تاریخ : 1399/02/09

اصطلاحات و تعاریف در مورد سقف‌های تیرچه بلوک

استانداردهای مختلفی در مورد ساختمان و نحوه ساخت و اجرای مصالح مختلف مورد استفاده در سازه‌های مختلف وجود دارند. این استانداردها برای بهبود شرایط ساختمان‌ها ایجاد شده‌اند و رعایت کردن آنها باعث مقاومت بیشتر و دوام سازه‌ها در برابر عوامل مختلف می‌شود. برای ساخت سقف‌های تیرچه بلوک نیز استانداردهایی در مورد سقف و انواع تیرچه مورد استفاده به وجود آمده‌اند. انواع مختلف تیرچه وجود دارند مانند، تیرچه کرومیت، تیرچه فلزی با جان باز و تیرچه بتنی و غیره که نسبت به طراحی و شرایط سازه و محیط قرارگیری ساختمان مورد استفاده آنها متفاوت خواهد بود.

سقف‌های تیرچه بلوک

در سقف‌های تیرچه بلوک موارد مختلفی باید مورد توجه قرار بگیرند که در زیر به آنها اشاره شده است.

تیرچه بلوک پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده نوعی از تیرچه صنعتی است که در ساختمان آن از میلگردهای فولادی که دارای مقاومتی بین 1475 تا 1960 نیوتن بر میلی متر هستند، استفاده می‌شود و بتنی که برای ساخت این نوع از تیرچه مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید دارای مقاومت C35 باشد. مقطع این نوع از تیرچه به صورت T برعکس است.

از این نوع تیرچه در سازه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد و نسبت به کاربری ساختمان، فاصله این تیرچه‌ها محاسبه می‌شود. برای سقف‌هایی که باید وزن زیادی را تحمل کنند این تیرچه‌ها با فواصل کمتری نسبت به هم قرار می‌گیرند. در برخی از شرایط نیز از دو تیرچه در کنار هم استفاده می‌شود تا بتوانند مقاومت کافی در برابر بارهای وارده را داشته باشند.

بار مرده

به وزن اجزاء مختلف ساختمان بار مرده می‌گویند. این بار مرده شامل دیوارها، مواد عایق بر روی پشت بام، وزن مصالح مورد استفاده برای سقف، پوشش‌هایی که بر روی دیوار و کف ساختمان قرار می‌گیرند، وسایل ثابت و غیر منقول و هر آن چیزی که در یک ساختمان ثابت بوده و وزن آن تغییر نمی‌کند، بار مرده گفته می‌شود.

بار زنده یا سربار در ساختمان

تمامی وسایل و یا وزنی که در اثر استفاده به ساختمان اضافه می‌شود، بار زنده گفته می‌شود. بار زنده در اثر بهره‌برداری از ساختمان به وجود می‌آید و باید در زمان طراحی سازه به آن توجه شود. در هر ساختمانی میزان بار زنده متفاوت خواهد بود، در برخی از ساختمان‌ها که دارای کاربردی تجاری هستند، بار زنده بیشتری به سازه تحمیل می‌شود و در ساختمان‌های مسکونی این بار زنده کمتر خواهد بود.

برخی از بارهای زنده ساکن، قابل حرکت هستند. این بارهای زنده ساکن شامل وسایل اداری، لوازم و اثاثیه منزل و دیگر چیزهایی که علاوه بر این که امکان حرکت دارند، اما در یک جا به صورت ثابت قرار داده می‌شوند و در زمان طولانی بدون هیچ حرکتی خواهند بود. برخی از بارهای زنده دارای حرکتی با سرعت کم هستند مانند، وزن اشخاص که به آنها بارهای ایستا یا استاتیک می‌گویند.

برخی از بارها در دسته‌بندی بارهای متحرک قرار می‌گیرند. این بارها مانند خودروها، جرثقیل‌ها، بالابرها و غیره دارای سرعتی بیشتر از افراد پیاده بوده و با سرعتی بالاتر در ساختمان انتقال پیدا می‌کنند. در زمان طراحی سقف‌های تیرچه بلوک باید تمامی موارد رعایت شود و نسبت به کاربری ساختمان تمامی بارهای وارد شده محاسبه شود. برخی از این نیروهای وارد شده فقط به ستون‌ها و پایه‌ها منتقل می‌شوند، اما بارهای دیگری نیز وجود دارند که سقف تیرچه بلوک باید مقاومت کافی داشته باشد که بتواند آنها را تحمل کند.

برای تهیه محصولاتی باکیفیت و مطابق با استانداردها، با ما تماس بگیرید تا انواع مختلف تیرچه‌ها را در کمترین زمان و با مرغوب‌ترین مواد اولیه به شما ارائه دهیم. تمامی محصولات تیرچه خرم دژ مطابق با استانداردها بوده و از مقاومت بالایی برخوردار هستند. حتی می‌توانید محصولاتی را به صورت اختصاصی سفارش دهید تا مطابق با نیازهای پروژه برای شما بسازیم.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم