌کنند. این به این دلیل است که فضاها یا اتاقها توسط دیوارهای مسطح تعریف نمی‌شوند بلکه توسط نقاطی مشخص می‌شوند و تیرها و ستون‌ها وزن کلی سازه را تحمل خواهند کرد و دیوارها را می‌تواند به هر شکلی ساخت.

 

یک سیستم تیر و ستون همچنان متکی بر یک سیستم از دیوارها است که داخل و خارج اتاق را از یکدیگر جدا می‌کند. تفاوت این است که هیچ یک از این دیوارها سازه‌ای نیستند، بنابراین می‌توانند در هر پیکربندی و از هر نوع ماده‌ای ساخته شوند.

در واقع، دیوارها را می‌توان به عنوان صفحاتی در نظر گرفت که می‌توانند در صورت نیاز جابجا شوند. تعجب آور نیست که ساخت و ساز تیر و ستون، به عنوان قدیمی‌ترین شکل ساختمان، جای خود را به طرح‌های مدرن باز و معاصر داده‌اند.

 

اتصال تیرها و ستون‌ها در ساخت و ساز

دو روش اساسی برای ایجاد اتصال بین ستون‌ها و تیرها در ساخت و ساز وجود دارد: پنهان یا آشکار.

سیستم‌های اتصال پنهان بر مبنای اتصال دهنده‌ها، مانند روش‌های معمول در ساخت و ساز خواهد بود و در محدوده ضخامت ستون‌ها یا تیرها ساخته می‌شوند. در حالی که مونتاژ اتصالات و مفاصل سازه‌ای برای اتصال تیرها و ستون‌ها در ساختمان‌های سنتی و قدیمی در محل پروژه ساخته می‌شوند، اتصال دهنده‌های گیره‌ای و پیچ و مهره‌ای هم در حال حاضر در دسترس هستند.

 

اتصال دهنده‌های آشکار در سطوح تیرها و ستون‌های نصب می‌شوند و به صورت بصری آشکار هستند. این اقلام به طور سنتی توسط آهنگران و قفل سازها به صورت جداگانه ساخته می‌شدند، اما امروزه بسیاری از این اتصالات به صورت انبوه تولید شده و به راحتی در دسترس هستند. در این طراحی، مهاربندها جدا شده‌اند، از آنجا که اتصال دهنده‌های اشکار به لحاظ بصری جذاب هستند، مهاربندها ممکن است به لحاظ سازه‌ای غیر ضروری باشند.

 

من توصیه می‌کنم که از اتصالات آشکار استفاده کنید چرا که می‌توانید آنها را به صورت سفارشی تولید کنید. این قطعات به لحاظ بصری عناصری جذاب هستند که واقعا می‌تواند سلیقه شما را نشان دهند، بنابراین شما قطعا به یک قطعه عمومی متکی نخواهید بود.

 

ساخت و ساز تیرها و ستون‌ها برای خانه‌های جدید مناسب هستند. این نوع ساخت و ساز فضای زیادی را برای ارائه طرح‌های باز ایجاد می‌کنند و در عین حال زیبایی شناسی و جلوه سنتی را حفظ می‌کنند. این یک فرصت عالی برای داشتن فضاهای بزرگ، باز و پرنور است که می‌توانند الهام بخش و راحت باشند.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم