تاریخ : 1399/03/06

نکاتی در مورد ساخت سازه با استفاده از تیرچه

مقاله حاضر به بررسی شایستگی‌ها و میزان افتادگی سقف‌های تیرچه کرومیت و استروفیوم در سازه‌های بتنی می‌پردازد. از آنجا كه در بسياری از ساختمان‌ها و بناها، كروميت و استروفوم مورد استفاده در سقف‌ها، مواردی در اجرای آنها وجود دارد، باعث می‌شود تا از مزايا و معايب آن در زمان ساخت اطلاعاتی داشته باشید.

به طور کلی، تیرچه‌های پیش ساخته کرومیت با بلوک‌های سفالی و بتن، اگر به درستی طراحی، محاسبه و اجرا شوند، به دلیل ضخامت بلوک‌های سقفی، لرزش کمتری نسبت به سقف‌های بتنی درجا و کامپوزیت دارند. اما این یک موضوع کلی بوده و در شرایط مختلف، متفاوت است. به عنوان مثال، لرزش سقف‌های کامپوزیت در مواردی که هر دو تیرچه‌های اولیه و فرعی در حین بتن‌ریزی در بتن قرار گیرند، بسیار کمتر خواهد بود.

لرزش سقف‌ها با بلوک‌های سبک قدیمی و تیرچه کرومیت پیش ساخته از جنس کامپوزیت نیز نسبت به سایرین از این نوع، کمتر است و این به دلیل وجود ماده‌ای به رنگ سفید در پلیمر پلی استایرن است که عایق رطوبت، گرما و عایق صوتی بوده که در کارخانه‌های پتروشیمی تولید می‌شود، خواهد بود.

این ماده در وزن حجمی بسیار کمی (1.04 تا 1.09 گرم در سانتی متر مکعب) در درجه‌بندی مختلف ریز و درشت وجود دارد که به شکل گرانول، ورق و بلوک با اندازه و ضخامت‌های مختلف یافت می‌شوند. برش آنها با دستگاه‌های برش یا با سیم داغ کار ساده‌ای است. در این مطالعه سقف‌های کرومیت و استروفیوم بررسی شده و مزایا و مضرات آنها در سازه‌های بتنی با سقف تیرچه مورد بررسی قرار گرفته است.

 

معرفی سقف‌های ساخته شده با تیرچه

امروزه انواع متریال مورد استفاده برای ساخت و سازها وجود دارند، برخی از سازه‌ها به شکل ساختمان‌های اسکلت آهنی و برخی دیگر بتنی هستند. روش‌های مختلفی برای اجرای سقف‌ها از قبیل تیرچه‌های بتنی پیش ساخته، تیرچه فولادی کرومیت با کامپوزیت و سقف ساخته شده با تیرچه‌ها با استروفیوم وجود دارد و هر کدام دارای مزایا و مضراتی هستند، که در این سری از مقاله‌ها به طور کامل درباره آنها ذکر شده و مباحث مربوط به آنها ارائه خواهد شد.

کیفیت مواد نقش مهمی در ساختارهای پیش‌ساخته دارد که بعدا به آنها خواهیم پرداخت. ابتدا گفته می‌شود که در فرآیند تولید تیرچه‌های کرومیت، مخصوصا فرآیند جوشکاری از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام بررسی دیداری قابل مشاهده خواهد بود. علاوه بر جوشکاری، موارد مختلفی در کیفیت آنها وجود دارد، مانند همپوشانی زیگزاگ، ابعاد جوشکاری و فواصل جوشکاری، مراحل زیگزاگی بر اساس محاسبات، کنترل دمای محیط و بررسی‌های جوشکاری منظم، که همه قابل ذکر است. بنابراین یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده تیرچه‌ها، جوشکاری نادرست آنها است.

استفاده از جوشکاری تک فاز که در بسیاری از کارگاه‌های غیر مجاز بسیار رایج است که این امر باعث بی ثباتی جوش می‌شود. همچنین افزایش بیش از حد آمپر جوش باعث ذوب شدن نقطه جوش شده و باعث کاهش قابل توجه در مقاومت تیرچه‌های جوش خورده می‌شود. مشکل شایع دیگر در هنگام آماده سازی تیرچه‌های کرومیت، عدم کفایت در فواصل جوش، همپوشانی نامناسب زیگزاگ‌ها، عدم توانایی جوشکاری زیگزاگ در گوشه‌های فوقانی، یا عدم کفایت طول جوشکاری زیگزاگ، وصله نامناسب قطعات، غیر سازگاری جوش با مرحله زیگزاگی و حتی عدم دقت در هنگام تقویت میلگردها است.

با توجه به عرض بیشتر بلوک‌های استروفیوم امکان قرارگیری آنها در سقف تیرچه کرومیت قابل قبول‌تر است، همچنین به دلیل بتن ریزی چندین سقف ساختمانی به طور همزمان، در صورت شکستن بلوک در طبقات بالاتر، تعداد شکست‌های بعدی در طبقات پایین به ترتیب افزایش می‌یابد، که نیاز به تهیه مصالح را بیشتر می‌کند.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم