تاریخ : 1399/02/23

استفاده از تیرچه در سقف سازه‌های مسکونی و تجاری

یکی از انواع سقف‌های سازه‌های مسکونی و تجاری سقف‌های ساخته شده از تیرچه هستند که رواج زیادی در ساخت و سازها دارند و در شرایط مختلف قابل اجرا هستند. تیرچه‌ها رواج زیادی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری دارند و در پروژه‌های زیادی از این اجزاء ساختمانی استفاده می‌شود. برای استفاده در سقف تیرچه‌های مختلفی ساخته می‌شوند و طراح در زمان طراحی نوع آنها را مشخص کرده و متناسب با کاربرد سازه از آنها استفاده می‌کند. تیرچه‌ها در کارخانه ساخته شده و به محل پروژه حمل می‌شوند.

بعد از ساخت و در زمان حمل تا قرارگیری در سقف، باید تیرچه‌ها با احتیاط حمل شوند تا آسیبی به آنها وارد نشود. هر تغییر شکل در تیرچه صنعتی و یا ترک برداشتن در تیرچه‌های بتنی باعث کاهش مقاومت شده و یا در مواردی که آسیب بیش از حدی به تیرچه‌ها وارد شود، نمی‌توان از آنها در سقف استفاده کرد. در زمان خالی کردن تیرچه‌ها از کامیون حمل، باید حداقل از دو نفر یا جرثقیل استفاده شود تا هیچ آسیبی به آنها وارد نشود.

در گذشته در سقف‌هایی که با استفاده از تیرچه‌ها ساخته می‌شد، بلوک‌های سیمانی برای پر کردن بین دو تیرچه مورد استفاده قرار می‌گرفت که به خاطر وزن زیاد سیمان مورد استفاده در این بلوک‌ها، این نوع بلوک منسوخ گردید. یکی دیگر از موادی که در بین تیرچه‌های سقف قرار داده می‌شد، یونولیت بود که در زمان آتش‌سوزی دود غلیظی ایجاد می‌کرد که آنها با فوم‌های نسوز جایگزین شدند. استفاده از این فوم‌ها برای پروژه‌های ساختمانی مختلف مقرون به صرفه بوده و در صورت بروز آتش‌سوزی مانند یونولیت دود تولید نمی‌کنند.

 

اجزاء تشکیل‌دهنده سقف ساخته شده از تیرچه

اصلی‌ترین جزء این سقف‌ها تیرچه است که با توجه به نوع کاربری و الزامات طراح یکی از انواع آنها در سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این تیرچه‌ها به صورت فلزی طراحی می‌شوند که به تیرچه کرومیت معروف هستند و در ساخت آنها از هیچ سیمان و بتنی استفاده نمی‌شود. معمولا زمانی که تیرچه‌ها در جای خود قرار می‌گیرند، باید با استفاده از پایه‌های نگهدارنده، محافظت شوند تا در مراحل قرار دادن بلوک و یا اجزای دیگر در بین آنها و بتن‌ریزی سقف، هیچ تغییر شکلی نداشته باشند.

اما تیرچه‌های کرومیت خود ایستا هستند و به هیچ پایه نگهدارنده احتیاجی ندارند و می‌توانند وزن خود و بلوک‌های بین تیرچه‌ها و بتن ریخته شده بر روی سقف را تحمل کنند. این خاصیت تیرچه‌های کرومیت باعث می‌شود که عملیات ساختمانی به خاطر عدم نیاز به پایه‌های نگهدارنده زودتر انجام شود و حتی بتوان چندین سقف را در یک مرحله بتن‌ریزی کرد.

در بین تیرچه‌ها می‌توان از بلوک‌های سفالی و یا فوم‌های نسل جدید (بلوک پلی استارین) استفاده کرد. این اجزاء در زمان طراحی مشخص می‌شوند و هر کدام کاربردی خاص دارند. به طور کلی بلوک‌ها نقش پرکننده دارند و در مقاومت سقف تاثیری ندارند. از جهت دیگر، این بلوک‌ها باید به گونه‌ای باشند که بتوانند وزن بتنی که بر روی آنها ریخته می‌شود و عبور مرور کارگران را تحمل کنند.

قدرت جذب آب در بلوک باید از 20 درصد بیشتر نباشد، در صورتی که قدرت جذب آب بیشتر از این میزان باشد، در زمان گچ و خاک کردن سقف، بلوک تمامی آب موجود در گچ و خاک را کشیده و باعث پوک شدن گچ و خاک می‌شود. البته نباید این قدرت جذب از 13 درصد کمتر باشد، در این حالت قدرت چسبندگی گچ و خاک به سقف کم شده و امکان طبله کردن گچ و خاک سقف، بالا می‌رود.

از دیگر اجزاء سقف ساخته شده از تیرچه، بتن است. بتن بعد از این که تیرچه‌ها در جای خود قرار داده شده و بلوک‌های سفالی و یا پلی استارین در بین آنها قرار گرفت، بر روی آنها ریخته می‌شود. این بتن ضخامت زیادی ندارد و باعث سنگین شدن بیش از حد سقف نمی‌شود.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم