تاریخ : 1399/01/09

ساخت سازه با استفاده از تیرچه فولادی

سقف‌هایی که با استفاده از تیرچه ساخته می‌شوند، سرعت ساخت را بالا می‌برند. انواع مختلف تیرچه برای استفاده در سازه‌های مختلف در دسترس هستند و طراح با توجه به کاربری سازه و شرایط محیطی و نحوه ساخت، تیرچه مناسب را انتخاب کرده و متناسب با کاربری ساختمان نوع مناسب را انتخاب می‌کند.

یکی از انواع تیرچه که در ساخت سازه کاربرد زیادی دارد، تیرچه فولادی است. این نوع از تیرچه به صورت تمام فلزی ساخته می‌شود و در زمان نصب در محل کار، نیازی به شمع نگهدارنده ندارد. در سقف‌هایی که با استفاده از تیرچه ساخته می‌شوند، می‌توان در بین تیرچه‌ها از بلوک‌های سفالی و یا سیمانی و یونولیت استفاده کرد. تیرچه فولادی با جان باز در کارخانه ساخته می‌شود و به محل سازه حمل شده و برای ساخت سقف از آنها استفاده می‌شود. این عنصر به صورت خرپاهای ویژه که دارای دو سر ساده هستند، اجرا می‌شود.

این نوع از تیرچه در دو مرحله تحت بارگذاری قرار می‌گیرد، یکی در زمان اجرا و قبل از این که بتن بر روی آن ریخته شود و دیگری بعد از ریختن بتن بر روی سقف.

 

لزوم محاسبه بارهای وارد شده به تیرچه فولادی

در زمان طراحی باید میزان تحمل بار اجزای مختلف سازه در نظر گرفته شود. ظرفیت بارگذاری تیرچه فولادی با جان باز نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این حال، ممکن است چنین ارزیابی در محیط‌های مختلف و با کاربردهای متفاوت تحت تاثیر قرار بگیرد. ظرفیت تحمل بار در تیرچه در زمان طراحی باید به طور دقیق محاسبه شود و حتی این ظرفیت باید بالاتر از شرایط استاندارد باشد.

یکی از مواردی که باید به طور دقیق محاسبه شود تا سقف بتواند کارایی لازم را داشته باشد، فاصله بین دو تیرچه است. هر تیرچه تحمل میزان مشخصی نیرو را دارد و در صورتی که سقف باید بارهای زیادی را تحمل کند، باید از تیرچه‌هایی با مقاومت بالاتر استفاده کرد و فاصله میان آنها به درستی محاسبه شود. در برخی از سازه‌هایی که کاربرد تجاری دارند، مقاومت ساختمان حتی باید بالاتر از میزان استاندارد باشد.

در هر سقفی نسبت به میزان باری که تیرچه باید تحمل کند، از تیرچه‌های مختلف استفاده می‌شود. اطلاعات هر تیرچه در طول ساخت باید بر روی آن مشخص شود که این اطلاعات شامل نام سازنده، کد محل نصب و میزان مقاومت تیرچه هستند. هنگامی که این اطلاعات بر روی تمامی تیرچه‌ها قرار داشته باشند، امکان نصب اشتباه تیرچه در جای نامناسب به حداقل خود می‌رسد.

 

اجزای تیرچه فولادی

هر تیرچه فولادی از سه جزء تشکیل شده است، بال تحتانی، میلگردهای قطری و بال فوقانی. بال تحتانی که معمولا از تسمه‌های فلزی ساخته می‌شود، به عنوان یک عضو کششی در تیرچه عمل می‌کند. میلگردهایی که در قطر تیرچه قرار داده می‌شوند، عضو مورب هستند و این میلگردها، در کنار اعضای کششی و فشاری دیگر در تیرچه فلزی، مقاومت کافی را ایجاد می‌کنند.

بال بالایی تیرچه را می‌توان از نبشی، ناودانی یا از تسمه ساخت. تمامی اجزاء تشکیل‌دهنده تیرچه باید هیچ زنگ‌زدگی نداشته باشند و بعد از ساخت هیچ انحرافی نداشته باشند. در برخی از شرایط باید تیرچه را تقویت کرد و این کار را می‌توان با بهره بردن از میلگردهای تقویتی انجام داد.

در تمامی تیرچه‌ها نمی‌توان از این میلگردهای تقویتی استفاده کرد و فقط در صورتی که فولاد نرم و یا نیمه سخت در ساخت تیرچه استفاده شده باشد، می‌توان از این میلگردها استفاده کرد. می‌توان از تیرچه فولادی در ساختمان‌های مختلف استفاده کرد و با حذف شمع نگهدارنده در زمان نصب تیرچه، می‌توان محیط کار مناسبی برای اجرای مراحل دیگر ساخت و ساز فراهم کرد. با ما در تیرچه خرم دژ تماس بگیرید تا محصولاتی مطابق با استاندارد ارائه دهیم. ما محصولات سفارشی را با بهترین کیفیت ارائه خواهیم داد.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم