تاریخ : 1398/01/06

استفاده از آهک و ملات در ساخت و ساز بخش دو

 

تجزیه آهک و تولید ملات در ساخت و ساز

اولین گام در ساخت ملات آهک، تجزیه آهک است. در ساخت و ساز این به طور کلی با قرار دادن آهک در یک جعبه تنگ و اضافه کردن آب از طریق شلنگ یا بویلر انجام می‌شود، مقدار آب اضافه شده بسته به کیفیت آهک متغیر است. آهک مورد استفاده به 1.5 تا 2 برابر حجم آهک، آب نیاز دارد.  

 

آب به سرعت توسط آهک جذب شده و باعث افزایش شدید درجه حرارت و ایجاد بخار گرم می‌شود و در نهایت منجر به خرد شدن آهک به قطعات کوچک‌تر و پودری می‌شود که حجم آن دو و نیم تا سه و نیم برابر حجم آهک اولیه خواهد شد. در این شرایط، آهک خرد شده و برای ساختن ملات آماده می‌شود.

آهک باید مانند بسیاری از آهک‌هایی که در نقاط مختلف فروخته می‌شوند، بدون تولید پسماند خرد می‌شوند و ملات با مخلوط کردن شن و ماسه تمیز با آهک خرد شده در نسبت 1 قسمت آهک به حدود 5 قسمت شن و ماسه تولید می‌شود که بتوان در ساخت و ساز از آن استفاده کرد. بر روی دیوارهای ساخته شده از آهک می‌توان از انواع تیرچه بتنی برای سقف استفاده کرد.

 

عملا حجم شن و ماسه به ندرت اندازه گیری می‌شود و باید آن را تا زمانی اضافه کنید تا تصور مثبتی از نسبت اختلاط داشته باشید. برای سازه‌های آجری بیش از مقدار مشخصی از شن و ماسه نمی‌توانید اضافه کنید، زیرا اگر در ملات بیش از حد شن و ماسه وجود داشته باشد، به ماله می‌چسبد و کار با آن در ساخت و ساز راحت نخواهد بود. در سازه‌های سنگی همیشه وسوسه خواهید شد تا بیش از حد شن و ماسه اضافه کنید، چرا که شن و ماسه معمولا ارزان‌تر از آهک است.

 

برآورد ناخالصی در آهک

معمار یا سرپرست کارگاه ساخت و ساز باید درک کافی از ظاهر ملات خوب داشته باشد، به طوری که به راحتی با دیدن آن تشخیص دهد که آیا ملات دارای شن و ماسه بیش از حد است یا خیر. گفته می‌شود ملاتی که حاوی مقدار زیادی آهک است غنی است، اگر مقدار زیادی از شن و ماسه وجود داشته باشد صلبیت بیشتری خواهد داشت و شما به راحتی با افزودن آب می‌توانید این مشکل را حل کنید. ملات الاستیک بسیار غنی‌تر از ملات سفت به نظر می‌رسد، هرچند ممکن است در واقعیت چنین نباشد. اگر ملات به آسانی بتواند بر روی ماله حرکت کرده و سر بخورد، از کیفیت خوبی برخوردار است، اما اگر ملات به ماله بچسبد نسبت شن و ماسه به آهک بیش از حد زیاد است. رنگ ملات بسته به نوع و رنگ شن و ماسه استفاده شده متغیر است.

 

بسیاری از آهک‌های مورد استفاده در ساخت و ساز حین فرآیند تجزیه و خرد شدن پسماند زیادی از خود به جا می‌گذارند، که شامل سنگ‌ها، توده‌ها و شن و ماسه است به طوری که به جای مخلوط کردن ملات در همان جعبه که در آن آهک را خرد کرده‌اید باید درصد بیشتری از آب را اضافه کرده و آهک و آب (با غلظت مشابه) توسط یک آبکش به یک جعبه دیگر، که در آن ملات مخلوط ساخته می‌شود، منتقل کنید. چنین آهکی ملات با کیفیت آهک‌های بدون ناخالصی ایجاد نمی‌کند، اما برای استفاده در سازه‌های آجری و سنگی بسیار مناسب است.

 

روند عمومی در ساخت ملات آهک به این صورت است که شن و ماسه را با آهک به محض تجزیه و خرد شدن آن مخلوط کنید و آن را تا زمانی که در ساخت و ساز مورد استفاده قرار گیرد، به حال خود رها کنید. با این حال، اگر خلوص مورد نیاز برای شن و ماسه با آهک خرد شده تامین شود، می‌توانید ملات بسیار قوی‌تر و بهتری تولید کنید.


 

منبع:

برچسب ها:

لینک سازمان های مرتبط با صنعت ساختمان

ما را در شبکه های اجنماعی دنبال کنید
اطلاعات تماس
آدرس: تهران- جاجرود- شهر پردیس- شهرک صنعتی خرمدشت
تلفن: 02176217155
موبایل: 09121090096
فکس: 02176217159
ایمیل: info[at]tirche-khorramdezh.com
لینک های مهم