تاریخ : 1398/10/10

انواع سیمان و موارد استفاده آنها

در زیر انواع سیمان مورد استفاده در کارهای مختلف ساختمانی لیست شده است. این سیمان‌ها دارای خواص مشترک هستند، اما هر کدام از آنها برای مصرفی خاص بهینه شده‌اند.

انواع سیمان بهینه شده برای موارد تخصصی

هر کدام از انواع سیمان برای مصرفی خاص مناسب است و در صورتی که از آن برای همان کار استفاده شود، نتیجه بهتری به دست خواهد آمد. ما در شرکت تیرچه خرم دژ با استفاده از مناسب‌ترین نوع سیمان، تیرچه بتنی مورد نیاز شما را تولید می‌کنیم.

1.سیمان زودگیر

سیمان زودگیر بسیار شبیه انواع سیمان پرتلند معمولی (OPC) است. این شامل مصالح با c3s بالاتر و سنگدانه‌های ظریف‌تر است. بنابراین مقاومت بیشتری را در مراحل اولیه در مقایسه با OPC کسب می‌کند. مقاومت این سیمان در 3 روز تقریبا برابر با مقاومت 7 روزه OPC با همان نسبت آب به سیمان است.

مهم‌ترین مزیت استفاده از سیمان زودگیر این است که می‌توانید قالب‌ها را زودتر از موعد جدا کرده و در مناطق دیگر استفاده کنید که در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند. از این سیمان می‌توانید در ساخت بتن پیش ساخته، جاده و غیره استفاده کنید.

2.سیمان کم حرارت

سیمان کم حرارت با افزایش نسبت C2S و کاهش محتوای C3S و C3A تولید می‌شود. این سیمان توان واکنش کمتری دارد و زمان گیرش اولیه آن از OPC بیشتر است. این سیمان بیشتر در ساخت بتن انبوه استفاده می‌شود.

3.سیمان مقاوم در برابر سولفات

سیمان مقاوم در برابر سولفات با کاهش محتوای C3A و C4AF ساخته می‌شود. انواع سیمان با چنین ترکیبی مقاومت بسیار خوبی در برابر حملات سولفاتی دارند. این نوع سیمان در ساخت فونداسیون در خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد در جایی که خاک زیرین شامل نسبت‌های بسیار زیادی از سولفات باشد.

4.سیمان سفید

سیمان سفید نوعی سیمان پرتلند معمولی است که رنگ سفید خالص دارد و تقریبا ترکیب و مقاومت مشابهی با OPC دارد. برای دستیابی به رنگ سفید میزان اکسید آهن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. مصالح اولیه به کار رفته در این سیمان، سنگ آهک و خاک رس چینی است. این سیمان به دلیل رنگ سفید، عمدتا برای کارهای تزئینی داخلی و خارجی مانند نمای خارجی ساختمان‌ها، عرشه جلویی، کفپوش، محصولات بتنی زینتی، مسیر باغ‌ها، استخرهای شنا و غیره استفاده می‌شود.

5.سیمان پرتلند پوزولانی

سیمان پرتلند پوزولانی با خرد کردن کلینکرهای سیمانی پرتلند و پوزولانی همراه با افزودن گچ یا سولفات کلسیم یا با انواع سیمان پرتلند و مخلوط کردن یکنواخت آن تولید می‌شود. این ماده گرمای کمتری به هنگام هیدراتاسیون تولید می‌کند و مقاومت بیشتری در برابر حملات شیمیایی نسبت به OPC ارائه می‌دهد. بنابراین بتن ساخته شده با PPC به طور ویژه‌ای برای ساخت و ساز دریای، کارهای هیدرولیکی و کارهای بتنی انبوه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6.سیمان آبگریز

سیمان آبگریز با افزودن مواد شیمیایی دافع آب به سیمان پرتلند معمولی در فرآیند سنگ زنی تولید می‌شود. از این رو این نوع سیمان حتی در صورت ذخیره سازی دچار خرابی نمی‌شود. ادعا می‌شود این سیمان تحت تاثیر باران نیز قرار نمی‌گیرد. سیمان آبگریز عمدتا برای ساخت سازه‌های آبی از جمله سدها، مخازن آب، آبنماها، سازه‌های نگهدارنده آب و غیره استفاده می‌شود.

7.سیمان رنگی

این سیمان با افزودن 5 تا 10٪ رنگدانه‌های معدنی به سیمان پرتلند در زمان سنگ زنی تولید می‌شود. با توجه به ترکیبات رنگی مختلف، این سیمان عمدتا برای کارهای تزئینی داخلی و خارجی استفاده می‌شود.

8.سیمان پرتلند ضد آب

سیمان ضد آب با مخلوط کردن سیمان سخت کننده معمولی با سیمان زودگیر با درصد کمی از عناصر فلزی (Ca، Al و غیره) در زمان سنگ زنی تهیه می‌شود. این سیمان برای ساخت سازه نگهدارنده آب مانند مخازن، دیوارهای نگهدارنده، استخرهای شنا، سدها، پله‌ها، اسکله‌ها و غیره استفاده می‌شود.

9.سیمان پرتلند انفجار کوره

در این حالت، کلینکرهای سیمانی معمولی با حداکثر 65٪ سرباره کوره انفجار برای سنگ زنی نهایی مخلوط می‌شوند. از این نوع سیمان می‌توان در کارهای بتنی انبوه مانند سدها، پایه‌ها، و پل‌ها، دیوارهای نگهدارنده، ساخت و سازهای دریایی استفاده می‌شود.

10.سیمان دارای حباب هوا

این ماده توسط عوامل گیرنده هوا مانند رزین، چسب، نمک سدیم سولفات با سیمان پرتلند معمولی تولید می‌شود.

11.سیمان با آلومینای بالا

سیمان آلومینای بالا (HAC) یک سیمان مخصوص است که با اختلاط بوکسیت (سنگ معدن آلومینیوم) و آهک در دمای خاص تولید می‌شود. این سیمان همچنین به عنوان سیمان آلومینیوم کلسیمی (CAC) شناخته می‌شود. مقاومت فشاری این سیمان نسبت به سیمان پرتلند معمولی بسیار بالا و در حالت پیش تنیده است.

12.سیمان منبسط شونده

این سیمان در زمان سخت شدن و پس از آن منقبض نمی‌شود، اما با گذشت زمان کمی متورم می‌شود به همین دلیل تحت عنوان سیمان منبسط شونده شناخته می‌شود. این نوع سیمان عمدتا برای تزریق پیچ‌های لنگرگاهی و مجاری بتنی پیش ساخته استفاده می‌شود.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم