تاریخ : 1398/12/24

اجرای سقف با استفاده از تیرچه و یونولیت

در بسیاری از ساختمان‌ها با استفاده از تیرچه و بلوک‌های یونولیت اجرای سقف انجام می‌شود. در زمان اجرا باید به نکاتی توجه شود تا بتوان بیشترین مقاومت را در سقف ایجاد کرد. استفاده از بلوک‌های یونولیت در بین تیرچه‌ها به جای استفاده از سفال، به سبک‌تر شدن سقف کمک می‌کند. سفال در زمان حمل و نقل آسیب می‌بیند و ضایعات آن قابل استفاده نیست و پیمانکار باید هزینه بیشتری را پرداخت کند.

در صورت استفاده از بلوک‌های یونولیت، سقف وزن کمتری خواهد داشت و می‌توان در زمان طراحی به خاطر کمتر شدن بار مرده ساختمان، از پایه‌ها و تیرهای با قطر کمتر استفاده کرد. استفاده از بلوک‌های یونولیت آسان است و می‌توان در زمان کمی یونولیت‌ها را در بین تیرچه قرار داد. در زمان اجرای سقف باید نکات فنی را رعایت کرد تا بتوان از کمیته استاندارد ساختمان پیروی کرد.

 

در سقف‌های تیرچه و یونولیت از چه اجزایی استفاده می‌شود

یکی از اجزاء اصلی هر سقف در ساختمان تیرها هستند. تیرها به همراه ستون‌ها اسکلت ساختمان را ایجاد می‌کنند و تیرچه‌ها و دیگر اجزاء سقف در بین آنها قرار می گیرند. بارهای وارد شده به تیرچه‌ ها به تیرها منتقل می‌شوند و این بار را تیرها به ستون‌ها انتقال می‌دهند. تیرها از فولاد و یا بتن ساخته می‌شوند و بنا به اسکلت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تیرچه‌ها بارهای سقف را تحمل می‌کنند و باید در فواصل مناسب از هم قرار بگیرند. بسته به کاربرد سقف، اندازه و تعداد تیرچه مورد استفاده مشخص می‌شود. در سقف‌هایی که بار زیادی را باید تحمل کنند، تیرچه‌ها به صورت جفت استفاده می‌شوند تا بتوانند بار بیشتری را تحمل کنند. در سقف‌هایی که باید از تیرچه‌هایی با طول بیشتر استفاده شود نیز در برخی از مواقع از یک جفت تیرچه استفاده می‌شود.

بلوک‌های یونولیت از دیگر اجزاء به کار رفته در این سقف‌ها هستند. یونولیت وزن سبکی دارد و باعث سبک شدن وزن سقف می‌شود. بلوک‌های یونولیت عایق صدا و دما نیز هستند و در دراز مدت باعث کاهش هزینه‌های انرژی ساختمان خواهند شد. حمل و قرار دادن بلوک‌های یونولیت آسان است و در حین جابجایی آسیبی نمی‌بینند و برای انتقال بلوک‌ها به ابزار خاصی نیاز نیست.

برای ایجاد مقاومت بیشتر در سقف از میلگردهایی در عرض استفاده می‌شود که این میلگردها عمود بر تیرچه‌ها قرار می‌گیرند. زمانی که از این میلگردها در سقف استفاده می‌شود، لرزش هنگام راه رفتن را کاهش می‌دهند. معمولا از این میلگردها در سقف‌هایی با دهانه بیش از 4.5 متر استفاده می‌شود.

در انتهای تیرچه و جایی که تیرچه‌ها با شاهتیرها در تماس هستند از میلگردهایی استفاده می‌شود که دارای شکلی خاص هستند و برای اتصال بین تیرچه و شاهتیر کاربرد دارند. این میلگردها باعث کاهش بار وارد شده به میلگردهای اصلی کشش می‌شوند و در هنگام گسیختگی از فروپاشی کامل سقف جلوگیری می‌کنند و خیز سقف را کاهش می‌دهند. زمانی که از این میلگردها استفاده شود، سقف از محل تیر حمال ترک نمی‌خورد و دامنه ارتعاش سقف کم می‌شود.

برای پیوستگی و تقویت بین تیرچه و ستون باید از خاموت مناسب استفاده شود. در محل اتصال باید حداقل سه خاموت بین آرماتور بالا و پایین و دور آرماتورهای ستون کلاف شود. بعد از اجرای خاموت و قرار دادن بلوک‌های یونولیت، برای این که بتن کف ترک نخورد و برای مقابله با پدیده جمع شدگی بتن و ترک‌های حرارتی، از شبکه‌ای از میلگردها بر روی تیرچه‌ها و بلوک‌های یونولیت استفاده می‌شود. این شبکه از میلگرد در زمان آتش سوزی از تخریب بتن در ستون‌ها و سقف جلوگیری می‌کند.

در جاهایی که یونولیت به میلگرد تیرچه‌ها چسبیده باشد و مانع از بتن‌ریزی در این مناطق شود، باید یونولیت به اندازه مناسب بریده شود تا بتن بتواند در تمامی نقاط با تیرچه در تماس باشد.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم