تاریخ : 1399/04/03

استفاده از تیرچه و نکاتی در مورد کامپوزیت سقف

همه ما می‌دانیم که هیچ ماده ساختمانی وجود ندارد که بتواند نیروهای کششی را به جز فولاد تحمل کند. در این حالت، وجود بتن یا سایر موارد از این نوع، فشار تحمل را تقویت نمی‌کند، بلکه باعث افزایش بار مرده سقف می‌شود، بنابراین برای انجام این کار راهی به جز تقویت فولاد وجود ندارد.

بتن در سقف ساخته شده با تیرچه بتنی پیش ساخته از ناحیه کششی خارج شده و فقط مقدار بتنی که باید فولاد کششی را نگه دارد، نگه داشته می‌شود (بتن موجود در پاشنه تیرچه).

استفاده از بتن در سقف‌های ساخته شده با تیرچه که با بلوک ساخته شده‌اند، باعث می‌شود که این نوع سقف‌ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و استفاده از آن در حال رشد باشد، در حال حاضر تیرچه‌های پیش ساخته ارزان‌ترین و با بالاترین کیفیت از این نوع هستند و می‌توانند برای دهانه‌های حداکثر 12 متر اجرا شود. شایان ذکر است که در صورت دریافت گواهینامه استاندارد، استفاده از این نوع تیرچه استاندارد از پیش ساخته شده مجاز است، در غیر این صورت توصیه نمی‌شود.

 

انواع کامپوزیت مورد استفاده در سقف ساخته شده با تیرچه

بسته به روش تولید آنها، دو نوع کامپوزیت از یکدیگر متمایز می‌شوند: مصنوعی و طبیعی. در کامپوزیت‌های مصنوعی، مرحله پراکندگی تقویت‌کننده از خارج به صورت مصنوعی اضافه می‌شود یا وقتی ذوب ماتریس با عوامل معرفی شده مصنوعی تعامل می‌یابد، شکل می‌گیرد. کامپوزیت‌های طبیعی شامل آلیاژهایی هستند که در آنها مراحل پراکندگی تحت فرآیندهای طبیعی تبلور اولیه، شکل می‌گیرد.

کامپوزیت‌های طبیعی معمولی، از نوع آهن گرافیتیکی هستند. با استفاده از فن‌آوری‌های معمولی کامپوزیت‌های مصنوعی، می‌توان خواص کامپوزیت‌های طبیعی را نیز بهبود بخشید. با این حال، کامپوزیت‌های مصنوعی به عنوان موادی با خواص منحصر به فرد در نظر گرفته می‌شوند. چالش‌های موجود در ساخت کامپوزیت به دست آوردن پراکندگی یکنواخت پرکننده و ایجاد پیوند شیمیایی قوی بین ذرات اندازه میکرو و ماتریس پلیمر است که برای تامین مقاومت کششی بالا به دلیل استرس موضعی در کامپوزیت ضروری است.

فعل و انفعالات متقابل بین فیلرها و ماتریس پلیمر نقش تعیین‌کننده‌ای در تعیین کیفیت و خواص کامپوزیت‌ها دارد. رزین وینیل استر، به عنوان یک پلیمر ساختاری، به دلیل این که رزین‌های ترشح شده با استفاده از ساختار شبکه‌ای که مقاومت بالایی در برابر رطوبت و مواد شیمیایی دارند و از خواص مکانیکی خوبی برخوردار هستند، به عنوان ماتریس پلیمری انتخاب شدند.

بنابر این کامپوزیت‌های حاصل از کاربردهای بالقوه در ساخت و مصالح ساختمانی مانند مخازن، قطعات خودرو و کشتی‌های دریایی که به خواص مکانیکی برتر و یا مقاومت بالا در برابر محیط‌های خشن مانند اسید قوی یا پایه احتیاج دارند، استفاده می‌شوند.

علاوه بر این، گروه‌های عملکردی پلیمر اطراف نانو ذرات، این نانوکامپوزیت‌ها را قادر می‌سازد تا به عنوان کاندیداهای خوبی برای استفاده در ساختمان استفاده شود. بیشتر موارد تخریب غیرمستقیم سازه‌های بتنی مسلح، به ویژه در شرایط تهاجمی، مربوط به خوردگی آرماتور است.

به منظور بهبود قابلیت اطمینان و دوام سازه‌های بتن آرمه و در عین حال برای محافظت از آرماتور در برابر عوامل تهاجمی، ما استفاده از روبان را در منطقه گسترده اعضای خمشی پیشنهاد می‌کنیم، در نتیجه برای سازه‌های بتنی روبان دو لایه تولید می‌شود.

به طور خلاصه، سقف ساخته شده با تیرچه پیش‌ساخته بتنی که در کنار هم قرار گرفته‌اند و اجزای این نوع از سقف‌ها، بلوک‌ها و یا اجزاء پرکننده دیگری هستند که در بین تیرچه‌ها قرار داده می‌شوند و بتن بر روی سقف ریخته شده و تمام اتصالات را به روش یکپارچه ادغام می‌کند. بتن نیز در فشرده‌سازی سقف استفاده می‌شود.

در سازه‌های بتنی و با توجه به مصالح استفاده شده و نوع سقف انتخابی، می‌توان گفت برخی از مزایا وجود دارند که می‌توانند تحت تاثیر عوامل مختلفی باشند.

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده، مهم است که ابتدا هر دو نوع سقف مورد بررسی قرار گیرد و در مورد موارد مرتبط یادآوری شود. سقف‌های استیل فوم در جذب صدا بهتر از بتن هستند اما برای عایق‌کردن صدا به اندازه بتن مناسب نیستند.

نتایج آزمایشگاه نشان داد که رفتار آکوستیک سقف با بلوک‌های پلی استایرن، معادل صدای ضربه به سقف، در هر دو نوع سقف را نشان می‌دهد. استروفیوم به تنهایی هیچ گونه خاصیت از بین برنده صدا را ندارد و برخی از ایده‌ها و برداشت‌های تخصصی در مورد اثر مثبت ضربه و صدا به دلیل عدم همخوانی و ناهماهنگی، صحیح نیست و حتی بعضی اوقات برعکس یافت می‌شود و برعکس آنها نیز در تقویت صدا موثر هستند و با افزایش عرض آنها، این نقص تشدید و تکثیر می‌شود.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم