تاریخ : 1398/10/16

اجرای سقف با استفاده از تیرچه کرومیت

به خاطر پایداری بالای تیرچه کرومیت در زمان اجرا نیازی به شمع‌های نگهدارنده ندارد و می‌تواند از زمان قرار دادن تا اجرای سقف، مقاومت کافی داشته باشد. قرار دادن شمع برای پایه‌های نگهدارنده تیرچه مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این شمع‌ها باعث اشغال شدن فضای کار و مانع عبور کارگران و حمل مواد ساختمانی می‌شوند. زمانی که برای نگه داشتن تیرچه‌ها مجبور به استفاده از شمع نگهدارنده باشید، هزینه‌های کلی سازه بالا می‌رود و در صورتی که از تیرچه کرومیت در اجرای سقف استفاده شود، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد. سرعت اجرای این نوع از سقف بسیار بالاتر از دیگر روش‌ها است و می‌توان در زمانی کوتاه سطح گسترده‌ای از سقف را اجرا کرد. البته اگر طول دهانه‌ها بیش از 6 متر باشند، نیاز به نگهدارنده‌هایی خواهید داشت که نسبت به دیگر انواع سقف تعداد این نگهدارنده‌ها کمتر خواهد بود.

همیشه از جاهایی این تیرچه‌های کرومیت را تهیه کنید که از استانداردهای ساختمان پیروی کنند. تیرچه‌هایی که در تیرچه خرم دژ تولید می‌شوند از استانداردهای بالایی برخوردار هستند و مواد اولیه مرغوب در ساخت آنها استفاده شده است. استفاده از مواد اولیه مرغوب باعث کارایی بهتر محصول شده و اشکالاتی در سازه ایجاد نمی‌کند.

 

روش اجرای تیرچه کرومیت

به طور کلی دو روش برای اجرای سقف با استفاده از این تیرچه‌ها وجود دارد، سقف کرومیت با قالب دائمی و قالب موقت. در ساخت سقف‌های کرومیت با قالب دائمی، قالب می‌تواند از جنس‌های مختلفی ساخته شود و قالب‌های معمول مورد استفاده از جنس بلوک سیمانی، سفال و یا یونولیت هستند که در سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سقف‌هایی که از قالب‌های موقت استفاده می‌کنند، این قالب‌ها معمولا فلزی هستند و می‌توان آنها را به راحتی نصب کرد و بعد از اتمام کار و بعد از خشک شدن بتن، به راحتی آنها باز می‌شوند و قابل انتقال به محل جدید هستند.

زمانی که سقف با استفاده از بتن‌ریزی کامل می‌شود، تیرچه درون بتن قرار می‌گیرد و در نتیجه، سقف لرزش کمتری خواهد داشت. می‌توان در فواصل تیرچه‌ها از بلوک‌ها استفاده کرد. انواع مختلفی از بلوک را می‌توان برای این منظور استفاده کرد، مانند بلوک بتنی، سفالی و پلی استایرن. این بلوک‌ها در مقاومت سقف تاثیر زیادی ندارند و تنها نقش پر کننده را انجام می‌دهند.

بعد از این که این تیرچه‌ها در جای خود نصب شد و بلوک‌ها در فواصل آنها جاگذاری گردید، عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود. تیرچه‌ها تمامی وزن بتن رویه و بارهای مرده بعد از ساخت سازه را باید تحمل کنند. استفاده از نوع مناسب بتن برای این گونه از سقف‌ها به طول دهانه و بار وارد شده به سقف بستگی دارد و نسبت به این موارد مقاومت بتن تعیین می‌شود.

در زمان ساخت و اجرای سقف کرومیت باید الزاماتی را رعایت کرد. فاصله آزاد بین تیرچه‌ها از 75 سانتی متر نباید بیشتر باشد. ورق‌ها، نبشی‌ها و پروفیل‌هایی که در ساخت این تیرچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، از 3 میلی متر نباید کمتر باشند.

تمامی دهانه‌های سقف کرومیت باید دارای کلاف عرضی باشند و این کلاف عرضی از دو میلگرد با قطر حداقل 12 میلی متر است. یک میلگرد روی بال تحتانی قرار می‌گیرد و میلگرد دیگر در زیر و یا روی بال فوقانی به صورت موازی با هم و عمود بر تیرچه کرومیت جوش داده می‌شوند. در جاهایی که دهانه‌ها از 3 متر بیشتر هستند، این کلاف میانی علاوه بر میلگرد، باید با استفاده از بتن مقاوم شود. تعداد کلاف میانی در دهانه‌های بیش از 3 متر بیشتر از یکی در نظر گرفته می‌شود تا مقاومت کافی را ایجاد کند.

با استفاده از این تیرچه‌ها می‌توان در زمان اجرای سقف صرفه‌جویی کرد و نیازی به شمع‌بندی نخواهد بود و می‌توان چند سقف را به طور هم زمان اجرا کرد. این تیرچه‌ها به طراح آزادی عمل بیشتری می‌دهند و طراحان می‌توانند سقف با دهانه‌های خاص را طراحی کنند.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم