تاریخ : 1397/08/01

سیمان مصنوعی، سیمان پرتلند

 

رایج‌ترین نوع سیمان‌های مصنوعی سیمان پرتلند نام دارد

اولین سیمان پرتلند توسط جوزف آسپدین در لیدز، انگلستان ساخته شد که اختراع آن را در 21 اکتبر 1824  ثبت کرد. برای ساختن این سیمان، وی از آهک پودر شده و مقدار خاصی از خاک رس استفاده کرد که آنها را با استفاده از آب مخلوط کرد تا خمیر آن شکل بگیرد و سپس آن را در چندین تشت بزرگ آب زدایی کرد. بعد از این مرحله، وی آنها را به قالب‌های مشخص برش داد و سپس در دمای بسیار زیاد به صورت پودر درآورد.

نام پرتلند به خاطر این حقیقت به این نوع سیمان داده شد که زمانی که آن را بر روی یک سطح صاف گسترده می‌کردند مانند سنگ‌های صیقلی پرتلند به نظر می‌رسید، که یکی از سنگ‌های ساختمانی در انگلستان بود.

از محصولاتی که سیمان پرتلند در ساخت آنها نقش دارد، تیرچه بتنی و تیرچه کرومیت است. در این محصولات نقش سیمان را نمی‌توان نادیده گرفت.

سیمان پرتلند به ترکیبی همگن نیاز دارد که از نسبت‌های مناسبی از کربنات آهک، آلومینا، سیلیکا و آهن تشکیل شده است. این ترکیب باید به اندازه کافی در معرض گرمای آنقدر بالایی قرار گیرد تا به آجر بسیار سخت شیشه شده، غلیظ و سنگین تبدیل شود و سپس با نیروی کافی خرد شود. نسبت‌های درست ترکیبات بالا به ندرت در یک سنگ طبیعی یافت می‌شوند، بنابر این به دست آوردن آهک و آلومینا از منابع مختلف و سپس مخلوط کردن آنها به صورت مصنوعی و در نسبت‌های مناسب ضروری می‌باشد.در حال حاضر، بیشتر سیمان انگلیس و بخش زیادی از سیمان آلمان به جای سنگ آهک سخت از گچ ساخته می‌شود. این گچ در نسبت‌های مناسب با خاک رس مخلوط می‌شود، سپس در دستگاه سوزانده شده و دوغاب آن توسط وسایل مصنوعی یا در زیر نور خورشید خشک می‌شود. بعد از کار خشک کردن، مخلوط در حرارت بالایی سوزانده می‌شود و به شکل سنگ پا درمی‌آید که به آن "سرباره" می‌گویند. این سرباره خشک، پودر و غربال می‌شود و در نهایت به عنوان محصول نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کیفیت سیمان به کیفیت مواد خام، نسبت ترکیبات، درجه سوزانده شدن، درجه خرد شدن و نظارت دائمی و علمی بر روی جزئیات فرآیند ساخت بستگی دارد.

سیمان پرتلند آمریکایی

اولین سیمان پرتلند آمریکایی توسط آقای دیوید او. سیلور در سال 1874 و در کوپلای ساخته شد. از آن زمان چندین کارخانه در ایالات متحده ساخته شدند، و در سال 1894 در این کشور 19 کارخانه وجود داشتند که نزدیک به 700,000 بشکه سیمان ساختند؛ با این وجود، این مقدار تنها 18 درصد مقداری بود که وارد کشور می‌شد. بیشتر سیمان پرتلند آمریکایی در حومه کوپلای ساخته می‌شود، و بزرگترین کارخانه سازنده آن سیمان اطلس می‌باشد که اکنون نزدیک به 1800 بشکه در روز تولید می‌کند. همه کارخانه‌های موجود در این منطقه از فرآیند خشک کردن سنگ آهک رسی برای ساخت سیمان استفاده می‌کنند.

مواد سازنده سیمان پرتلند که سنگ آهک و خاک رس است را می‌توان در بسیاری از مناطق پیدا کرد به همین علت فرایند ساخت سیمان در همه جای جهان قابل اجرا می‌باشد.

چندین نوع سیمان پرتلند با استفاده از چندین آزمایش ثابت کرده‌اند که از لحاظ کیفیت فرقی با سیمان‌های دیگر ندارند، و نتایج حاصل از استفاده آنها در بسیاری از عظیم‌ترین کارهای مهندسی و همچنین بسیاری از ساختمان‌های بزرگ کاملا رضایت بخش بوده است. موج شکن‌ها با استفاده از سیمان پرتلند ساخته شدند و تاکنون از پس شدیدترین آزمون‌های طبیعی برآمده‌اند.

سیمان پرتلند خوب در مقایسه با سیمان‌های طبیعی به آرامی سخت می‌شود، اما از لحاظ قدرت نهایی از آنها بسیار بالاتر است.

"سختی سیمان پرتلند با شکل گیری مواد معدنی به گونه‌ای از سنگ‌های بلورین ایجاد می‌شود، که با زئولیت‌ها قابل مقایسه است".

به دلیل هزینه‌های بیشتری که در ساخت سیمان پرتلند به کار می‌روند، قیمت بازاری آن تقریبا سه برابر قیمت سیمان رزندیل است، اما از آنجایی که قدرت بیشتر برای چیزهایی مانند ستون‌های آجری یا سنگی یا پایه‌های بتنی مورد نیاز می‌باشد، سیمان پرتلند همیشه باید نسبت به سیمان‌های دیگر ارجحیت داشته باشد.

 

 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم