تاریخ : 1399/03/20

سقف تیرچه بلوک در سازه‌های مختلف

همه ما می‌دانیم که هیچ ماده ساختمانی وجود ندارد که بتواند نیروهای کششی را به جز فولاد تحمل کند. در این حالت، وجود بتن یا سایر موارد از این نوع، فشار تحمل را تقویت نمی‌کند، بلکه باعث افزایش مقاومت برای تحمل بار مرده سقف می‌شود، بنابر این برای افزایش مقاومت سقف تیرچه بلوک راهی به جز تقویت فولاد مورد استفاده در تیرچه وجود ندارد.

تیرچه مورد استفاده در سقف ساخته شده از تیرچه بتنی از ناحیه کششی خارج می‌شود و فقط مقدار بتنی که باید فولاد کششی را نگه دارد در کنار فولاد نگه داشته می‌شود (بتن موجود در پاشنه تیرچه). به خاطر استفاده از مواد پیش ساخته در سقف‌های تیرچه بلوک که جایگزین مواد سنتی شده است، باعث می‌شود این نوع سقف‌ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و استفاده از آنها در حال رشد باشد، در حال حاضر تیرچه‌های پیش ساخته ارزان‌ترین بوده و دارای بالاترین کیفیت از این نوع هستند که می‌توانند برای دهانه‌های حداکثر 12 متر اجرا شوند.

شایان ذکر است که در صورتی که تیرچه تهیه شده بتواند گواهینامه انجمن تیرچه و بلوک را دریافت کند، استفاده از این نوع تیرچه از پیش ساخته شده مجاز است، در غیر این صورت استفاده از تیرچه‌هایی با طول زیاد توصیه نمی‌شود. بسته به روش تولید آنها، می‌توان از بتن با درصدهای مختلف سیمان و ماسه استفاده کرد.

 

استفاده از سقف تیرچه بلوک در ساختمان

از سقف تیرچه بلوک می‌توان در انواع ساختمان‌ها بهره برد. این سقف‌ها می‌توانند مقاومت مورد نظر طراح را به بهترین نحو ایجاد کنند. در ساختمان‌هایی با کاربرد مسکونی، استفاده از تیرچه‌های استاندارد با فاصله‌های بیشتر قابل اجرا خواهد بود. هر تیرچه می‌تواند با ترکیب با دیگر اجزاء و بتن سقف، مقدار مشخصی از وزن را تحمل کند و به خاطر یکپارچه بودن سقف توان و مقاومت کلی سقف بالا خواهد بود.

در انواع مختلف ساختمان می‌توان از سقف تیرچه بلوک استفاده کرد. تیرچه‌ها انواع مختلف دارند و هر کدام توانایی متفاوتی را ارائه می‌دهند. در ساختمان‌های تجاری با استفاده از تیرچه‌هایی قوی‌تر مقاومت سقف افزایش پیدا می‌کند و می‌توان بار بیشتری را بر روی سقف قرار داد.

بالا بردن مقاومت سقف با کم کردن فاصله بین دو تیرچه نیز میسر خواهد بود. فاصله کمتر بین دو تیرچه باعث مقاومت بالاتر شده و در ساختمان‌هایی که باید بار بیشتری را تحمل کنند، سقف تیرچه بلوک به راحتی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

برای استفاده از تیرچه در سقف در زمانی که تیرچه‌ها در جای خود قرار می‌گیرند، باید از نگهدارنده‌هایی استفاده شود. تیرچه بتنی را نمی‌توان قبل از بتن ریزی سقف بدون نگهدارنده در محل قرار داد. وزن تیرچه و وزن بلوک و یا دیگر مواد پر کننده سقف و بتن مورد استفاده برای پوشاندن سقف باعث تغییر حالت تیرچه خواهد شد.

برای جلوگیری از این تغییر شکل باید در زیر هر تیرچه بسته به طول تیرچه از پایه‌های نگهدارنده استفاده کرد. این پایه‌ها تا زمانی که بتن ریخته شده بر روی سقف به طور کامل خشک نشود، باید در جای خود باقی بمانند و بعد از خشک شدن کامل سقف، برداشته شوند.

نوعی از تیرچه وجود دارد که در ساخت آن از بتن استفاده نمی‌شود و به تیرچه فلزی یا تیرچه کرومیت معروف است. تفاوتی که این نوع از تیرچه با تیرچه بتنی دارد، در خود ایستا بودن تیرچه فلزی است. تیرچه فلزی توانایی تحمل وزن خود و وزن بلوک و بتنی که بر روی سقف ریخته می‌شود را دارد. تیرچه فلزی را می‌توان بدون هیچ نگهدارنده‌ای در ساختمان استفاده کرد.

زمانی که از تیرچه فلزی برای ساخت سقف استفاده شود، به خاطر این که نیازی به پایه‌های نگهدارنده نیست، انجام کارهای مختلف ساختمانی میسر خواهد بود و در طول مدت ساخت تاثیرگذار خواهد بود و می‌توان چندین سقف را در یک روز بتن‌ریزی کرد.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم