تاریخ : 1399/02/30

میلگرد اوتکا در تیرچه مورد استفاده در سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک به طور گسترده‌ای در ساختمان‌ها در شرایط مختلف کاربرد دارد و باعث سرعت بخشیدن و کاهش هزینه‌های ساخت سازه‌های مختلف می‌شود. تیرچه مورد استفاده در این نوع از سقف‌ها در کارخانه ساخته شده و به محل سازه حمل می‌شود. این تیرچه‌ها انواع مختلفی دارند و طراح متناسب با نوع ساختمان و کاربری سازه نوع مناسب را انتخاب می‌کند. نحوه قرارگیری تیرچه متناسب با باری که سقف باید تحمل کند بوده و برای تحمل وزن بیشتر می‌توان فاصله تیرچه‌ها نسبت به هم را کمتر در نظر گرفت.

تیرچه دارای سه جزء بال تحتانی، بال فوقانی و میلگردی است که در بین این دو عنصر قرار دارد. تیرچه کرومیت نوعی تیرچه است که تمام قسمت‌های آن فلزی بوده و در بال تحتانی آن از بتن استفاده نشده است. در هنگام اجرای تیرچه باید برخی از موارد را در نظر گرفت تا سقف انسجام لازم را داشته باشد. در صورتی که میلگرد عرضی یا بال فوقانی تیرچه به اندازه کافی طولانی نباشد و به اندازه‌ کافی در تکیه‌گاه تیرچه ادامه نداشته باشد، باید برای تقویت بال فوقانی از میلگرد اوتکا استفاده کرد.

مزایای استفاده از میلگرد اوتکا در سقف تیرچه بلوک

با اضافه شدن این میلگرد به انتهای تیرچه‌ها ظرفیت برشی در دو انتهای تیرچه بالا می‌رود. زمانی که از این میلگرد در این سقف‌ها استفاده شود، سقف در محل اتصال به تیر حمال ترک نمی‌خورد و یکپارچگی لازم را خواهد داشت. در صورت استفاده از میلگرد اوتکا، به میلگردهای اصلی کششی تیرچه بار کمتری وارد می‌شود و در زمان گسیختگی، سقف به طور کامل تخریب نمی‌شود.

به طور کلی، میلگردی که به صورت زیگزاگ در تیرچه قرار دارد و دو بال تحتانی و فوقانی را به یکدیگر متصل می‌کند برای ایجاد مقاومت و تحمل برش تیرچه کافی خواهد بود و میلگردهای اوتکا برای افزایش مقاومت به کار نمی‌رود و فقط برای بالا رفتن اطمینان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به خاطر وجود کشش در دو انتهای تیرچه در سقف تیرچه بلوک از میلگرد ممان منفی استفاده می‌شود و میلگرد اوتکا برای بالا بردن مقاومت برشی و جلوگیری از ایجاد ترک برشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. میلگرد ممان منفی در راستای بال فوقانی تیرچه ادامه پیدا می‌کند، اما میلگرد اوتکا در محل تکیه گاه تیرچه شروع شده و مقداری در راستای بال فوقانی پیش می‌رود و به سمت بال تحتانی خم می‌شود و در طول این بال ادامه پیدا می‌کند.

استفاده از سقف تیرچه بلوک در سازه‌های مختلف

تیرچه کاربردهای گسترده‌ای دارد و می‌توان از آن در بسیاری از ساختمان‌ها استفاده کرد. هر نوع از تیرچه الزامات مخصوص به خود را دارد و استانداردهای مختلفی برای ساخت و استفاده آنها ایجاد شده است. در زمان قرار دادن تیرچه در محل نصب، تیرچه با استفاده از شمع‌های نگهدارنده در جای خود نگهداشته می‌شود. نوعی از تیرچه وجود دارد به نام تیرچه کرومیت که به شمع نگهدارنده نیازی ندارد و قادر است تا وزن خود و بارهای ناشی از ریختن بتن را تحمل کند.

در ساختمان‌های مسکونی و اداری می‌توان از سقف تیرچه بلوک استفاده کرد. در ساختمان‌های مسکونی به خاطر وجود بارهای مرده و زنده کمتر، از تیرچه‌هایی با تحمل وزن پایین‌تر از ساختمان‌های اداری استفاده می‌شود. تیرچه در انواع مختلف ساخته می‌شود و انواع مختلف، توانایی و مقاومت متفاوتی دارند که نسبت به نوع آنها در سازه‌های مختلف از آنها استفاده می‌شود. البته می‌توان در زمان طراحی سازه، فاصله دو تیرچه را کمتر در نظر گرفت تا سقف بتواند بار بیشتری تحمل کند.

تیرچه خرم دژ ارائه‌دهنده انواع تیرچه استاندارد

می‌توانید با ما در تیرچه خرم دژ تماس بگیرید تا انواع محصولات باکیفیت و مطابق استاندارد را به شما ارائه دهیم. تمامی محصولات مطابق با استانداردهای موجود طراحی و ساخته می‌شوند.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم