تاریخ : 1399/03/13

تیرچه بتنی مورد استفاده در سقف‌های تیرچه بلوک

تیرچه بتنی در بسیاری از سازه‌ها کاربرد دارد و می‌توان آنها را در سقف‌های تیرچه بلوک ساختمان‌های زیادی مشاهده کرد. این تیرچه‌ها را می‌توان در ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده کرد. تیرچه در کارخانه ساخته می‌شود و به محل پروژه حمل شده و در سقف کارگزاری می‌شود. در زمان ساخت تیرچه باید استانداردها رعایت شده و از بتن و میلگردهایی استفاده شود که مطابق قوانین باشند تا بتوانند الزامات طراح را برآورده کنند.

در زمان حمل تیرچه بتنی به کارگاه ساختمانی و جابجایی آنها و نصب در سقف‌ها، باید به گونه‌ای باشد که ضربه‌ای به تیرچه‌ها وارد نشود و بتن ترک نخورد. در صورت ترک خوردن، مقاومت تیرچه کم می‌شود و نمی‌توان از آن در سقف استفاده کرد. زمانی که تیرچه‌ها از کامیون‌های حمل تخلیه می‌شود، نباید آنها را به زمین انداخت، این کار باعث ترک خوردن بتن می‌شود.

در سقف‌های تیرچه بلوک می‌توان از دو نوع تیرچه استفاده کرد. در برخی از سازه‌ها طراح سقف را با استفاده از تیرچه فولادی طراحی می‌کند و سقف برخی از ساختمان‌ها با استفاده از تیرچه بتنی ساخته می‌شود. می‌توان در طیف وسیعی از ساختمان‌ها با کاربردهای متنوع از سقف تیرچه بلوک استفاده کرد. برای به دست آوردن مقاومت بیشتر می‌توان تیرچه‌هایی با مقاومتی بیش از مقاومت تیرچه استاندارد ساختمان را سفارش داد. در برخی از ساختمان‌ها برای به دست آوردن مقاومتی بیشتر فاصله میان دو تیرچه کمتر در نظر گرفته می‌شود. فاصله میان دو تیرچه نباید از استانداردها بیشتر شود.

 

تولید تیرچه بتنی برای سقف‌های تیرچه بلوک در کارخانه

خرپای تیرچه بتنی به صورت شبکه پیش ساخته‌ای از آرماتور عرضی و کششی بوده که در بالا و پایین به میلگردهایی جوش داده می‌شوند. این شبکه خرپایی ایستایی کافی را دارد و فولادی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود باید به اندازه مناسب ارتجاع داشته باشد و حداقل تغییر در طول نسبی در هنگام گسیختگی را داشته و جوش‌پذیر باشد.

تغییر در طول استاندارد فولاد موجود در تیرچه در فولاد نرم 20% و فولاد نیمه سخت و سخت 18% و در فولادهای اصلاح شده 8% است. اتصال قسمت‌های فولادی تیرچه با جوشکاری انجام می‌شود و می‌توان با دو روش جوشکاری را انجام داد که آنها جوش مقاومتی و جوش با قوس الکتریکی هستند. فولاد مورد استفاده باید بعد از جوشکاری مقاومت کافی را داشته باشد و در محل‌های جوشکاری شده ضعیف نشود.

در سقف‌های تیرچه بلوک که از تیرچه‌های بتنی در آنها استفاده می‌شود، شبکه میلگردهای خرپا و میلگردهای تحتانی داخل بتنی قرار می‌گیرند که در زیر آن بلوک قرار دارد. میلگردهای تحتانی داخل بلوک قرار می‌گیرند و تا سطح لبه بلوک بتن ریخته می‌شود، به طوری که میلگردهای تحتانی در داخل بتن خواهند بود. این بلوک‌ها تا انتهای تیرچه ادامه پیدا نمی‌کنند و میلگردهای دو سمت تیرچه بیرون قرار می‌گیرند.

برای ایجاد تکیه‌گاه بلوک و نیز پرهیز از قالب‌بندی قسمت زیرین تیرچه در موقع قرار دادن آنها در محل سقف و به‌ منظور پوشش میلگردهای پایینی تیرچه، بتن پاشنه تیرچه در کارگاه تولید تیرچه ریخته می‌شود. حداقل عیار بتن پاشنه در سقف تیرچه‌ بلوک 350 کیلوگرم سیمان در مترمکعب است.

تیرچه‌های تولید شده نباشد عرضی کمتر از 10 سانتی‌متر داشته باشند و ارتفاع بال فوقانی از 3.5 برابر عرض نباید بیشتر باشد. طول تیرچه که به صورت تک استفاده می‌شود نباید بیش از 7 متر باشد و اگر طول تیرچه بین 7 تا 8 متر بود، در طراحی سقف تیرچه مضاعف در نظر گرفته می‌شود و در صورتی که تیرچه طولی بیش از 8 متر داشته باشد باید از تیرچه دوبل استفاده شود.

برای تهیه انواع تیرچه برای سقف‌های تیرچه بلوک می‌توانید با ما در تیرچه خرم دژ تماس بگیرید تا مرغوب‌ترین محصولات را برای کارهای ساختمانی شما ارائه دهیم.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم