تاریخ : 1397/09/08

انواع تیر ساختمان و کاربرد آنها

 

تیرهای ساختمان ستون‌هایی افقی و نگهدارنده وزن هستند که دو بخش را به همدیگر وصل می‌کنند. به همراه دیرک و ستون که به صورت عمودی قرار می‌گیرند، آنها یکپارچگی ساختمان‌ها را حفظ می‌کنند. در خانه‌ها، تیرها را می‌توان در دیوار، کف زمین، سقف، پشت بام، ایوان و گاراژ پیدا کنید.

اگر می‌خواهید خانه خود را بازسازی کنید، حتما با یک مهندس ساخت و ساز مشاوره کنید تا بفهمید که باید چه نوع تیرهایی را به کار گیرید.

خواه به دنبال ساختن یک آشپزخانه جدید باشید یا اینکه یک شخص حرفه‌ای را استخدام کنید، آشنا شدن با اطلاعات اصولی در مورد تیرهای مختلف می‌تواند در پیشبرد پروژه به شما کمک کند.

 

مدل‌های مختلف تیر ساختمان

 

برای خرید تیرچه کرومیت ، تیرچه صنعتی ، تیرچه بتنی با شماره های ما تماس حاصل نمایید

تیرهای I شکل

 

همانطور که می‌توانید حدس بزنید، این تیر فولادی اسم خود را به دلیل شباهت به حرف انگلیسی "I" به دست آورده است. تیرهای "I" شکل را بیشتر می‌توان در ساختمان‌های تجاری بزرگ پیدا کرد، اما آنها در ساخت خانه و به خصوص دیوارها نیز کاربرد دارند.

پیمانکاران و سازندگان از تیرهای "I" شکل بر روی فنداسیون یا دیوارهای پایه استفاده می‌کنند، که به تحمل فشار طبقات بالایی کمک می‌کنند. آنها همچنین در ساخت گاراژ نیز محبوب هستند، جایی که به عنوان ریل یا مسیر بازوی متحرک بازکننده درب گاراژ عمل می‌کنند.

 

تیر سقف (چندلایه)

 

شرکت‌های تولیدکننده فولاد این نوع تیرها را با به هم چسباندن باریکه‌های چوب و فلز درست می‌کنند.شما می‌توانید بخش چوبی آنها را به سازه‌های دیگر میخکوب کنید، در حالی که بخش فلزی آن مقاومت بیشتری را فراهم می‌آورد.

وزن آنها نسبت به تیرهای فلزی کمتر است، اما نسبت به تیرهای چوبی وزن بیشتری را تحمل می‌کنند. تیرهای سقف مخصوصا زمانی مفید هستند که می‌خواهید خانه خود را بازسازی کرده و یکی از دیوارهای حامل را بردارید.

 

تیر جعبه‌ای

 

آنها همچنین با نام تیرآهن‌های جعبه‌ای نیز شناخته می‌شوند و از باریکه‌های چوب یا فلز درست شده‌اند و مانند یک جعبه توخالی و دراز به نظر می‌رسند.

تیرهای جعبه‌ای اغلب از چوب ساخته شده و تیرهای جعبه‌ای سه سمتی به سقف‌ها متصل می‌شوند تا نمایی زیبا به همراه مقاومت بیشتر را برای آنها فراهم آورند. همچنین تیرهای جعبه‌ای چهار سمت در بازار موجود هستند.

 

تیرهای شیب دار

 

سقف‌های شیب دار دارای چهار سمت خمیده هستند. شیب به مکانی گفته می‌شود که بخش‌های مختلف سقف به همدیگر می‌رسند. این نوع سقف‌ها به تیر شیب دار یا بالار نیاز دارند.

هر تیر شیب دار چندین تیرچه دیگر را بر روی خود دارد، مانند شاخه‌هایی که یک درخت بیرون زده‌اند.

تیرهای چوبی قدیمی‌تر هستند، اما نسخه‌های فولادی در حال رایج‌تر شدن هستند، از آنجا که مالکین خانه معمولا اتاق‌های زیر شیروانی را به فضاهایی مدرن تبدیل می‌کنند.

 

تیر سرآزاد

 

می توانیم تیرهای سرآزاد را در روند ساخت چیزهایی مانند پنجره‌های برجسته، بالکن، پشت بام و آسمانه پیدا کنیم.

از آنجا که سازه‌های دیگر تنها به یک سر از این تیرها وصل می‌شوند، تیرهای سرآزاد معمولا از خود ساختمان بیرون می‌آیند. تیرهای سرآزاد فشار وارد شده را در طول سر آزاد خود توزیع می‌کنند.

 

تیر کلاف

 

تیر کلاف در کار بنایی و در دیوارهای سنگی، رسی، آجری یا سیمانی به کار می‌روند.

 

تیر سقف یا کف اتاق

 

اینها گروهی از تیرها هستند که به صورت موازی قرار می‌گیرند تا از ساختارهای افقی مانند ایوان، کف اتاق یا سقف پشتیبانی کنند.

 

سرتیر

 

سرتیرها فشار را تحمل می‌کنند و بر روی ورودی‌هایی مانند درب و پنجره قرار می‌گیرند و همچنین می‌توانند در هردوی دیوارهای خارجی و دیوارهای حامل قرار گیرند.

 

فولاد

 

فولاد فلزی است که از آهن و کربن درست می‌شود. این فلز بسیار محبوب است و در هر نوع پروژه ساخت و سازی به کار می‌رود.

 

بتن

 

بساز و بفروش‌ها و پیمانکاران از تیرهای بتنی پیش تنیده یا تقویت شده در چارچوب، کف اتاق یا سقف ساختمان‌ها استفاده می‌کنند.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم