تاریخ : 1398/11/01

نکاتی درباره تیرچه صنعتی و طرز ساخت آن

سقف‌هایی که با استفاده از تیرچه ساخته می‌شوند، گسترش زیادی دارند و آنها را می‌توان در بسیاری از سازه‌ها مشاهده کرد. این سقف‌ها در دسته‌بندی سقف‌های بتن مسلح یک طرفه قرار می‌گیرند. این سقف‌ها، با استفاده از تیرچه صنعتی پیش ساخته و بتن‌ریزی در روی آن ساخته می‌شوند و به خاطر تنوع در مصالح و امکان بهره بردن از مواد اولیه مناسب، دوام بالایی دارند.

تیرچه‌ها از دو قسمت اصلی تشکیل می‌شوند که یکی از این قسممت‌ها، شبکه میلگرد و قسمت دیگر که در زیر این شبکه میلگرد قرار دارد با استفاده از بتن‌ریزی ساخته می‌شود. شبکه میلگردها که به صورت خرپایی ساخته می‌شود، نقش سازه‌ای را بر عهده دارد و باید نیروهای مختلف که در حمل و نقل تا زمان نصب و نیروهای وارد شده قبل و بعد از بتن‌ریزی را تحمل کند.

جوش‌هایی که این شبکه میلگرد را به هم مستحکم می‌کند از اهمیت زیادی برخوردار هستند و باید به صورتی انجام شوند که بتوانند بدون کوچک‌ترین آسیبی، بارهای وارد شده را تحمل کنند. تیرچه صنعتی که با استفاده از ماشین‌آلات مخصوص ساخته می‌شود، دارای ساختاری پایدار و جوش‌هایی مقاوم است. این جوش‌ها به گونه‌ای انجام می‌شوند که در میلگرد، تغییر نامناسبی ایجاد نمی‌کنند و محل جوش بر روی میلگرد کاملا استاندارد خواهد بود.

تولید این تیرچه اگر با استفاده از ماشین باشد، دقت در کار بالا خواهد بود و اتصالات میلگردها به یکدیگر به خوبی انجام می‌شوند. میلگردهایی که در شبکه خرپایی با استفاده از ماشین‌آلات استفاده می‌شوند می‌توانند قطری از 6 تا 16 میلی متر داشته باشد. استفاده از ماشین‌آلات در ساخت تیرچه‌های صنعتی باعث بالا رفتن سرعت کار خواهد شد و محصولاتی که تولید می‌شوند دارای مقاومی مناسب هستند و استانداردها را رعایت می‌کنند.

تولید تیرچه صنعتی با استفاده از میلگردهای گرم نورد شده

معمولا برای استفاده از میلگردهای گرم نورد شده برای ساخت تیرچه از ماشین‌ها و دستگاه‌های اتوماتیک استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها توانایی ساخت تیرچه‌های صنعتی استاندارد را دارند و می‌توانند با استفاده از میلگردهای گرم نورد شده تیرچه‌هایی تولید کنند که از استانداردها پیروی کنند. دستگاه تولید تیرچه از جوش نقطه‌ای برای اتصال میلگردها استفاده می‌کند و اتصالاتی مقاوم ایجاد می‌کند.

استفاده از میلگردهای گرم نورد شده در ساخت این نوع تیرچه باعث بالا رفتن کیفیت خرپای استفاده شده در تیرچه می‌شود. در دستگاه‌های تولید تیرچه، از میلگردهایی با قطر کوچک‌تر برای ساخت شبکه عرضی زیگزاگی استفاده می‌شود. این میلگردهای عرضی به صورت دوبل در طول تیرچه قرار می‌گیرند و باعث بهبود رفتار تیرچه می‌شوند. استفاده از دستگاه برای ساخت تیرچه صنعتی باعث رعایت تمامی استانداردها و آیین‌نامه‌های موجود در زمینه تولید و ساخت تیرچه خواهد شد.

مزایای ساخت تیرچه‌های صنعتی با استفاده از میلگرد گرم نورد شده

به طور کلی، استفاده از میلگرد سرد نورد شده در ساخت تیرچه بر اساس آیین‌نامه‌ها غیر مجاز است و سازندگان نباید از این نوع از میلگرد برای ساخت تیرچه صنعتی استفاده کنند. برای ساخت تیرچه، استفاده از میلگرد گرم نورد شده مطابق استاندارد خواهد بود. زمانی که از ماشین‌آلات برای ساخت تیرچه استفاده می‌شود، به خاطر قابلیت‌هایی که دستگاه‌ها دارند، می‌توان برای ساخت تیرچه از میلگردهای با درجه سختی بالاتر استفاده کرد. استفاده از این نوع از میلگرد گرم نورد شده با سختی بالا، باعث خواهد شد تا وزن کمتری از فولاد در ساخت تیرچه‌ها استفاده شود که در نهایت باعث کاهش هزینه‌های مواد اولیه ساخت تیرچه می‌شود. از جهت دیگر کاهش وزن باعث خواهد شد تا در زمان ساخت و بعد از آن، بارهای مرده سقف کمتر شود.

زمانی که با استفاده از ماشین‌آلات اقدام به تولید تیرچه‌های صنعتی می‌کنید، بتن پاشنه به طرز مناسبی در قسمت مورد نظر قرار می‌گیرد. هر قدر بتن پاشنه به طرز مناسب‌تری توزیع شود، پایداری بیشتری هم دارد که در کیفیت نهایی محصول تاثیر زیادی خواهد داشت.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم