تاریخ : 1398/12/27

ویژگی ابعادی تیرچه مورد استفاده در سقف تیرچه بلوک

تیرچه‌هایی که در سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید دارای ویژگی‌هایی باشند که این ویژگی‌ها نیز از استانداردها پیروی کنند. انواع مختلف تیرچه را می‌توان در سقف‌ها استفاده کرد، اما باید در زمان طراحی سازه به نوع تیرچه و مقدار باری که باید سقف تحمل کند نیز توجه ویژه‌ای کرد.

اگر تیرچه از استانداردها پیروی کند و فاصله قرارگیری آنها نیز به خوبی محاسبه شده باشد، سقف می‌تواند مقاومت مورد نظر طراح را داشته باشد. در استفاده‌های معمول، هر تیرچه استاندارد به گونه‌ای ساخته می‌شود که بتواند از موارد مشخص شده در استانداردها پیروی کند، اما در مواقع خاص، تیرچه‌ها می‌توانند با توجه به الزامات سازنده تغییراتی داشته باشند، اما این تغییرات نباید به صورتی باشند که از مقاومت نهایی تیرچه کاسته شود.

ویژگی ابعادی تیرچه مورد استفاده در سقف تیرچه بلوک

سقف‌های تیرچه بلوک با استفاده از تیرچه‌هایی ساخته می‌شوند که دارای ابعادی استاندارد هستند. تیرچه نباید دارای عرضی کمتر از 85 میلی متر در قسمت پایینی باشد. این عرض تکیه‌گاه بلوک‌هایی است که در بین تیرچه‌ها قرار داده می‌شوند و در صورتی که این تکیه‌گاه اندازه کوچکی داشته باشد، نمی‌تواند مقاومت کافی را ایجاد کند.

عرض قسمت نشیمنگاه بلوک‌هایی که در بین  تیرچه سقف قرار می‌گیرند نیز نباید از 20 میلی متر کمتر باشد. قسمت بالایی تیرچه نیز باید دارای عرضی استاندارد باشد و این عرض نمی‌تواند کمتر از 45 میلی متر باشد. پوشش بتن که در تیرچه‌ها استفاده می‌شود و بر روی میلگردهای فولادی قرار می‌گیرد، نباید از 20 میلی متر کمتر باشد. این پوشش بتن باید به گونه‌ای باشد که بتواند مقاومت کافی در زمان حمل و نقل و نصب را ایجاد کند و مقاومت کششی مورد نظر را تامین کند.

اگر بتن به اندازه کافی بر روی این میلگردها قرار نگیرد، نمی‌تواند به خوبی مقاومت لازم را ایجاد کند. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کرد، مقدار خیز منفی تیرچه در سقف‌های تیرچه بلوک است. میزان خیز منفی در تیرچه‌ای با طول 5 متر نباید از 5 میلی متر کمتر باشد. البته این خیز منفی با توجه به الزامات طراح قابل تغییر است و می‌توان مقدار کمتری را در نظر گرفت. تیرچه‌ها در اثر عوامل مختلف انحرافات جانبی را تجربه می‌کنند. در مورد تیرچه‌های استانداردی که در سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند، این انحراف جانبی باید از یک پانصدم طول تیرچه کمتر باشد و این انحراف از یک سانتی متر بیشتر نباشد.

ویژگی مکانیکی تیرچه

هر تیرچه باید ویژگی‌های مکانیکی مطابق با استانداردها داشته باشد. آزمون‌هایی برای به دست آوردن ویژگی‌های مکانیکی تیرچه‌ها طراحی می‌شود که تیرچه باید نتایجی مطابق با استانداردها داشته باشد. در زمانی که بر روی تیرچه آزمون‌ها انجام می‌شود، تیرچه در طول آزمون و یا بعد از آن نباید هیچ ترکی داشته باشد که بتوان با چشم غیر مسلح مشاهده کرد.

در زمان آزمون، بارهایی بر روی تیرچه قرار داده می‌شوند تا میزان خیز آن اندازه‌گیری شود. یک آزمون در زمانی انجام می‌شود که بار بر روی تیرچه قرار دارد و آزمون دیگر بعد از 24 ساعت پس از برداشتن بار صورت می‌گیرد تا میزان خیز باقیمانده محاسبه شود. این مقادیر نباید خارج از استانداردها باشد. برای آن که آزمون‌هایی بر روی تیرچه مورد استفاده در سقف تیرچه بلوک انجام شود، نیاز به نمونه‌هایی از خط تولید تیرچه است. در زمان انتخاب نمونه باید دقت شود که نمونه‌های انتخابی دارای مشخصاتی مشابه با خط تولید باشند.

نمونه باید یکی از ابتدا، وسط و یکی از انتهای خط تولید کارخانه باشد تا بتوان برآورد دقیقی از محصول تولید شده داشت. محصولات تولیدی کارخانه تیرچه خرم دژ همواره از مواد اولیه مرغوب تهیه شده‌اند و مطابق با استانداردهای موجود در رابطه با مصالح مورد استفاده در ساختمان هستند. با ما تماس بگیرید تا محصولاتی با کیفیت بالا را ارائه دهیم.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم