تاریخ : 1398/12/17

نحوه ساخت تیرچه پیش تنیده برای استفاده در سقف تیرچه بلوک

در بسیاری از سقف‌های تیرچه بلوک از تیرچه پیش تنیده استفاده می‌شود. در زیر نکاتی در مورد این نوع از تیرچه آورده شده است. مقاومت هر تیرچه به میلگرد مورد استفاده در آن و بتنی که استفاده می‌شود بستگی دارد. برای ساخت این نوع از تیرچه ، میلگردها باید قبل از هر کاری با استفاده از جک‌های پر قدرت تا حداکثر 65 درصد مقاومت خود کشیده شوند. زمانی که میلگردها در حالت کشیده شده قرار دارند، بتن‌ریزی انجام می‌شود. بتن مورد استفاده در تیرچه باید دارای مقاومت C35 باشد تا بتواند مقاومت کافی را ایجاد کند.

بعد از بتن‌ریزی باید تا هفت روز تیرچه‌ها زمان داشته باشند تا مقاومت اولیه خود را به دست آورند. بعد از این که بتن مقاومت اولیه خود را به دست آورد، در این زمان بین بتن و میلگرد پیوستگی ایجاد می‌شود. بعد از این مدت، میلگردها آزاد می‌شوند تا بتن تحت تنش فشاری قرار بگیرد. تیرچه پیش تنیده در واقع قسمتی از سطح مقطع سقف تیرچه بلوک است. تیرچه‌ها در اثر استفاده از ساختمان تحت تاثیر نیروهای قرار می‌گیرند که باعث تنش کششی در تیرچه‌ها می‌شود. پیش تنیدگی تیرچه‌ها باید به گونه‌ای باشد که تیرچه در هنگام قرار گرفتن در کامیون حمل، در هنگام نصب و در اثر بارهای بهره‌برداری ترک نخورد و بتواند مقاومت کافی داشته باشد.

به طور معمول این نوع از تیرچه یعنی تیرچه پیش تنیده، میلگرد عرضی ندارد، اما برخی از انواع آنها که درسقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند، دو میلگرد عرضی در دو انتهای آنها قرار داده می‌شوند که در داخل بتن هستند تا به جز ایجاد مقاومت بالاتر برشی تیرچه، گیره‌هایی را برای حمل و اتصال بین بتن و دال تامین شود. انواع مختلف تیرچه مانند تیرچه بتنی، تیرچه صنعتی و غیره بنا به طراحی می‌توان در این سقف‌ها استفاده کرد که انواع پیش تنیده یکی از آنها است.

ویژگی فولاد برای پیش تنیده کردن بتن در سقف‌های تیرچه بلوک

فولادی که برای پیش تنیده کردن بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید با الزامات استانداردهای ملی ایران مطابقت داشته باشد. این فولاد مورد استفاده باید دارای مقاومت کششی بین 1475 تا 1960 نیوتن بر میلی متر باشد. میلگردهای مورد استفاده در این نوع از تیرچه نیز باید دارای موقعیتی مطابق با نقشه‌های محاسباتی باشد و تغییر در موقعیت آنها نباید بیشتر از 5 میلی متر تفاوت داشته باشد.

نکته‌ای که باید در مورد میلگردهای مورد استفاده در تیرچه‌ها به آن توجه کرد این است که این میلگردها نباید به موادی آغشته باشند که بر چسبندگی میلگرد و بتن تاثیرگذار باشد. میلگردهای مورد استفاده باید تا جای ممکن از آلودگی‌ها به دور باشد تا بتوان با استفاده از آنها تیرچه‌هایی با مقاومت استاندارد تولید کرد.

ویژگی‌های ظاهری تیرچه مورد استفاده در سقف تیرچه بلوک

تیرچه پیش تنیده باید دارای سطح مقطعی باشد که بتوان به راحتی بر روی آن بلوک‌ها را قرار داد. این سطح باید از استانداردها پیروی کند تا محل مناسبی برای قرارگیری بلوک‌ها ایجاد شود. ارتفاع تیرچه نیز باید به گونه‌ای باشد که ایستایی لازم را برای حمل و نقل و نصب تیرچه را تامین کند و تحمل بارهای اجرایی را داشته باشد.

تیرچه‌هایی که در سقف‌های تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید به گونه‌ای باشند که در زمان بتن‌ریزی سقف، یکپارچگی لازم را ایجاد کنند و برای تامین این یکپارچگی، سطح بالایی تیرچه به صورت زبر طراحی می‌شود. بتنی که در ساخت این تیرچه‌های پیش تنیده استفاده می‌شود هم باید به گونه‌ای باشد که بعد از خشک شدن هیچ آثاری از ترک، شکستگی و پوکی در آن قابل مشاهده نباشد.

هر قدر بتن مورد استفاده مطابق استانداردها تهیه شده باشد، مقاومت بالاتری برای تیرچه ایجاد می‌کند که در نهایت باعث بهتر شدن مقاومت تیرچه می‌شود. برای تهیه محصولاتی باکیفیت و مطابق با استانداردهای ساختمانی، با ما تماس بگیرید. تیرچه خرم دژ بهترین محصولات برای ساخت سقف‌های تیرچه بلوک را مطابق با نیازهای پروژه شما ارائه می‌دهد.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم