تاریخ : 1399/01/26

ویژگی‌های بلوک‌های مصرفی در سقف تیرچه بلوک

بلوکی که در سقف خانه‌هایی که با استفاده از تیرچه بلوک ساخته می‌شوند، قطعه‌ای پیش ساخته و توخالی است که بین دو تیرچه قرار می‌گیرد و نسبت به ضخامت سقف و فاصله‌ای که تیرچه‌ها نسبت به همدیگر دارند، دارای ابعاد مختلفی هستند. بلوک‌ها نسبت به موادی که از آنها ساخته می‌شوند، انواع گوناگونی دارند و موادی که در ساخت بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند باید به گونه‌ای باشند که بر روی بتن اثر شیمیایی نداشته باشند. استانداردهایی در انجمن تیرچه و بلوک تعیین شده که محصولاتی که در سازه‌ها استفاده می‌شوند، باید مطابق این استانداردها باشند.

بلوک به عنوان قالب دائمی مورد استفاده دارد و پس از اجرا در سقف باقی می‌ماند و بتن‌ریزی سقف بر روی آن انجام می‌شود. سطح زیرین بلوک باید صاف باشد تا بتوان بر روی آن عملیات نازک‌کاری زیر سقف را انجام داد و تیغه‌های آن برای تقویت مقطع بلوک مورد استفاده دارند. مقاومت بلوک‌ها در مقاومت سقف محاسبه نمی‌شود و از آنها برای قالب دائمی و یکی از مصالح پر کننده استفاده می‌شود. با این حال بلوک‌ها باید بتوانند ضربه‌ها و نیروهای به وجود آمده از حمل و نقل و عبور و مرور را در زمان بتن‎ریزی تحمل کنند.

بلوک سفالی مورد استفاده در سقف تیرچه بلوک

این نوع از بلوک به صورت توخالی تولید می‌شود و دارای اندازه‌های مختلفی است. برای ساخت این نوع از بلوک از خاک رس استفاده می‌شود که نوع خاک رس باید مطابق استانداردها باشد. عرض بلوک بین 20 تا 25 سانتی متر بوده و وزن آنها از 3 تا 12 کیلوگرم متغیر است. این نوع از بلوک در ساخت سقف تیرچه بلوک در سازه‌های مختلف کاربرد زیادی دارد و می‌توان از آنها در سازه‌های مختلف با کاربری متفاوت استفاده کرد.

بلوک بتنی (سیمانی)

این نوع از بلوک نیز در اندازه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و به صورت توخالی هستند. برای ساخت این نوع از بلوک از ماسه و سیمان استفاده می‌شود و مقاومت آن بستگی به ترکیب سیمان و ماسه دارد. عرض بلوک‌های بتنی از 20 تا 25 سانتی متر و وزن آنها بین 8 تا 20 کیلوگرم متغیر است. از بلوک‌های بتنی نیز می‌توان در انواع سازه استفاده کرد و نوع و اندازه بلوک بسته به کاربری سازه تغییر می‌کند. ضخامت دیواره‌های بلوک‌های بتنی بیشتر از انواع سفالی است و برای به دست آوردن مقاومت مورد نظر نمی‌توان بلوک‌هایی با ضخامت دیواره کمتر ساخت.

نمونه برداری برای تعیین کیفیت بلوک

هر کدام از مصالح مورد استفاده در ساختمان باید مطابق با استانداردها باشد و در سازه‌هایی با سقف تیرچه و بلوک نیز این کار الزامی خواهد بود. بلوک‌ها باید به صورت دوره‌ای مورد آزمایش قرار بگیرند تا از کیفیت مطلوب آنها اطمینان حاصل شود. نمونه‌برداری باید به صورت تصادفی انجام شود و نمونه‌ها باید از فرآورده‌هایی باشند که ویژگی‌ها و مشخصات یکسانی داشته باشند. نمونه‌هایی که به صورت تصادفی انتخاب شدند، باید تست شده و مورد آزمایش قرار بگیرند و در صورتی که از استانداردها پیروی کرده باشند، مورد استفاده قرار بگیرند.

بعد از این که تعدادی از بلوک‌ها به صورت نمونه انتخاب شدند، آزمایشاتی بر روی آنها انجام می‌شود. یکی از این آزمایشات توانایی تحمل نیروهای وارد شده به بلوک است. حداقل سه نمونه مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا میزان مقاومت بلوک‌ها حساب شود. آزمایش دیگر مربوط به میزان جذب آب است که می‌توان از بلوک‌های کامل و یا تکه‌هایی از چند بلوک نمونه این کار انجام شود. آزمایش دیگر مربوط به استحکام خمشی بلوک است. با استفاده از دستگاهی این کار انجام می‌شود و برای حداقل سه نمونه باید این آزمایشات انجام شود.

می‌توانید از تیرچه خرم دژ محصولاتی باکیفیت و مطابق استانداردها تهیه کنید و در سازه‌های مختلف که دارای سقف تیرچه بلوک هستند، از آنها بهره ببرید.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم