تاریخ : 1398/08/21

نکاتی در مورد تیرچه بلوک

تیرچه بلوک یکی از اجزاء به کار رفته در سقف‌ها است که باید بر طبق استانداردها ساخته شود تا بتواند مقاومت کافی برای تحمل بارهای مختلف را داشته باشد. تیرچه تمامی بار وارد شده به سقف را باید بتواند تحمل کند و نیرویی که این بارها به تیرچه وارد می‌کنند را به شاهتیرهای ساختمان انتقال دهد. تیرچه انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها برای مصرف خاصی کاربرد دارند و باید به گونه‌ای ساخته شوند که بتوانند مقررات کمیته استاندارد ساختمان را رعایت کنند.

برای سقف‌هایی که بار یکنواخت بر روی سقف قرار می‌گیرد، می‌توان از تیرچه بلوک برای سقف استفاده کرد. در ساختمان‌هایی که کاربردی به غیر از ساختمان مسکونی و یا اداری دارند، مانند سازه‌های صنعتی و یا پارکینگ‌ها که بارها بر روی سقف پراکنده نمی‌شوند و یا نسبت بار بر روی سقف تغییر می‌کند، استفاده از تیرچه برای سقف توصیه نمی‌شود.

 

الزامات تیرچه بلوک

معمولا زمانی که از سقف تیرچه برای ساختمان استفاده می‌شود، مقدار مصرف بتن کمتر از سازه‌های بتنی است. بتنی که باید بر روی سقف‌های تیرچه بلوک ریخته شود، با ضخامت کمتری اجرا می‌شود و تیرچه‌ها با فاصله حداکثر 70 سانتی متر از هم و در امتداد دهانه کوتاه‌تر قرار می‌گیرند. نکته دیگر این که عرض تیرچه‌های مورد استفاده نباید از از 10 سانتی متر کمتر باشد تا بتواند مقاومت کافی در برابر بارهای وارده را داشته باشد.

در صورتی که بارهای زیاد بر روی سقف قرار داده می‌شود و یا در جاهایی که دهانه عرضی بیش از 7 متر دارد باید از تیرچه‌های مضاعف استفاده شود تا بتوانند از نظر مقاومت در برابر بارهای مختلف مقاومت کافی داشته باشند. میلگردهای کششی که از آنها برای ساخت تیرچه استفاده می‌شود، باید دارای سطح مقطع 0.0025 در صورتی که از فولاد نرم ساخته شده باشند و 0.0015 برای انواع میلگرد که با استفاده از فولاد سخت ساخته شده باشد. میلگردها یکی از اجزاء اصلی تیرچه‌های ساختمانی هستند و در افزایش مقاومت آنها نقش اساسی ایفا می‌کنند. همواره باید از میلگردهای مناسب برای ساخت تیرچه‌های ساختمانی استفاده کرد تا بتوانند در آزمایشات استاندارد موفق عمل کنند.

برای جلوگیری از پیچش تیرچه‌ها، در زمان طراحی سازه باید یک کلاف میانی بتنی به صورت عمود بر تیرچه تعبیه شود تا مقاومت بیشتری ایجاد شده و از پیچش تیرچه بلوک جلوگیری شود.

در ساخت هر تیرچه بلوک و بنا به طول آن باید از میلگردهایی با قطرهای متفاوت استفاده کرد. هر میلگرد توانایی و مقاومت مشخصی دارد و در صورت اضافه شدن طول تیرچه باید از نوع مناسب میلگرد با قطر بیشتر استفاده کرد. میلگرد بالایی که با عنوان کششی شناخته می‌شود، مقاومت در زمان اجرای کار و ایجاد استحکام کافی در تحمل بارهای مرده را باید داشته باشد.

در ساخت هر تیرچه از دو میلگرد اصلی استفاده می‌شود. میلگردهای اصلی از نوع عاج‌دار هستند و باید در تمامی طول تیرچه ادامه پیدا کنند. قطر این میلگردهای استفاده شده در تیرچه نباید از 8 میلی متر کمتر باشد و نسبت به طول میلگرد، قطر این میلگردها محاسبه می‌شود.

در زمانی که این تیرچه‌ها در جای خود قرار می‌گیرند، دو میلگرد اصلی باید بتوانند وزن تیرچه و نیروی کششی حاصل از لنگر خمشی را تحمل کند و در جاهایی که از تیرچه‌هایی با طول زیاد استفاده می‌شود می‌توان از تکیه‌گاه موقت استفاده کرد تا وزن تیرچه باعث تغییر شکل نشده و باعث تغییر در سطح کار در مرحله بتن ریزی نشود.

هر تیرچه بلوک باید با الزامات ساختمان هماهنگ باشد و بتواند با شرایط سازه هماهنگ شود. استفاده از میلگرد و ترکیبات مناسب در بتنی که برای ساخت استفاده می‌شود در نتیجه کار تاثیر زیادی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس بگیرید تا متناسب با نیازهای شما محصولاتی مطابق با استانداردها را به شما ارائه دهیم.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم