تاریخ : 1399/01/19

نکاتی در مورد تولید تیرچه فلزی و نحوه اجرای آن

تیرچه انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها در سازه‌های مختلف کارایی دارند که یک نوع از آن تیرچه فلزی (کرومیت) است. این تیرچه‌ها از سه جزء اصلی تشکیل شده‌اند، بال تحتانی آنها از یک ورق با ضخامت 3 یا 4 سانتی‌متر و از جنس فولاد است و بال فوقانی آن از نبشی فولادی استفاده می‌شود. این بال‌ها با استفاده از میلگردهایی که به صورت زیگزاگ شکل گرفته‌اند به هم متصل می‌شوند.

می‌توان تیرچه‌های فلزی را نوعی از سقف پیش تنیده در نظر گرفت که در ساختمان‌های فلزی مورد استفاده زیادی دارند. این نوع از تیرچه مقاومت کافی برای تحمل وزن خود را دارد و در زمان اجرا نیازی به شمع نگهدارنده ندارد و برای ایجاد مقاومت لازم باید در زمان ساخت آنها، وزن این تیرچه‌ها را سنگین‌تر در نظر گرفت تا تیرچه کرومیت بتواند عملکرد مورد نظر را داشته باشد.

 

مزایای تیرچه فلزی مورد استفاده در ساختمان‌ها

تیرچه فلزی به گونه‌ای است که هر متر مکعب بتن، قابلیت پوشش دادن 10 متر مربع از سقفی که با استفاده از این نوع از تیرچه ساخته شده‌اند را خواهد داشت. زمانی که از این نوع از تیرچه برای سقف ساختمان استفاده می‌شود، هزینه‌ها کمتر خواهد شد. فاصله میان دو تیرچه بتنی در سقف‌ها معمولا 50 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود و اگر به جای استفاده از تیرچه بتنی، از تیرچه فلزی در ساخت سقف استفاده شود، می‌توان تیرچه‌ها را در فاصله 70 سانتی‌متری قرار داد. استفاده از تیرچه‌های فلزی باعث کاهش 30 درصدی هزینه‌ها می‌شود.

به خاطر این که در زمان ساخت، تیرچه‌ها با خیز منفی ساخته می‌شوند، زمانی که در محل نصب قرار می‌گیرند، نیازی به شمع نگهدارنده نخواهند داشت و مقاومت کافی برای تحمل وزن خود را دارند، مزاحمتی برای دیگر عملیات ساختمانی ایجاد نمی‌کنند و کارهای ساخت بدون وقفه ادامه پیدا می‌کند. کاهش زمان ساخت در بازگشت سریع‌تر سرمایه کمک می‌کند و از هزینه‌ها کاسته خواهد شد.

می‌توان تیرچه‌های چندین طبقه را در جای خود قرار داده و سپس عملیات بتن‌ریزی را انجام داد. با این کار زمان ساخت و هزینه‌های تجهیزات و کارگران کمتر شده و هزینه‌های ساخت کاهش پیدا می‌کند. تیرچه‌های فلزی وزن کمی دارند و در صورتی که در بین آنها از بلوک‌های یونولیتی استفاده شود، بار مرده ساختمان کمتر شده و در زمان طراحی، می‌توان از پایه‌هایی با ضخامت کمتر استفاده کرد.

به خاطر فاصله 70 سانتی‌متری بین دو تیرچه استفاده شده در سقف، لوله‌های مختلف تاسیسات ساختمان را به راحتی می‌توان از میان این تیرچه‌ها عبور داد و مانعی برای طراح ایجاد نمی‌کند. طراح، شبکه تاسیسات و لوله‌کشی از بهترین جای ممکن و بدون مزاحمت تیرچه‌های سقف می‌تواند کانال‌ها و لوله‌ها را عبور دهد.

 

چه مواردی را در هنگام اجرای سقف با تیرچه فلزی باید رعایت کرد؟

همیشه باید دقت داشته باشید که از تیرچه‌هایی که تاییدیه استاندارد دارند و مطابق با استاندارد ملی شماره 1600 هستند، استفاده کنید. بسته به کاربرد ساختمان و باری که سقف باید تحمل کند، فاصله بین دو تیرچه مشخص می‌شود و بیشترین فاصله بین دو تیرچه فلزی از 75 سانتی متر نباید بیشتر باشد. در ساختمان‌هایی که سقف باید بار بیشتری را تحمل کند، این فاصله کمتر می‌شود تا تیرچه بتواند در برابر نیروی وارد شده، مقاومت کافی را داشته باشد.

ورق‌های فولادی و نبشی‌ها که با جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شوند، نباید ضخامتی کمتر از 3 میلی‌متر داشته باشند. در صورت داشتن ضخامت کمتر، تیرچه نمی‌تواند مقاومت کافی را در برابر بارهای وارد شده داشته باشد و امکان تغییر شکل آن بالا خواهد بود. قسمت‌هایی از تیرچه که در داخل بتن قرار می‌گیرند را نباید رنگ کرد.

برای تهیه انواع تیرچه می‌توانید با ما در تیرچه خرم دژ تماس بگیرید تا محصولاتی باکیفیت و مطابق با استانداردها را ارائه دهیم.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم