تاریخ : 1397/11/16

شاهتیرها را چگونه میتوان در ساختمان استفاده کرد

 

در ساختمان‌های آجری، شاهتیرها به طور کلی فقط برای پشتیبانی از طبقات مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساختمان‌های سنگین‌تر بار وارده بر روی شاهتیرها به قدری زیاد می‌شود که لازم است از کل سطح مقطع شاهتیرها استفاده شود و اغلب از شاهتیرهای فولادی استفاده می‌شود.

 

در ساختمان‌ها و انبارهای تجاری، به طور معمول از شاهتیرها در زیر تیرچه صنعتی استفاده می‌شود، تا از حرکت تیرها در اثر فشار زیاد جلوگیری شود.

 

شاهتیرهای سنگین

هنگامی که از شاهتیرهای سنگین به همراه مفصل‌ها استفاده می‌شود، بایستی با استفاده از تیرچه‌ها از آنها پشتیبانی شود. اما به طور کلی، لازم است که شاهتیرها عمیق‌تر از تیرچه‌های کف باشند، در این صورت می‌توانید توسط پیچ و مهره قطعه‌های طولانی را با پیچ‌های 3 اینچی به پایین شاهتیر متصل کنید.

 

پیچ‌های سه چهارم اینچی که با فاصله 16 تا 20 اینچ از هم قرار می‌گیرند برای تیرچه‌های 10 اینچی و پیچ‌های 7/8 اینچی، به ترتیب با فواصل 20 و 16 اینچی، برای تیرچه‌های 12 و 14 اینچی استفاده می‌شوند. پیچ‌ها باید کمی بالاتر از مرکز بالشتک‌ها قرار داده شوند، و انتهای تیرچه‌ها باید به سمت طرفین شاهتیرها کشیده شود.

 

تیرچه‌ها ممکن است با نوارهای زاویه دار 3½x4 اینچی پشتیبانی شوند، که به شاهتیرها پیچ می‌شوند. این روش بدون شک بهتر از روش‌های دیگر است، به این دلیل که از نشست و انقباض آنها جلوگیری می‌شود، همچنین میزان خمش کمتری در پیچ‌ها بوجود می‌آید.

 

با این وجود در بسیاری از شهرها و روستاهای کوچک، چنین اقلامی در بازار وجود ندارند و هزینه استفاده از آنها یک عامل بازدارنده است. پیچ و مهره‌های معمولی را می‌توان به راحتی در تقریبا هر مکان و با قیمت نسبتا ارزان خریداری کرد.

 

استفاده از میله‌های زاویه دار همچنین باعث می‌شود که سقف‌ها محکم‌تر به هم متصل شوند و یکپارچگی بیشتری داشته باشند، این میله‌ها را می‌توان به شاهتیرها متصل کرد.

 

به هنگام طراحی شاهتیرها باید به یاد داشته باشید که شاهتیرهای عمیق ارزان‌تر از شاهتیرهای کم عمق هستند و در صورتی که به هم چسبیده باشند مقاومت بالایی را ایجاد خواهند کرد.

 

شاهتیرهای پیش ساخته

در بسیاری از نقاط دنیا غیر ممکن است از شاهتیرها بدون آماده سازی برای ساخت و ساز استفاده کنید، در حالی که تیر آهن را تقریبا می‌توانید در هر اندازه‌ای به آسانی برش دهید و به طور کلی با قیمت کمتری به ازای هر هزار فوت در دسترس هستند. در چنین شرایطی چندین شاهتیر در کنار هم قرار می‌گیرند.

 

با این حال، شاهتیرها باید همواره بر روی یک تکیه گاه قرار بگیرند. پیچ و مهره‌ها نباید بیش از 5/8 اینچ قطر داشته باشند و فاصله مرکز تا مرکز آنها باید 2 فوت باشد و در ردیف‌های متناوب در دو انتهای شاهتیر قرار داده شوند. اگر صفحه دارای طول یکسان با شاهتیر باشد، تنها کاربری پیچ و مهره این است که تیرها را در کنار هم نگه داری کرده و بار را روی تمام تیر‌ها توزیع کند.

 

نویسنده معتقد است که شاهتیرهای ساخته شده با این روش بهتر از شاهتیرهای صلب هستند و مقاومت بیشتری دارند. آنها به احتمال کمتری دچار پیچش می‌شوند، و احتمال از دست دادن مقاومت آنها بسیار پایین است.

 

شاهتیرهای فولادی

هنگامی که تمایل به استفاده از شاهتیرهای فولادی در تراز تیرچه‌های کف داشته باشید، می‌توانید از پیچ کردن یک محافظ به طرفین شاهتیر و قرار دادن تیرچه‌هایی بر روی سوراخ‌هایی که در قطعات محافظ تعبیه شده است، استفاده کرده و از آن پشتیبانی کنید. برای ساخت و سازهای عادی این روش احتمالا ارزان‌ترین و ساده‌ترین روش طراحی است.

 

یکی دیگر از روش‌های پشتیبانی از انتهای تیر، اتصال قطعات فلزی به طرفین تیر است. با استفاده از این روش، هیچ گونه تغییری در ساختار رخ نخواهد داد. با توجه به اینکه انقباض تقریبا اجتناب ناپذیر است، بهتر است که طول تیر فولادی 1 اینچ کمتر از بقیه تیرها باشد، به طوری که در بالای تیرهای فولادی ممکن است 1 اینچ فاصله داشته باشد.

 

هنگامی که تیر فولادی عمیق‌تر از تیرچه‌های کف است، می‌توانید آن را با استفاده از بتن پشتیبانی کنید. از آنجا که این نوارها دارای یک بالشتک در بال پایینی خود هستند، لازم نیست عمق بیشتر از 4 اینچ، حتی برای تیرچه‌های 14 اینچی، داشته باشند.

قطعات زاویه دار نیز ممکن است برای حمایت از تیرها استفاده شوند، اما نگهدارنده‌های بتنی به طور کلی برای سقف‌های گچی ترجیح داده می‌شوند، به طوری که آنها بسیار راحت‌تر اجرا شده و روکش می‌شوند.

 

فارغ از اینکه از کدامیک از این روش‌ها برای حمایت از سقف خود استفاده کنید، برای اطمینان از بهره گیری از ظرفیت باربری بخش‌های باربر، باید به اندازه کافی از پیچ و مهره‌ها یا پرچ‌ها استفاده کنید. (هر یک از این پیچ‌ها می‌توانند فشار 3000 پوند در هر طرف از شاهتیرها را تحمل کنند، و هر پیچ 7/8 اینچی 4000 پوند ظرفیت دارد)


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم