تاریخ : 1399/02/02

میزان افتادگی سقف‌های کرومیت و استروفیوم در سازه‌های بتنی

مقاله حاضر به بررسی شایستگی‌ها و میزان افتادگی سقف‌های کرومیت و استروفیوم (Styrofoam) در سازه‌های بتنی می‌پردازد. از آنجا كه در بسياری از ساختمان‌ها و بناها، كروميت و استروفوم مورد استفاده در سقف‌ها، باید با توجه به الزامات آنها اجرا شود، هر کدام از آنها مزايا و روش اجرایی خاصی دارند که باید به آن توجه کافی شود. به طور کلی، تیرچه پیش ساخته به صورت اتصال کوتاه با بلوک‌ها در سقف‌های ساخته شده با کرومیت و بتن، در صورت طراحی، محاسبه و اجرای صحیح، به دلیل ضخامت بلوک‌های سقفی، لرزش کمتری نسبت به سقف‌های ساخته شده با بتن و کامپوزیت دارند.

 

اما این یک موضوع کلی است و در شرایط و کاربری مختلف متفاوت هستند. به عنوان مثال، لرزش سقف‌های کامپوزیت در مواردی که زیر هر دو تیر اولیه و فرعی در حین بتن ریزی قرار گیرند، بسیار کمتر خواهد بود. لرزش سقف‌های ساخته شده با بلوک‌های سبک قدیمی و تیرهای پیش ساخته بتنی از جنس استیل کامپوزیت نیز نسبت به سایرین از این نوع کمتر است. ساخت سقف و اجرای پلیمر پلی استایرن باعث می‌شود تا این سقف‌ها عایقی در برابر رطوبت، گرما و عایق صوتی باشند که این ماده در کارخانه‌های پتروشیمی تولید می‌شود.

 

این ماده در وزن حجمی بسیار کمی (1.04 تا 1.09 گرم در سانتی‌متر مکعب) در درجه‌بندی مختلف ریز و درشت وجود دارد که به شکل گرانول، ورق و بلوک با اندازه و ضخامت‌های مختلف قابل اجرا است. قطع آن با دستگاه‌های برش یا با سیم داغ کار ساده‌ای است. در این زیر نکاتی در مورد سقف‌های کرومیت و استروفیوم آورده شده و مزایا و مضرات آنها در سازه‌های بتنی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

معرفی سقف‌های کرومیت در سازه‌های بتنی

امروزه انواع متریال برای ساخت و سازها مورد استفاده قرار می‌گیرد، برخی از آنها به شکل ساختمان‌های اسکلت فلزی و برخی دیگر با استفاده از بتن ساخته می‌شوند. روش‌های مختلفی برای اجرای سقف‌ها از قبیل تیرچه‌های بتنی پیش ساخته، تیرچه فولادی، کامپوزیت با تیرچه کرومیت و تیرچه با استروفیوم وجود دارد و هر کدام دارای مزایا و مضراتی هستند، در این سری از مقاله‌ها به طور کامل ذکر شده و مباحث مربوط به آن ارائه خواهد شد.

کیفیت مواد نقش مهمی در ساختارهای این سقف‌ها دارد که بعدا به آنها خواهیم پرداخت. فرآیند تولید تیرچه‌های کرومیت خصوصا فرآیند جوشکاری آنها از مهم‌ترین مواردی است که در مقاومت تیرچه نقش مهمی دارد و باید به آن توجه ویژه‌ای شود. علاوه بر جوشکاری، موارد مختلفی در کیفیت این تیرچه‌ها نقش دارند، مانند همپوشانی زیگزاگ، ابعاد جوشکاری و فواصل جوشکاری، مراحل زیگزاگی بر اساس محاسبات، کنترل دمای محیط و بررسی‌های جوشکاری منظم، که همه قابل توجه است.

بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده تیرچه‌ها جوشکاری نادرست آنها است. استفاده از جوشکاری تک فاز در بسیاری از کارگاه‌های غیر مجاز بسیار رایج بوده که این امر باعث بی ثباتی جوش می‌شود. همچنین افزایش بیش از حد آمپر جوش باعث ذوب شدن محل جوش شده و کاهش قابل توجهی در مقاومت تیرچه‌های جوش خورده به وجود می‌آورد.

مشکلات شایع دیگر در هنگام آماده سازی تیرچه‌های کرومیت، عدم رعایت در فواصل جوش، همپوشانی نامناسب زیگزاگ‌ها، عدم توانایی جوشکاری در زاویه‌های تنگ زیگزاگ در گوشه‌های فوقانی، یا عدم رعایت طول جوشکاری زیگزاگ، وصله نامناسب قطعات، رعایت نکردن محاسبات اولیه در مرحله زیگزاگی و حتی عدم دقت در هنگام تقویت خواهد بود. با توجه به عرض بیشتر بلوک‌های استروفیوم امکان قرارگیری آنها در سقف‌های کرومیت قابل قبول‌تر است، همچنین به دلیل بتن ریزی چندین سقف ساختمانی به طور همزمان، امکان شکستن بلوک در طبقات بالاتر، تعداد شکست‌های بعدی در طبقات پایین به ترتیب افزایش می‌یابد، که نیاز به تهیه بلوک‌های بیشتری است.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم