تاریخ : 1399/02/16

تیرچه طراحی شده برای بارگذاری ‌های غیر متمرکز

معمولا انواع تیرچه به صورت استاندارد ساخته می‌شوند و مهندسین طراح، نسبت به کاربرد سازه، نوع مناسب آن را انتخاب کرده و در سازه‌های مختلف استفاده می‌کنند. استاندارد، مواد به کار رفته و نیرویی که تیرچه‌ها می‌توانند تحمل کنند را تعیین کرده و باید تیرچه‌های مورد استفاده، از این استانداردها پیروی کنند. برخی از تیرچه‌ها باید برای شرایط بارگذاری خاص ساخته شوند و بتوانند شرایط مورد انتظار را برآورده کنند.

انجمن تیرچه و بلوک برای تیرچه‌های مختلف، استانداردهایی را در نظر گرفته است. این موارد در زمان ساخت تیرچه‌ها باید در نظر گرفته شوند و نمونه‌هایی از تیرچه‌ها مورد بازدید و تست قرار بگیرند. هر تیرچه دارای یک طول و یک عرض است و این نسبت باید با محاسبات دقیق تعیین شود تا تیرچه‌ها بتوانند کارایی لازم را داشته باشند.

 

محاسبه طول تیرچه با در نظر گرفتن مقاومت برشی

طول تیرچه‌ها با در نظر گرفتن ضریب مقاومت برشی محاسبه شده و طراحی می‌شوند. تیرچه‌ها با مقایسه ظرفیت گشتاور ثابت موجود در جداول ارائه‌شده استاندارد باید بررسی شوند. بارگذاری نقطه‌ای تیرچه‌ها باید به گونه‌ای در نظر گرفته شود که از ظرفیت برشی کمتر باشد. در زمان طراحی باید ظرفیت خمشی آن نیز محاسبه شود و به گونه‌ای باشد که از مقدار استاندارد بیشتر نشود. اگر هر کدام از این موارد در زمان طراحی از استاندارد خارج شود، تیرچه‌های ساخته شده نمی‌توانند برای کار مورد نظر کارایی مطلوبی داشته باشند.

برای طراحی و ساخت تیرچه‌هایی که برای اهداف خاص در نظر گرفته می‌شوند، باید موارد مختلفی رعایت و آزمایش شود تا نتیجه مطلوب به دست آید. در برخی از مواقع می‌توان از تیرچه‌های استاندارد برای اهداف خاص استفاده کرد. در صورتی که از این تیرچه ها استفاده شود، قیمت تمام شده پایین‌تر خواهد آمد. تیرچه‌های استانداردی هستند که قابلیت مقاومت در برابر بارگذاری‌های غیر استاندارد را دارند و می‌توان در سازه از این نوع از تیرچه استفاده کرد.

این نوع از تیرچه استاندارد دارای مقاومت بالاتری هستند و قابلیت تحمل بارگذاری‌های نقطه‌ای، ساکن و زنده را دارند. هر کدام از تیرچه‌ها قبل از استفاده مورد آزمایشات مختلف قرار می‌گیرند تا قابلیت تحمل بارهای مختلف را داشته باشند و مقاومت برشی آنها از بارهای اعمال شده بیشتر باشد. این بارهای اعمال شده در زمان آزمایش باید در تمامی نقاط تیرچه آزمایش شود و هر نقطه به صورت مجزا مورد بررسی قرار بگیرد.

 

شاهتیرهای سازه ساخته شده با تیرچه

شاهتیرها نیز باید با توجه به جدول استاندارد طراحی و ساخته شوند. شاهتیر باید بتواند تمامی بار وارد شده به تیرچه‌ها را به خوبی به پایه‌ها منتقل کند و به اندازه کافی مقاومت داشته باشد که بارهای وارد شده به سقف را تحمل کند. در زمان طراحی باید به عمق آن توجه کافی کرد و محاسبات دقیقی را انجام داد. شاهتیرها نیز مانند تیرچه‌ها در برخی از شرایط باید بارهای غیر استاندارد را تحمل کنند. همیشه باید توانایی شاهتیر از بارهای وارد شده بیشتر باشد.

در صورتی که شاهتیر باید باری بیشتر از مقدار استاندارد را تحمل کند، باید در زمان طراحی به بهینه‌سازی مقاومت آن توجه ویژه کرد. شاهتیرها تمامی بار وارده به تیرچه سقف و بلوک‌ها و اجزای پوششی سقف را تحمل کند و در زمان طراحی تمامی بارهای زنده و مرده را باید در نظر گرفت.

 

نتیجه

در مورد تیرچه باید موارد استاندارد را برای انواع مختلف آن در نظر گرفت و طراحی آنها را به گونه‌ای انجام داد که بتوانند به خوبی بارهای مختلف را تحمل کنند و میزان انحراف آنها از استاندارد خارج نشود. اگر می‌خواهید از شاهتیرهایی با کارایی خاص استفاده کنید هم باید موارد مختلف استاندارد را در طراحی آنها در نظر بگیرید و شاهتیرهایی طراحی شوند که مقاومت بالاتری از میزان بار وارده داشته باشند.

 

می‌توانید با تیرچه خرم دژ تماس بگیرید تا بهترین محصولات مطابق با استاندارد را ارائه دهیم.

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم