تاریخ : 1398/12/20

فرآیند ساخت دال بتنی و نکاتی را که باید در نظر بگیرید

مراحل ساخت دال بتنی شامل نصب قالب، قرار دادن آرماتور، بتن ریزی، فشرده سازی و تسطیح بتن و در نهایت برداشتن قالب و عمل آوری دال بتنی است.

فرآیند ساخت دال بتنی

  • مونتاژ و نصب داربست
  • آماده سازی و قرار دادن آرماتور
  • بتن ریزی، فشرده سازی و روکش بتن
  • عمل آوری بتن و جداسازی قالب

در زیر به دو مرحله اولیه خواهیم پرداخت و مواردی ذکر خواهد شد.

مونتاژ و نصب داربست برای ساخت دال بتنی

این قالب باید برای مقاومت در برابر بارهای ساختمانی مانند فشار بتن تازه و وزن کارگران و اپراتورها و ماشین‌های آنها طراحی شود. راهنمای طراحی سازه بتنی ACI 347-04 باید به منظور طراحی توسط کارخانجات دنبال شود.

علاوه بر این، جنبه‌های ساختمانی متنوعی وجود دارد که باید در حین ساخت توسط کارخانه‌ها مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال، آنها باید در موقعیت درستی قرار بگیرند، تسطیح و تراز شوند، اتصالات به درستی مهر و موم شوند و از بیرون زدگی برآمدگی‌ها در بتن و غیره جلوگیری شود. می‌توان این نوع از سقف را با ترکیبی از تیرچه صنعتی ساخت و در زمان اجرای قالب باید به محل اتصالات تیرچه نیز توجه کرد.

علاوه بر این، می‌توان از مواد مختلفی از قبیل چوب، فولاد و آلومینیوم به عنوان قالب برای ساخت دال‌های بتنی استفاده کرد.

داربست دال بتنی

ممکن است چندین نقص معمول در ساخت قالب به وجود آید كه مهندس سایت باید از آن آگاه باشد و از وقوع آنها جلوگیری كند در غیر این صورت ممكن است خرابی در سازه رخ دهد. این نواقص ساختمانی در زیر ارائه شده است:

  • ضعف یا عدم بررسی تجهیزات داربست و قالب در حین و بعد از بتن ریزی جهت تشخیص مشکلات یا سایر نشانه‌های مربوط به خرابی‌های احتمالی.
  • استفاده ناکافی از گیره‌ها، پیچ و مهره، جوش یا اتصالات. در صورتی که تعداد اتصالات و نگهدارنده‌ها کمتر از میزان معمول باشد، در زمان بتن ریزی احتمال تخریب وجود خواهد داشت.
  • مهار جانبی نامناسب قالب‌ها که باعث نشت بتن خواهد شد.
  • ساخت قالب‌هایی که با نقشه‌ها مطابقت نداشته باشند. این کار موجب هزینه‌های اضافه خواهد شد.
  • عدم وجود بازرسی مناسب در محل برای اطمینان از این که نقشه‌ها به درستی توسط سازندگان آن تفسیر شده است.
  • استفاده از الوار آسیب دیده که مقاومت کمتری نسبت به حد لازم داشته باشد. زمانی که بتن ریخته می‌شود، وزن زیاد شده و امکان تخریب قالب زیاد خواهد بود.

آماده سازی و قرار دادن آرماتور برای دال

در زمان ساخت دال بتنی و قبل از قرار دادن آرماتور، قالب‌ها و داربست‌ها را باید بررسی کنید تا ابعاد و مکان اعضای بتنی مطابق با نقشه‌های سازه‌ای باشد. علاوه بر آن، قالب‌ها باید به درستی تمیز و روغن کاری شوند، اما نه به اندازه‌ای که بر روی میله‌ها یا اتصالات بتنی قرار بگیرند. نقشه‌های طراحی جزئیات آرماتورهای لازم را ارائه می‌دهند، بنابراین فقط کافی است دانش کافی از اندازه میلگرد، طول برش مورد نیاز و ساخت قلاب و خاموت داشته باشید.

پس از اتمام آماده سازی، میلگردهای فولادی با فاصله‌های مشخص و رعایت روکش بتنی در موقعیت‌های خود قرار می‌گیرند. روکش بتنی و فاصله بین صفحات کف را می‌توان با معرفی جداکننده‌ها و تکیه‌گاه‌ها حفظ کرد. سیم‌ها برای اتصالات اصلی و آرماتورهای کششی و حرارتی استفاده می‌شوند.

سیم‌هایی که برای اتصال آرماتورها و تکیه‌گاه‌ها برای نگهداری پوشش بتنی استفاده می‌شوند. باید بدانید که جاگذاری نادرست فولاد تقویت کننده می‌تواند به خرابی‌های جدی در ساخت و ساز بتنی منجر شود. روکش بتن نامناسب بر روی میلگردهای تقویت کننده، اتصال بتنی فولادی را به خطر می‌اندازد.

سرانجام پس از نهایی شدن جانمایی آرماتورها (موقعیت، روکش بتنی، فاصله و اندازه میلگردها؛ طول ؛ قلاب و خاموت)، مهندس سایت می‌تواند بتن مورد نیاز خود را سفارش دهد. اگر تمامی قالب‌ها و آرماتورها را با توجه به استانداردها در نظر بگیرید، بهترین نتیجه به دست خواهد آمد.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم