تاریخ : 1397/11/09

عملکرد سازه‌ای شاهتیرهای بتنی پیش ساخته سیستم کف

 

دال‌های تخت يكی از شايع‌ترين انواع ساخت سیستم کف هستند كه حداقل عمق سازه‌ای، روند ساخت سريع و خدمات بدون وقفه را فراهم می‌كنند.

شاهتیر دال‌های بتنی پیش ساخته می‌توانند به عنوان یک جایگزین برای ساخت دال‌های بتنی تخت در محل سایت پروژه استفاده شوند. ساخت بتن هیبریدی HCC ترکیبی از بتن در محل و بتن پیش ساخته است که به منظور استفاده حداکثری از مزایای هر دو نوع روش ساخت استفاده می‌شود. هدف از این تحقیق بررسی رفتار این سیستم کف با استفاده از آزمایش‌های تجربی، ابزار دقیق و مدل سازی به روش المان محدود است.

 

روش‌های ساخت و ساز سیستم کف در خارج از پروژه

 

در دهه گذشته، روش‌های ساخت در خارج از محل پروژه به طور فزاینده‌ای در صنعت ساخت و ساز محبوب شده‌اند. ساخت و ساز در خارج از سایت پروژه، همچنین به عنوان روش‌های مدرن ساخت و ساز MMC شناخته می‌شود که از نظر کیفیت ساخت و ساز، کنترل هزینه، زمان ساخت و ساز، بهداشت و ایمنی و ملاحظات زیست محیطی (کاهش ضایعات، کاهش مصالح و غیره) مزایای فراوانی دارد.

 

برای اطلاعلات بیشتر درباره تیرچه کرومیت به لینک این صفحه مراجعه کنید

با توجه به اینکه صنعت ساخت و ساز در حال پیشروی به سمت راه حل‌های ارزان‌تر و پایدارتر است، استفاده از روش‌های ساخت و ساز در خارج از سایت پروژه و DfMA (طراحی برای ساخت و نصب) برای تحویل سازه‌های سریع و با کیفیت محبوب‌تر شده است.

به دلیل مزایای ذاتی سازه‌های کف تخت، رفتار سیستم کف ساخته شده از شبکه‌های پیش ساخته باید کاملا درک شود تا تولید و طراحی آنها بهینه شود. صفحات مسطح تیرچه بتنی پیش ساخته به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مطابق با استانداردهای اروپایی 1،2 باشند، اما اهمیت پارامترهای طراحی مختلف در سیستم کف پیش ساخته به طور کامل درک نشده است.

شاهتیرهای بتنی پیش ساخته شامل یک ورق پیش ساخته (معمولا با ضخامت 50-65 میلیمتر) است که دارای یک تیرچه بتنی شبکه‌ای است که از این ورق بیرون می‌زند تا یک سختی موقت را ایجاد کند و عملکرد کامپوزیت را برای سطح بتنی ساخته شده در محل ایجاد کند.

بتن‌های پیش ساخته تا زمانی که  بتن مسلح به مقاومت فشاری مورد نیاز برسد، به طور موقت پشتیبانی می‌شوند. صفحات پیش ساخته ممکن است برای هر دو حالت یک طرفه و دو طرفه طراحی شده باشند.

 

اهداف پروژه ارزیابی سیستم کف

 

این پروژه بر روی پارامترهای طراحی تمرکز خواهد کرد که بر رفتار شاهتیر کف در هر دو مرحله ساخت و بهره برداری تاثیر می‌گذارد.

عملکرد واقعی سیستم کف به طور مداوم  با استفاده از ابزار مناسب در محل پروژه تحت نظارت قرار خواهد گرفت. تا هر گونه تغییراتی مورد مطالعه قرار گیرد و محاسبه شود.

این ابزار که در طبقه جدید ساختمان زیست انسانی HBB نصب شده که اخیرا در بخش NUIG راه اندازی شده است. از داده‌های ابزار دقیق برای مقایسه رفتار واقعی و رفتار پیش بینی شده با استفاده از کدهای ساختاری مانند Eurocodes1 استفاده می‌کند.  

 

روش شناسی

برنامه آزمایش سیستم‌های شاهتیری کف پیش ساخته در مقیاس واقعی برای بررسی پارامترهای خاص طراحی در رفتار واحدهای مورد نیاز انجام خواهد شد.

این برنامه آزمایشی اجازه می‌دهد تا اهمیت پارامترهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد و زمینه برای بهینه سازی سیستم کف (ساخت و طراحی) مورد توجه قرار گیرد. داده‌های برنامه آزمایشی برای توسعه و اعتبار مدل‌های المان محدود غیر خطی استفاده می‌شود که رفتار کف را پیش بینی می‌کند.

در تکمیل برنامه آزمایشی، داده‌های مفیدی از ابزار دقیق به دست می‌آید که در طول مرحله ساخت و ساز عملیات HBB و نقش اسکلت شبکه‌ای را کنترل می‌کند. نظارت مستمر بر روی داده‌ها، تاثیرات بلند مدت در عملکرد سازه کف را تحت نظارت قرار می‌دهد و با دستورالعمل‌های طراحی مقایسه می‌کند.


 

 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم