تاریخ : 1397/06/24

خرپاها و شاهتیرهای مشبک قسمت چهارم

 

5. ملاحظات ثانویه

 

5.1 خرپاهای با مهاربندی متقاطع در ساختمان

 

در مهاربندی‌هایی که برای پایداری ساختمان‌های چند طبقه‌ای استفاده می‌شود، اغلب پانل‌ها دارای اعضای قطری هستند. به طور معمول، خرپا را باید به صورت معین استاتیکی در نظر بگیریم که در آن اعضای قطری برای تحمل تنش‌های کششی موثر هستند. وقتی که جهت باد عوض می‌شود، مجموعه دیگری از اعضا فعال می‌شود.

برای خرید تیرچه کرومیت و تیرچه بتنی با ما تماس بگیرید

یکی دیگر از موارد رایج، شاهتیرهای مشبک هستند که تعداد پانل زیادی دارند. پانل مرکزی مهاربندی شده. تحت بارگذاری متقارن، هیچ نیرویی در این اعضای قطری به وجود نمی‌آید. اگر بارهای وارد شده در بخش دیگری از دهانه قرار بگیرند، تنها اعضای موربی که برای کشش کار می‌کنند، موثر خواهند بود.

5.2 مهاربندی جانبی برای پل‌ها

 

مهاربندی استرینگر، شاهتیرهای تحمل کننده نیروی ترمز و مهاربندی جانبی برای انتقال بارهای طولی و بار باد و یا بارهای زلزله به بالشتک‌ها و همچنین جلوگیری از فشرده شدن اعضای افقی ناشی از کمانش مورد نیاز هستند.

برای لبه‌های فوقانی مهاربندی جانبی، یک سیستم الماس شکل با ضربه گیرهایی در پانل‌ها، طول موثر فشاری عضو فشاری افقی را نصف می‌کند.

برای پل‌های راه آهن، یک سیستم مهاربند جانبی اقتصادی را در سطح عرشه استفاده می‌شود که شامل یک عضو ساده تک دهانه است و تاثیر شاهتیر تحمل کننده نیروی ترمز را دو برابر می‌کند. بخش‌های جانبی توسط استرینگرها پشتیبانی می‌شوند، بنابراین طول موثر تنها حدود یک سوم از طول پانل است.

بارگذاری باد بر روی اعضای قطری و عمودی می‌تواند به طور مساوی بین سیستم‌های جانبی بالایی و پایینی تقسیم شود، به یاد داشته باشید که پورتال‌های انتهایی (اعضای قطری یا عمودی) باید بار را بین اعضای افقی بالایی و پایینی تقسیم کنند.

بدیهی است که وقتی تنها یک سیستم جانبی وجود دارد (در خرپاهای نیمه یا زیرپوششی)، این سیستم به تنهایی باید تمام بار باد را تحمل کند.

علاوه بر مقاومت در برابر بارهای عرضی خارجی ناشی از بار باد و غیره، مهاربندی جانبی، باید اعضای فشاری را پایدار کند. حضور آن برای حصول اطمینان از طول مؤثر کم در اعضای خرپایی ضروری است. مهاربندی جانبی نیز در تمام کینک‌ها که در اعضای افقی وجود دارد و بارهای فشاری را به اعضای جان منتقل می‌کند، صرف نظر از اینکه اعضای افقی تحت فشار یا کشش هستند مورد نیاز است.

6. طراحی اعضای خرپایی

 

خرپاها باید برای بارگذاری‌های جداگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند. این موارد باید با یکدیگر ترکیب شده تا شدید‌ترین شرایط بارگذاری را برای طراحی هر عضو ایجاد کنند. برخی از جنبه های مهم طراحی در زیر آمده است.

6.1 اعضای فشاری در ساختمان‌ها

 

حداکثر نسبت لاغری به طور كلی در آیین نامه‌ها تعریف می‌شود و این اغلب حداقل ابعاد اعضاء را كه می‌توانند در خرپاهای كوچك استفاده شوند، معرفی می کند.

حداکثر نسبت های لاغری قابل قبول عبارتند از:

اعضاي مقاوم در برابر بارهای مرده و اعمال شده - 180

اعضای مقاوم در برابر بار باد - 250

هر عضوی که به طور معمول به عنوان یک گره عمل می‌کند، اما تحت تنش ناشی از بار باد قرار دارد - 350

این محدودیت ها اطمینان می دهند که اعضای نسبتا قدرتمند هنگامی که فقط بارگذاری‌های سبک اعمال می‌شوند انتخاب شوند. بارهای باد متناوب هستند و مقادیر لاغری بیشتری در مقایسه با بارهای مرده و اعمال شده مجاز می‌باشند. این قوانین همچنین احتمال آسیب ناشی از حمل و نقل و نصب را کاهش می‌دهند. در این راستا، مشخص می‌شود که حداقل اندازه برای اعضای زاویه دار باید به صورت زیر باشند:

اعضای با زاویه برابر 50 x 50 x 6L

اعضای با زاویه نابرابر 65 x 50 x 6L

 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم