تاریخ : 1398/04/04

سیستم‌های اجرای سقف با تیرچه

 

سقف اجرا شده با تیرچه می‌تواند به دلیل نسبت مقاومت به وزن بالا، راه کاری ایده‌آل برای اجرای سقف‌های مختلف با کاربری‌های متفاوت داشته باشد.

یک تیرچه معمولی می‌تواند تا 50% از تیرهای آهنی و فولادی وزن کمتری داشته باشد. با استفاده از تیرچه می‌توان ساختمان‌هایی با ستون‌های کمتری داشت و بدون نیاز به ستون مساحت‌های زیادی را پوشش داد.

این مقاومت بالای تیرچه‌ها به طراحان اجازه می‌دهد در هنگام طراحی انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند و فضای بهینه‌ای را طراحی کنند. با استفاده از تیرچه بتنی و یا فولادی عملیات اجرای سقف در زمان کمتری انجام می‌شود و هزینه‌ها پایین می‌آید.

از طرف دیگر می‌توان در زمان کم عملیات قرار دادن تعداد زیادی تیرچه را انجام داد.

استفاده از طیف وسیعی از مصالح بنایی در سقف‌هایی که از تیرچه‌ها بهره می‌برند، امکان‌پذیر است. می‌توان از آجر، سفال، یونولیت و یا دیگر مصالح ساختمانی در بین تیرچه‌ها استفاده کرد. این تیرچه‌ها قابلیت بالایی در هماهنگی با دیگر اجزاء سازه دارند و بعد از اجرا و عملیات بتن ریزی، دارای مقاومت بالایی هستند.

برای کم کردن وزن سقف می‌توان از تیرچه به همراه یونولیت برای پوشش بین این تیرچه‌ها استفاده کرد و از مزایای آن بهره برد. سقف ساخته شده از تیرچه‌ها و یونولیت به میزان قابل توجهی از انتقال صدا می‌کاهد و عایق خوبی در برابر دما است.

این مواد در صورتی که برای سقف آخر (پشت بام) استفاده شود از انتقال گرما و سرما از طریق پشت بام جلوگیری کرده و باعث هدر نرفتن انرژی می‌شود و هزینه‌های انرژی ساختمان پایین خواهد آمد.

 علاوه بر کاهش مستقیم اثرات زیست محیطی پروژه، ساخت‌وساز با استفاده از وزن سبک‌تر آنها، تیرچه بتنی مشبک می‌تواند به کاهش اثرات زیست محیطی پروژه با استفاده از ساخت در محل کارخانه برای تسریع فرآیند ساخت‌وساز سقف کمک کند، چون این تیرچه‌ها را می‌توان در محل پروژه با توجه به نیاز سازه جابجا کرد تا به طور موثر بتوانند کارآیی لازم را داشته باشند و مقاومت سازه را تامین کنند.

 

تیرچه بتنی

تیرچه بتنی از میلگرد و سفال تشکیل شده است و از بتن برای استحکام این اجزاء استفاده می‌شود. در تیرچه‌های بتنی سه عدد میلگرد در طول قرار داده می‌شوند و این میلگردها به وسیله میلگردهای خمیده در عرض این اجزاء طولی، جوش داده می‌شوند.

در قسمت زیرین این تیرچه‌ها سفال قرار داده می‌شود که علاوه بر تحمل بالا، دارای وزن کمی است و این اجزاء به وسیله بتن به همدیگر محکم می‌شوند. در کارخانه تیرچه خرم دژ تمامی مراحل تولید و ساخت تیرچه‌های بتنی و انواع دیگر محصولات به وسیله دستگاه‌های پیشرفته انجام می‌شود.

به کارگیری دستگاه‌های پیشرفته باعث می‌شود استانداردها به طور کامل رعایت شده و تمامی محصولات دارای مقاومت بالا و تائید شده‌ای باشند. تمامی تیرچه‌های تولید شده دارای نشان استاندارد هستند و از مواد اولیه باکیفیت در ساخت آنها استفاده شده است.  

نکته‌ای که باید توجه کرد و در محصولات شرکت تیرچه خرم دژ رعایت می‌شود، استفاده از میلگردهای مرغوب در ساخت تیرچه است. نوع میلگرد استفاده شده در تیرچه و سطح مقطع آن، مهم‌ترین عامل در تعیین کیفیت و در پی آن قیمت تیرچه‌های تولیدی هستند که در زمان تهیه باید به آنها توجه کرد.

میلگردهای استفاده شده در تیرچه‌ها باید یک تکه باشند و استفاده از میلگردهای جوش داده شده از مقاومت تیرچه خواهد کاست. تیرچه‌هایی که در ساخت آنها از میلگردهای چند تکه استفاده شده باشد، مقاومت کمی دارند و در نتیجه قیمت پایینی هم خواهند داشت.

 

تیرچه‌ها در سیستم‌های سنتی سقف

تیرچه‌های موازی می‌توانند برای تحمل بار در دیوارهای بنایی مورد استفاده قرار گیرند. در این نوع سازه بر روی دیوارها از تیرهایی استفاده می‌شود تا دیوار بالایی بر روی آن قرار بگیرند. تعداد تیرها با مساحت سقف باید متناسب باشد تا بتوانند بهترین کارآیی را داشته باشند.

 


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم