تاریخ : 1398/12/06

استفاده از تیرچه فلزی در ساخت و ساز

تیرچه فلزی دارای مزایای نسبت به انواع مختلف دیگر تیرچه است. وزن آنها کمتر از انواع دیگر بوده و به همین دلیل حرکت دادن آنها آسان‌تر است. همچنین مجبور نخواهید بود این نوع تیرچه را به خوبی بررسی کنید، تیرچه‌های فلزی صاف بوده و زوایای مشخصی دارند. در صورتی که این تیرچه‌ها را از تیرچه خرم دژ تهیه کنید، محصولاتی را دریافت خواهید کرد که مطابق با استانداردهای انجمن تیرچه و بلوک ساخته شده‌اند. سطح گالوانیزه کردن تیرچه‌های فلزی متفاوت است. G90 حداقل سطحی است که در برخی از کشورها کاربرد دارد. البته باید توجه کرد که در محیط‌های مرطوب، باید از سطح بالاتری استفاده کنید.

مواد آنها نسبتا انعطاف‌پذیر هستند و در صورت مشاهده شکستگی نباید مورد استفاده قرار گیرند. این تیرچه‌ها باید به طور مناسبی حمل شوند تا آسیبی متوجه آنها نشود. این تیرچه‌ها وزن نسبتا سبکی دارند، اما در زمان حمل آنها باید از دو نفر استفاده شود تا حادثه‌ای رخ ندهد. تا جای ممکن در زمان تخلیه کامیون حمل، تیرچه فلزی باید با دست تخلیه شود.

 

قرار دادن تیرچه فلزی در سقف

سقف‌های مختلف باید بارهای متفاوتی را تحمل کنند و برای رسیدن به مقاومت مورد نظر، فاصله قرارگیری تیرچه‌ها در هر سازه متفاوت خواهد بود. در ساختمان‌های مسکونی که بار زیادی بر روی سقف قرار نمی‌گیرد، فاصله بین دو تیرچه از سقف‌های ساختمان‌های تجاری و پارکینگ‌ها بیشتر خواهد بود. در برخی از سقف‌ها از دو تیرچه کنار هم برای به دست آوردن مقاومت کافی استفاده می‌شود. البته در سقف‌هایی با دهانه‌های طولانی نیز از دو تیرچه در کنار هم استفاده می‌شود.

انتهای تیرچه‌ها نیز باید به گونه‌ای قرار داده شوند که مقدار کافی از تیرچه فلزی بر روی پاشنه شاهتیر باشد. اگر تیرچه‌ها خیلی کم بر روی پاشنه شاهتیر قرار بگیرد، از مقاومت آن کاسته خواهد شد. در بین تیرچه‌ها می‌توان از بلوک و یا قطعات یونولیت استفاده کرد. در سقف‌هایی با دهانه طولانی، میلگردهایی نیز به صورت عمود بر تیرچه در سقف استفاده می‌شود که به میلگرد بالایی تیرچه جوش داده می‌شوند. این کار باعث یک پارچه شدن بیشتر سقف می‌شود.

تیرچه فلزی مانند انواع دیگر تیرچه نیازی به شمع نگهدارنده ندارد و در زمان قرار دادن در محل خود مقاومت کافی در برابر وزن تیرچه و بارهای دیگر را دارد. استفاده نکردن از شمع باعث می‌شود تا محیط کار خلوت بماند و افراد اجرایی بتوانند به راحتی از زیر آن عبور کنند. به خاطر نبودن شمع در ساختمان، کارها طبق روال معمول انجام می‌پذیرد و مراحل ساخت و ساز با سرعتی بیشتر پیش خواهد رفت.

بعد از قرار دادن تیرچه‌ها در محل و قرار دادن بلوک‌ها و یا قطعه‌های یونولیت در بین آنها و جوش دادن میلگرد عرضی، با پوشاندن تمامی سوراخ‌ها می‌توان عملیات بتن‌ریزی را شروع کرد. در این مرحله بتن به محل پمپ شده و بر روی سقف ریخته می‌شود. می‌توان برای سبک‌تر شدن سقف از فوم بتن استفاده کرد. این ماده خود تراز بوده و نیازی نیست تا با استفاده از وسایل سقف را تراز کرد.

بعد از بتن‌ریزی، باید زمان کافی برای خشک شدن سقف را در نظر گرفت. در هر محیطی این زمان متفاوت خواهد بود و اگر محیط پروژه در جایی که رطوبت بالا است قرار داشته باشد، باید زمان بیشتری را برای خشک شدن بتن صبر کنید. البته در روزهای سرد سال نیز بتن باید مدت زمان بیشتری بماند تا به طور کامل خشک شود و مقاومت لازم را به دست آورد.

می‌توانید برای تهیه انواع تیرچه ساخته شده بر طبق استانداردها، با تیرچه خرم دژ تماس بگیرید. ما همواره با استفاده از مواد اولیه مرغوب و مناسب، بهترین نوع تیرچه را برای مصارف مختلف تولید می‌کنیم. می‌توانید انواع تیرچه‌های سفارشی را برای مصارف مختلف با تماس با ما تهیه کنید.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم