تاریخ : 1397/10/11

مقایسه بین پل‌های با شاهتیر جعبه‌ای و شاهتیر T شکل بخش 4

 

شاهتیر T شکل فولادی

فرایند تولید تیرهای فولادی شامل: نورد گرم، اکستروژن، جوشکاری صفحات و اتصالات فشاری است. فرایند تولید غلطک‌های بزرگ شامل اتصال دو ورق فولادی است که تحت فشار به یکدیگر متصل می‌شوند و یک فرآیند رایج برای تولید تیرهای غیر باربر است.

 

برای دریافت قیمت تیرچه کرومیت و تیرچه های صنعتی با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

 

واقعیت این است که برای بسیاری از جاده‌ها و پل‌های امروزی، استفاده از بتن در طراحی بسیار رایج است. طبق گفته مک کورمک و براون (2007)، بیشتر سازه‌های T شکل صرفا از فولاد و یا بتن تنها ساخته نشده‌اند، بلکه از ترکیب این دو مصالح، به عنوان مثال بتن مسلح ساخته می‌شوند.

اگر چه این اصطلاح می‌تواند در مورد هر یک از ابزارهای تقویت کننده صادق باشد، اما به طور کلی، این تعریف محدود به بتن ریزی در اطراف میلگرد محدود می‌شود. مک گرگور و همکاران (1997)، این ماده و استفاده از آن را در شاهتیر T شکل در طول زمانی طولانی توضیح می‌دهند و نتیجه گیری می‌کنند که این ماده برای سازه‌های موجود در معماری مدرن بسیار ارزشمند هستند.

این نشان می‌دهد که در نظر گرفتن مواد موجود برای یک کار مهندسی، مهندسان باید احتمالی را در نظر بگیرند که هیچ یک از مصالح به تنهایی برای کار مناسب نیستند؛ بلکه ترکیب چندین ماده با هم ممکن است بهترین راه حل باشد. بنابراین، فولاد و بتن با هم می‌توانند یک گزینه ایده آل باشند.

 

تیرهای T شکل بتن مسلح

بتن به تنهايي شکننده است و در نتيجه تنش برشی در شاهتیر T شکل در محل اتصال وب و فلنج بوجود می‌آیند. به این دلیل است که از ترکیب فولاد و بتن در شاهتیر T شکل استفاده می‌شود. لیم، پارماسوام و لی (1987) در مورد مشکل تنش برشی که منجر به شکست اتصالات فلنج در شبکه در هنگام بارگیری بحث می‌کنند. این امر اگر در دنیای واقعی رخ دهد می‌تواند فاجعه آمیز باشد؛

از این رو، به یک روش عملی برای کاهش احتمال وقوع این اتفاق در شاهتیر T شکل بتن مسلح نیاز است. در چنین سازه‌های کامپوزیتی، بسیاری از سوالات در مورد جزئیات طراحی، از جمله توزیع ایده آل بار بین بتن و فولاد ممکن است مطرح شود که عبارتند از: « ارزیابی یک تابع هدف برای تعیین نسبت هزینه‌های فولاد به بتن ضروری است».

این نشان می‌دهد که برای در نظر گرفتن تمام جنبه‌های طراحی شاهتیر T شکل کامپوزیت، معادلات تنها در صورت داشتن اطلاعات کافی قابل استفاده هستند.

با این حال، جنبه‌هایی از طراحی وجود دارد که برخی از افراد ممکن است حتی آن را در نظر نگرفته باشند، مانند امکان استفاده از تقویت کننده‌های خارجی پارچه‌ای، همانطور که توسط Chajes و همکاران معرفی شده است (1995).

در این مقاله درباره تیرهای آزمایش شده چنین می‌گویند: "تمام تیرها تحت اثر برش تخریب شده‌اند و مواردی که دارای تقویت کننده کامپوزیت بودند دارای ویژگی‌های اتصال قوی بوده‌اند. برای تیرها با تقویت کننده خارجی، مقاومت نهایی در حدود 60 تا 150 درصد افزایش داشته است.

هنگامی که حرف از مقاومت در برابر نیروهای برشی به میان می‌آید، تقویت کننده خارجی یک گزینه معتبر به حساب می‌آید. بنابراین، به طور کلی، جنبه‌های مختلف مهم طراحی شاهتیر T شکل بر رویکرد دانش آموزان مهندسی تاثیر می‌گذارد.

 

مشکلات

یک مسئله مرتبط با شاهتیر T شکل در مقایسه با I-beam، عدم وجود فلنج در پایین است. علاوه بر این، این باعث می‌شود که تیر به دلیل عدم داشتن فلنج ساخته شده در طرف ضعیف‌تر استحکام کششی کمتری داشته باشد.

 

تیرهای بتونی اغلب به صورت یکنواخت با عرشه ریخته می‌شوند، و یک تیر قوی‌تر "T" شکل به وجود می‌آورند. این تیرها بسیار کارآمد هستند زیرا بخش عرشه بارهای فشاری را حمل می‌کند و میله‌های تقویت کننده در پایین کشش را تحمل می‌کنند. یک تیر T شکل به طور معمول دارای جان باریکتر در مقایسه با تیرهای مستطیلی معمولی است.

این جان‌ها معمولا 4-0 اینچ از هم فاصله دارند و در برخی موارد تا بیش از 12-0 را نیز در بر می‌گیرند. بخش عرشه معمولا به صورت یک عرشه یک طرفه طراحی می‌شود.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم