تاریخ : 1397/12/21

تیر، شاهتیر و تیرچه

 

تیرچه‌ها، تیرها و شاهتیرها را می‌توان در سه شکل مختلف تنظیم کرد: تیرچه پشتیبانی شده توسط ستونها یا دیوارها؛ تیرچه پشتیبانی شده توسط تیرها که با ستون‌ها پشتیبانی می‌شوند و تیرچه پشتیبانی شده توسط تیرها، که توسط شاهتیرها پشتیبانی می‌شوند که بر روی ستون‌ها قرار دارند. رابطه بین تیر، تیرچه و شاهتیر می‌تواند توسط یک قاب لایه‌ای یا مفصلی برقرار شود. فریم‌های مفصلی، در بالای تیرچه‌ها، تیرها و شاهتیرها قرار می‌گیرند که به عمق سازه‌ای کمتری نیاز دارند، اما ممکن است نیازمند عمق بیشتری برای سیستم‌های مکانیکی باشند.

 

فریم‌های لایه‌ای امکان ادغام سیستم‌های مکانیکی را فراهم می‌کند. کانال‌های اصلی بین تیرها و کانال‌های ثانویه بین شاهتیرها قرار می‌گیرند. علاوه بر این، قاب‌های مفصلی در سازه‌های تیرچه فولادی نیاز به اتصالات پیچیده‌تر دارند که توسط تیرچه جوش یا پیچ و مهره شده به اطراف تیرها برای تحمل بارهای ثقلی پشتیبانی می‌شوند. قاب‌های لایه‌ای توسط تیرچه‌های بالای تیرها با اتصال ساده برای جلوگیری از جابجایی پشتیبانی می‌شوند.

 

2 قاب‌های تک لایه: تیرچه‌هایی که به طور مستقیم توسط دیوارها پشتیبانی می‌شوند

3 قاب‌های دو لایه: تیرچه‌های پشتیبانی شده توسط تیرها که توسط ستون پشتیبانی می‌شوند

4 قاب‌های سه لایه: تیرچه‌های پشتیبانی شده توسط تیرها، تیرهای پشتیبانی شده توسط شاهتیرها و شاهتیرهای پشتیبانی شده توسط ستونها

 

5 قاب مفصلی: در بالای تیرچه‌ها و تیرهای خطی ممکن است در سیستم‌های مکانیکی نیاز به عمق بیشتری داشته باشید

6 قاب‌های لایه‌ای: تیرچه در بالای تیر قرار می‌گیرد. قاب‌های ساده‌تر و ارزان‌تر می‌توانند از کانال‌های اصلی بین تیرها و کانال‌های ثانویه بین شاهتیرها بهره ببرند.

 

آیا یک شاهتیر فولادی قوی‌تر از یک تیرچه فولادی سنتی است؟

آنها در واقع خیلی قوی‌تر نیستند، اما آنها دارای نسبت مقاومت به وزن بیشتری نسبت به تیرهای سنتی هستند و همچنین امکان عبور تاسیسات را فراهم می‌کنند. شاهتیرها می‌توانند کارآمدتر باشند و عموما کنترل بهتری بر روی خیزها ارائه می‌دهند.

همه اقداماتی که باید انجام دهید مربوط به ممان اینرسی است، برای مثال، خم کردن خط کش در جهت صاف بسیار آسان‌تر از جهت دیگر است.

مقاومت خمشی مقطع I شکل توسط فلنج‌های بالا و پایین می‌شود، اما جان مقطع که از بالا تا پایین ادامه می‌یابد تاثیری در ایجاد این مقاومت ندارد، اما این بخش به افزایش مساحت خمشی برای ایجاد ممان اینرسی کمک می‌کند که این کار با دور شدن هر چه بیشتر بال‌ها از مرکز مقطع ایجاد می‌شود.

شاهتیر مشبک دقیقا همان نقش را ایفا می‌کند، اما می‌تواند به دلیل کاهش 50٪ وزن در مقایسه با مقطع I شکل، بسیار ارزان‌تر بوده و آسان‌تر نصب شود. هر چه شاهتیر مشبک عمیق‌تر باشد، قوی‌تر خواهد بود که به دلیل افزایش عمق است که در نهایت منجر به افزایش مساحت ممان اینرسی می‌شود.

یک تیر فولادی سنتی هنگامی که فضای محدودی در دسترس وجود دارد و ارتفاع کافی برای نصب تیرهای مشبک سبک وزن وجود ندارد، گزینه مناسبی خواهد بود. اگرچه تیرهای صلب دارای مزیت مرتبط با نسبت عمق به دهانه هستند، آنها وزن بالایی دارند و اغلب در مقایسه با شاهتیرهای سازه‌ای از مزیت کمتری برخوردار هستند، زیرا سازه‌های باز امکان عبور تاسیسات خدماتی را فراهم می‌کنند.

بال‌های بالا و پایین شاهتیرهای ما به طور کلی از TH45 یا TH85 و جان آنها از فولاد SL41 ساخته می‌شوند. این می‌تواند با توجه به الزامات خاص شما (عمق و طول) ساخته شده و محاسبات مربوطه در صورت لزوم برای ارائه در دسترس هستند، تمام موارد با در نظر گرفتن استاندارد طراحی می‌شوند و شما می‌توانید قبل از شروع ساخت تمامی اندازه‌ها را بررسی کنید.

اگر پروژه‌ای در دست دارید و فکر می‌کنید تیرچه‌های ما برای شما سودمند هستند، لطفا همین امروز با ما تماس بگیرید و ما به شما کمک خواهیم کرد تا مناسب‌ترین تیرچه را با توجه به نیازهای طراحی‌تان انتخاب کنید.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم