تاریخ : 1399/01/05

درباره تیرچه بلوک و مراحل اجرای آن بیشتر بدانید

تیرچه یکی از مواد مورد استفاده در ساخت ساختمان است و از تیرچه بلوک در بسیاری از ساختمان‌ها استفاده می‌شود. تیرچه نسبت به سایر انواع سقف مزایای مخصوص به خود را دارد و استفاده از آن در ساختمان‌ها باعث کاهش هزینه‌های ساخت و بالا رفتن سرعت عملیات ساختمانی می‌شود.

برای استفاده در ساختمان باید از تیرچه‌هایی استفاده کرد که استانداردهای لازم را داشته باشند و تائیدیه‌های لازم را از انجمن تیرچه و بلوک کسب کنند. می‌توان در سقف‌هایی که از تیرچه و بلوک در ساخت آنها استفاده شده، وزن سقف را کاهش داد. این کاهش وزن به کم شدن وزن سازه کمک می‌کند و بار مرده ساختمان را کم خواهد کرد. می‌توان در زمان ساخت سقف، در استفاده از بتن صرفه‌جویی کرد. بتن خاصیت کششی کمی دارد و می‌توان در بخش‌هایی که بتن کارایی لازم را ندارد، بتن‌ریزی را انجام نداد.

این کار تاثیری در مقاومت کششی سقف ندارد و مزیت آن کاهش وزن سقف خواهد بود. می‌توان در جاهایی که نیاز به اتصال میلگردهای کششی در نظر گرفته شده بتن‌ریزی را انجام داد.

 

مراحل آماده‌سازی سقف تیرچه بلوک

برای اجرای تیرچه بلوک بتنی در سقف‌ها باید آرماتورهای اصلی و مورد نیاز را به یک شبکه خرپایی اتصال داد. با این کار می‌توان به راحتی عملیات مختلف را بر روی سقف انجام داد، بدون این که این وزن تاثیری بر روی ساختار سقف داشته باشد. تیرچه‌ها به گونه‌‍ای ساخته می‌شوند که بتوان اجزاء بین آنها را به راحتی در بین تیرچه‌ها قرار داد. بلوک و یا مواد دیگر زمانی که در بین تیرچه‌ها قرار می‌گیرند سطحی ایجاد می‌کنند که می‌توان بر روی آنها عملیات بتن‌ریزی را انجام داد. حمل و جابجایی تیرچه بلوک باید به گونه‌ای باشد که آسیبی به آنها وارد نشود.

معمولا حمل تیرچه‌های سه متری را یک نفر می‌تواند انجام دهد، اما برای این که خسارتی در زمان حمل متوجه تیرچه نشود، بهتر است که از دو نفر برای جابجایی استفاده کرد. یکی از مواردی که در زمان انبار کردن تیرچه باید به آن توجه داشت، مراقبت مناسب از بتن آن است. اگر این بتن به هر صورت ترک بردارد و یا تخریب شود، مقاومت تیرچه بلوک کم می‌شود و در برخی از شرایط که میزان تخریب بالا باشد، نمی‌توان از آنها در ساخت سقف استفاده کرد.

در سقف‌هایی که طول دهانه آنها زیاد است، نیاز به کلاف میانی خواهد بود. این کلاف میانی در مقاومت سقف تاثیرگذار است و مانع از پیچش تیرچه‌ها می‌شود. استفاده از کلاف میانی در سقف‌هایی که طول دهانه آنها کمتر از 4 متر است، لازم نخواهد بود و سقف می‌تواند در برابر بارهای وارده مقاومت کافی را داشته باشد. در زمان اجرای سقف و بعد از قرار دادن تیرچه‌ها در محل، نیاز به شمع‌بندی سقف است. تیرچه‌ها مقاومت کافی برای تحمل بار را ندارند.

برای این که تیرچه‌ها تا زمان بتن‌ریزی و بعد از آن تا زمان خشک شدن بتن بتوانند مقاومت کنند، باید از پایه‌هایی در زیر آنها استفاده کرد. این شمع‌بندی به طور موقت است و بعد از بتن‌ریزی و خشک شدن بتن، آنها برداشته می‌شوند. بعد از شمع‌بندی نوبت به قرار دادن بلوک‌ها در بین تیرچه بلوک می‌رسد.

این بلوک‌ها در حد فاصل دو تیرچه قرار داده می‌شوند و به گونه‌ای هستند که بین تیرچه‌ها را پر می‌کنند. بعد از قرار دادن بلوک‌ها بر روی سقف، آرماتوربندی انجام می‌شود. بعد از عملیات آرماتوربندی نوبت به قالب‌بندی سقف می‌رسد که بعد از آن مراحل آماده‌سازی سقف آغاز می‌شود. آماده‌سازی به گونه‌ای است که تمامی زائد از روی سقف برداشته می‌شود و سقف با آب سشته شده و بلوک‌ها سیرآب می‌شوند. با خیس شدن، بلوک و بتن به خوبی با هم اتصال برقرار می‌کنند و مقاومت آنها بالا می‌رود که باعث افزایش مقاومت سقف خواهد شد.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم